Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Ani rudý mrtvý nevykoupil herní průmysl

  • 21
Hra, která se v Česku stala podpultovým zbožím, nezabránila celkovému útlumu trhu. Krize ještě nepřešla.

Tradiční nářky nad propady obratů v herním průmyslu za posledních pár měsíců svědčí hlavně o jedné věci: kvalitních her je pomálu.

Hitem měsíce května, ke kterému americká společnost NPD zveřejnila aktuální prodejní statistiky, byl jednoznačně výtvor herních mágů z Rockstaru: hra Red Dead Redemption. (NPD odložilo zveřejnění výsledků o tři týdny oproti normálu, kvůli práci na své technické infrastruktuře)

Jeden hit za měsíc ale nestačí. Pomohl sice k navýšení prodejů her o 4 procenta, to ale nestačilo vyrovnat propad prodeje hardwaru, který je často svázaný s nástupem špičkových titulů.

Westernový opus si na Bonuswebu vysloužil vysoké hodnocení. Ještě vyšší hodnocení mu vystavili samotní hráči: v českých obchodech se Red Dead Redemption ještě několik týdnů po vydání v podstatě nedala sehnat. Za tímto úspěchem stojí skvělá pověst tvůrců hry spojená se sérií "zločineckých" her Grand Theft Auto, dospělé pojetí hry a netradiční zasazení na divoký západ.

Už v květnu se jen v USA prodalo 1,5 milionu kopií hry (dvě třetiny z toho na Xbox 360, 567 tisíc potom na PS3). Celosvětově Take Two, jako vydavatel hry a majitel studia Rockstar, rozeslal do obchodů 5 milionů krabic.

Na pistolníky z uctivého odstupu musel koukat instalatér Mario ze Super Mario Galaxy 2 (číst recenzi) pro Wii s půl milionem prodaných her i letošní ročník simulátoru bojových umění UFC. Právě UFC Undisputed 2010 (číst recenzi) vydavatelský dům THQ muselo zklamat. Po loňském překvapivém úspěchu srovnatelném s Red Dead Redemption se prodala sotva polovina kopií: 220 tisíc pro Xbox 360 a 192 tisíc pro PlayStation.

Alan Wake (číst recenzi) jako hojně propagovaná novinka s plnou podporou Microsoftu se v prvním měsíci svého prodeje příliš nepochlapila. Skončila na osmém místě s prodeji pod 190 tisíc kusů. NPD u titulů na šestém a dalších místech počet prodaných kusů neuvádí. Podle údajů VGChartz šlo o 160 tisíc kusů. Microsoft tak prohrál duel s Heavy Rain od Sony, která při svém uvedení na trh v USA získala 219 tisíc zákazníků.

Vykoupení Take 2

Red Dead Redemption má v názvu vykoupení a platí to i z pohledu vydavatele. Vydavatelství Take 2 totiž díky této hře zaznamenalo meziroční nárůst prodejů o 464 procent. Ostatní vydavatelé zato dopadli tvrdě na zem. THQ kvůli menšímu zájmu o UFC 2010 propadlo o 53 procent, Activision-Blizzard zaznamenal propad o 40 procent a u EA se museli vyrovnat s meziročním poklesem o pětinu.

Red Dead Redemption nabízí i jiná zajímavá čísla, než jen počty prodaných kusů nebo podíl vydavatele na celkových prodejích her (přibližně pětina). Díky propracovanému systému statistik se ví, že během prvních čtrnácti dnů hráči strávili v mexickém pohraničí 14 milionů reálných hodin a 157 tisíc herních let.

Za tuto dobu ve hře proběhlo 15 milionů poprav, zemřelo 13 milionů amerických vojáků a téměř třináct milionů postav zemřelo pod kopyty koní. A protože jde o hru hodně podobnou sérii Grand Theft Auto, nechybí ani údaje o zločinech. Nejpopulárnější jsou krádeže koní s necelými dvěma miliony prohřešků. Následují klasické loupeže a žhářství. Těch za první dva týdny proběhl téměř milion.