GameEkonom – budou tlouštíci platit?

  • 732
Newyorčané se možná dočkají „daně za obezitu“. || V roce 2007 bude obrat herního průmyslu téměř 1 bilión korun. || Objevil se další zájemce o Vivendi Universal – a tentokrát není z herní branže.

Čeká New York „daň za obezitu“? – středa 11. června 2003
Vypadá to neuvěřitelně, ale někteří zákonodárci ze státu New York v USA chtějí prosadit takzvanou „daň za obezitu“. Zvýšená daňová sazba by se týkala jídla ve fast-foodech, televizních reklam a počítačových her (proto o ní také píšeme). Neměla by být nijak vysoká – jedná se jen o jedno procento z celkové ceny. Získané peníze (odhady se pohybují kolem jednoho milionu dolarů) mají být použity na start rozsáhlé preventivní kampaně proti obezitě, kterou v New Yorku trpí velmi velké množství lidí.
Nezdá se však, že by měl návrh velkou šanci projít celým schvalovacím řízením a vstoupit v platnost. Nejen, že proti němu vystoupily všechny zainteresované strany – tedy obchodníci, reklamní agentury a další – ale má malou podporu i uvnitř zákonodárného shromáždění. Důvodů je mnoho, počínaje názorem, že daňové zatížení newyorských poplatníků je už tak dost vysoké, a konče hlubšími neshodami mezi politiky. A možná to bude trochu také tím, že poslanci v New Yorku jsou skutečnými zástupci svého lidu a nepatří zrovna mezi nejštíhlejší…
Zdroj: AP, GameSpy Daily

Nejasné miliardy – čtvrtek 12. června 2003
Analytická společnost PricewaterhouseCoopers zveřejnila své odhady růstu herního trhu v následujících letech. Podržte se. V roce 2007 za svou zálibu zaplatíme 35,8 miliard dolarů (945 miliard korun). Oproti roku 2002 se jedná o nárůst 11 procent, což z tohoto odvětví dělá nejprogresivnější druh zábavního průmyslu na světě – výdaje za zábavu celkem totiž stoupnou jen o 4,8 procenta. Neznamená to ovšem, že bychom platili víc za jednotlivé tituly nebo si jich kupovat větší množství. Zásluhu za onom dvouciferném skoku by měly mít především online hraní a mobilní telefony – tedy masivní rozšíření broadbandu a nových telekomunikačních technologií.
Přesto bychom si my hráči neměli říkat, bůhvíjak nepřispíváme světové ekonomice. Například jen zábavní průmysl jako celek by měl roku 2007 protočit neuvěřitelných 1,4 biliardy dolarů (37 biliard korun). Nemluvě o tom, že čísla PricewaterhouseCoopers nemusejí být až tak úplně přesná – zatímco podle této společnosti byl obrat amerického herního průmyslu v roce 2002 7,8 miliard dolarů (206 miliard korun), oficiální čísla hovoří o 10 miliardách dolarů (264 miliard korun). Více než dvacetiprocentní rozdíl je rozhodně na pováženou.
Zdroj: GamesIndustry

Tak kdo sáhne po Vivendi? – pátek 13. června 2003
Po necelých dvou měsících se opět rozhořely spekulace o tom, kdo koupí část francouzského kolosu Vivendi Universal. Naposledy, tedy koncem dubna, se hovořilo o vydavatelství Take Two. Jenže k této akvizici nejspíš nedojde. Tato firma totiž nabídla zhruba polovinu toho, co by Vivendi Universal za svou herní sekci rádo dostalo. Nemluvě o tom, že se objevil nový kupec: Edgar Bronfman Jr. Jeho jméno asi zná z hráčů jen málokdo, a není se čemu divit. On totiž s počítačovou zábavou nemá nic společného. Je to však člověk, který před třemi lety vlastnil společnost Universal Entertainment a prodal ji francouzskému Vivendi. Nyní má zájem se do zábavního průmyslu vrátit.
Jak to zatím vypadá, pokud myslí svou nabídku vážně, bude nejžhavějším kandidátem na získání části Vivendi Universal právě on. Na rozdíl od většiny zájemců totiž nechce koupit jen úzce specializovanou pobočku, ale co nejvíc divizí – kromě herního vydavatelství též filmová a nahrávací studia. Ale uvidíme. Situace kolem tohoto francouzského konglomerátu se změnila již tolikrát…
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Britský vydavatel SCi oznámil finanční výsledky za první pololetí svého fiskálního roku 2003 a akcionáři si mnuli ruce – obrat ve výši 7,3 milionu liber (324 milionu korun) představuje oproti loňskému roku nárůst 22 procent.
- Společnost Acclaim navýšila základní jmění o 13 milionů dolarů (343 milionů korun). Snad jí to pomůže zajistit si alespoň na čas budoucnost.
- A do třetice vydavatelství a peníze – francouzská společnost Titus přesvědčila své věřitele, aby jim posečkali s výplatou dluhopisů až do roku 2020. Nyní mohou účetní klidně spát.
Zdroj: GamesIndustry