F-1 World Grand Prix - starší, ale…

Přestože na závodním poli je pro Nintendo 64 z čeho vybírat, nabídka simulací královského automobilového odvětví je žalostná, to si přiznejme. Avšak vzpomeňme si na slova klasika: ""Nemusí pršet, jen když kape"". A jakéže jsme to od tvůrců této hry dostali kapky, to se dozvíte za jedno kliknutí. Račte vstoupit.

F-1 World Grand Prix Hned v úvodu recenze nesmím opomenout jeden důležitý fakt. V případě F-1 WGP se nejedná o žádnou žhavou novinku, ale vzhledem k tomu, že věci okolo prodeje a distribuce veškerého příslušenství a her pro Nintendo 64 jsou v naší malé zemi takové jakési řekněme všelijaké, dostal jsem příležitost zahrát si tento kousek až nyní. Ale nebojte, nejde zase o takovou vykopávku, která by sloužila jen k zaplácnutí místa v konzolové rubrice.

Krátce po vložení cartridge do slotu na mě z obrazovky mrklo něco na způsob intra, ale jelikož mě ničím nenadchlo, rozhodl jsem se jej odbouchnout nekompromisním stiskem tlačítka. Objevilo se relativně povedené menu, které jsem v tu chvíli ale vůbec nezkoumal (avšak později jsem zjistil, že je vcelku stylově vyvedené a v zásadě i přehledné). Zvolil jsem si jezdce a trať. Vzhledem k nedávným událostem asi nikoho nepřekvapí, že to byl Mika Hakkinen a Velká cena Španělska. Přece už někdo musí Schumacherovi natrhnout výfuky a podpálit spojku :o). Teď jsem měl za úkol zvolit si, kterou část závodního weekendu si zkusím. Volné tréninky? Zbytečnost. Kvalifikace? Zdržovačka, stejně se prokoušu k vítězství odkudkoli. Warm-up? K čemu? Okruh se naučím během prvních dvou kol. Takže rovnou závod. Semafory se rozsvěcují, dávám plyn až k podlaze, semafory zhasínají, a já stojím na místě, protože jsem měl plný výkon a teď se mi na startu protáčejí kola. Nic se ale neděje, protože hned u první zatáčky celé startovní pole s přehledem doháním (sem to přece říkal), F-1 World Grand Prix vjíždím "na srdce" do shluku monopostů přede mnou a vyjíždím z něj do okolní pískové zóny. Aha, takže občas si asi budu muset i přibrzdit. Nevadí, jedeme dál. No jo, ale kde všichni jsou? Kam zmizli? Zahájil jsem tedy spanilou stíhací jízdu, bohužel ve velmi podobném duchu jako první zatáčku, no a když mě ve výjezdu na cílovou rovinku předjel Heinz-Harald Frentzen o celé kolo, zjistil jsem, že dnes tudy cesta asi nevede. Pravděpodobně byla špatná biopředpověď, že se mi tak nedařilo. Jdu se podívat na set-up vozu.

Nastavit si můžete relativně hodně položek, ať už se jedná například o tuhost tlumičů a řízení, nebo o takové "banality" jako je sklon přítlačných křídel a tup pneumatik. Tyto změny samozřejmě mají znatelný vliv na chování formule při jízdě, ale naštěstí je v "servisní" obrazovce zobrazen i přehledný diagram vlastností vozu, takže hned vidíte, jak se tou či onou úpravou změní například maximální rychlost monopostu, přítlak, účinek brzd atd. Proto mohu s klidným svědomím říci, že z tohoto pohledu je hra určena opravdu pro každého, kdo má aspoň trochu chuť zazávodit si v silných formulích, od úplných nováčků (jeee, formulky) až po ostřílené borce a pamětníky (tak se podívejme, jestli i zde má Arrows z roku 1997 opravdu o XY koní více než Minardi).

Tak a teď už musím naplno říci, jak je to s tím stářím hry. Ano, je to tak, ve hře se přenesete zpět do roku 1997, nutno ovšem poznamenat, že téměř se všemi náležitostmi. Proč téměř? F-1 World Grand Prix Protože jaksi nebyl implementován (licencován, zakoupen, podplacen - nehodící se škrtněte) mistr světa z dané sezóny, sám velký Jacques Villenevue. To jsem se potom mohl divit, když jsem v kvalifikacích ždímal svůj McLaren na 110 procent a stejně pole position téměř vždy vybojoval nějaký D.C. Yacation. Cože? Někdo takový vůbec někdy ve Formuli 1 startoval? A za jakou stáj jede? Williams. Cože? A je to Kanaďan. Ahaaa.

Kromě tohoto smutného, ale myslím, že ne zas až tak fatálního faktu musím na věrohodnost a dodržení "reálií" napsat jen slova chvály. Jezdci jsou na místech (ve stájích), na kterých tehdy byli a výkonnost jednotlivých vozů, aspoň co já mohu posoudit, také odpovídá, stejně jako kalendář velkých cen. Takže jsem po několika závodech i já pochopil, že s McLarenem asi pole position nevybojuji nikdy, a to z jednoho důvodu. V sezóně ´97 prostě a jednoduše stříbrné šípy nebyly ještě zdaleka tak konkurenceschopné. Jelikož jsem ale chtěl aspoň jednou vidět svého jezdce na čele výsledkové listiny, jal jsem se přesednout do kokpitu Yacationova vozu :o). Panečku, to byla změna. Williams jezdil jako namydlený blesk a kvalifikace se stala téměř formalitou. Nepropadejte ale zbytečné radosti, k vyjetí prvního místa na startu přece jen potřebujete nějaké to odjeté kolo a mít trať načtenou. Proto doporučuji, jako řidič-amatér (kdybych vás náhodou chtěl někam svézt autem, proboha, ve vlastním zájmu prosím nenastupujte), nepodceňovat volné tréninky a i takový warm-up má něco do sebe.

F-1 World Grand Prix Dále se v mé zatím oslavné ódě zaměřím na realismus při jízdě. Ku pomoci vám jsou asistenti v podobě vyrovnávání smyku a dobržďování před zatáčkami. Prvního pomocníka doporučuji ponechat zapnutého, protože vykroužit přesnou a čistou zatáčku pomocí analogové páčky je opravdu, ale opravdu dost obtížné. Pro mě tedy určitě :o). Kontrolu brždění ale po několika závodech určitě sami vypnete, protože zjistíte, že počítač vede váš vůz dosti opatrnicky a ztrácíte při akceleraci ze zatáček. Co se týče jízdních vlastností, nesetkáme se s realistickým počítáním odstředivých sil, koeficientů čelního odporu a podobných záležitostí. Jednak na to Nintendo 64 nemá výpočetní výkon a jednak se přeci chceme bavit a ne frustrovat. Takže stačí zjistit pár jednoduchých zákonitostí a můžeme vyrazit na trať. Pokud tedy nastavíte nízký přítlak, letíte na rovinkách jako stíhačka, ale zase musíte dříve brzdit do zatáček, protože nemáte aerodynamický přítlak atd. - vcelku jednoduché, ale fungující. Ale hlavně to fajnšmekry neurazí a nováčky nezdeptá. Co se mi ale opravdu líbilo, byl management paliva a pneumatik. Je opravdu poznat, zda jedete za daných podmínek na vhodných pneumatikách či zda jste sáhli tak trošku vedle. A podle dosahovaných časů na kolo velice dobře poznáte i množství paliva v nádrži. Proto doporučuji dobře si promyslet strategii v závodě, protože například dojíždět poslední kola na totálně sjetých pneumatikách je opravdové peklo.

Se strategií zastávek v boxech souvisí ale i jedna výtka. Nemohu si pomoci, ale i po týdenním usilovném hraní jsem měl pocit, že někteří soupeři občas prostě do boxů nejezdí. Zajedete na F-1 World Grand Prix pit-stop z nějakého bodovaného místa a vrátíte se někde kolem desátého místa. Spoléháte na to, že soupeři budou muset také pro nové obutí a že tedy zase nějaké pozice získáte. Ale ono někdy ne. Pěkně se zase prokousáváte místo po místu vpřed. Na obranu ale musím zase říci, že se to stává skutečně jen zřídka a navíc i zde platí pravidlo, že kdo zůstane na trati déle, jezdí rychlejší kola s lehčím vozem.

No a když už jsem tak pěkně začal kritické okénko, budu ještě chvíli pokračovat. Hlavním nedostatkem je v některých místech skoro neúnosně nízký framerate. Nicméně jsem si nevšiml, že by snížení počtu snímků bylo nutně vázáno na zvětšení počtu objektů na obrazovce. Prostě se občas sníží framerate a basta. S tím možná souvisí i další nedostatek. Téměř na každém okruhu se najde jedna zatáčka, která se dá projet čistě jen když se stane bůhvíco. Do takové zatáčky najedete a podle toho, zda zatočíte více či méně, jedete buď skoro rovně nebo vyrobíte sérii smyků. Ale zvyknete si :o).

Tak, a jsem zase u z mého pohledu nejméně oblíbené části recenze. Technické ztvárnění. O tomhle píšu dosti nerad, protože mně osobně záleží v první řadě na hratelnosti. Ale něco ke zpracování bych říci asi měl. No asi takhle: na formulích jde poznat, že jsou to formule, a to stačí ne :o)? Ale vážně, nečekejte žádné grafické orgie, ale hranatých a zubatých formulek se F-1 World Grand Prix také nebojte. Prostě standard. Líbilo se mi ale ztvárnění okolí tratí, i když ve hře sledujete stejně pouze silnici a svůj vůz. Dost odbytým dojmem však působí ztvárnění boxů. A co říci ke zvukům? Co se týče zvuku motorů, slyšel jsem už i realističtější. Velmi dobře ale hodnotím kytarovou hudbu v menu, po konci závodu a podobně.

Na závěr nesmím zapomenout zmínit se o hře dvou hráčů ve splitscreenu. O zábavnosti takového klání asi nemá cenu se zmiňovat, zvláště když zapnete asistenty řízení a schopnosti hráčů se tak do značné míry vyrovnají. Škoda jen, že v tomto módu chybí na trati ostatní soupeři, ale to bychom po našem milém nintenďátku asi chtěli opravdu už moc.

F-1 World Grand Prix je tedy velice zábavná a hratelná závodní hra, které se ve velmi rozumné míře podařilo zachovat typické rysy jak jízdy, tak i strategie v tomto sportu. Ještě jednou musím zmínit překvapivě dobře vyvážený poměr mezi arkádou a simulací. Nevyžaduje zdlouhavé testování nových nastavení, ale v nevyladěném monopostu závod prostě nevyhrajete. Máme tedy co do činění s kvalitní závodní hrou z prostředí Formule 1, které máme přece všichni tak rádi :o). Děkuji za pozornost.

F-1 World Grand Prix
Výrobce/Vydavatel Paradigm/Video System
Platforma Nintendo 64
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ne/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: I přes pár chybek velmi slušně zvládnuté závody F-1, tak proč si neporazit vlastního Schumachera?
Hodnocení: 78%