Domek hlídače č. 47 u České Metuje zahrnul bagr. Končí i další vechtrovny

  10:31
Někteří lidé v okolí Police nad Metují na Náchodsku litují demolice dvou strážních domků zvaných vechtrovny u železniční trati. Krajina tím přichází o svůj typický kolorit, podle místních stavby mohly ještě sloužit.

Strážní domek č. 47 u České Metuje těsně před demolicí. (24. září 2014) | foto: P. Dandy

Dávné vechtry neboli železniční strážníky proslavil ve dvacátých letech Josef Kopta svým románem Hlídač č. 47, jehož filmovou podobu zpracovali Josef Rovenský, Hugo Haas i Filip Renč. Strážní domek stejného čísla u České Metuje však koncem září skončil neslavně. 

V prosinci podlehla demolici další vechtrovna na Mýtě nedaleko polického nádraží. Třebaže by si je lidé třeba i opravili, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je nechce prodávat k bydlení. Radši platí za zbourání.

K čemu sloužily strážní domky neboli vechtrovny

  • Byly součástí nejdřív koněspřežných drah, od 40. let 19. století parostrojních železnic. Vznikaly v pravidelných rozestupech asi 1 kilometru. Strážci, vechtři, měli povinnost kontrolovat stav trati a předávat zprávy o průjezdu vlaků. 
  • Vechtrovny sloužily zároveň jako služební byty. Jakmile dráhy začaly zavádět telegraf a elektrická či mechanická návěstí, strážní domky přišly o původní funkci, ale zaměstnanci v nich konali službu při ovládání přejezdů, výhybek, návěstí a podobně.
  • Soukromá Společnost státních drah (StEG) stavěla svou trať z Chocně do Broumova v letech 1873 až 1875. Takřka celá trať byla hotova za 26 měsíců. Vznikly staniční budovy, výtopny, vodárny, skladiště a dále 95 strážních domků i 21 kamenných či ocelových mostů.
  • Podle SŽDC na trati od Meziměstí do Týniště nad Orlicí podlehly letos demolici strážní domek v České Metuji, zčásti domek v Náchodě, dále dva strážní domky ve Vysokově a provozní objekty v Novém Městě nad Metují, stálo to 3,5 milionu korun.

„Je to škoda. Jako obec jsme nesouhlasili, aby se vechtrovna u České Metuje bourala. Bylo tam číslo popisné a dřív tam bydlel i nájemník. Ten teď pobývá v azylovém domě a trvalý pobyt má na obci. Chtěli jsme případně odkoupit strážní domek a nabídnout ho k rekreačnímu nebo trvalému bydlení, protože tu bylo pět nebo šest zájemců. SŽDC nám ale žádnou nabídku nedalo, jen přišel papír, že je už vše rozhodnuto,“ lituje českometujský starosta Jaroslav Vaněček. 

Vechtr hlídal závory

Strážní domek byl vystaven při původní trati Choceň – Broumov, která se parnímu provozu otevřela v červenci roku 1875. 

Shodných domků stálo podél trati 95, číslovaly se od začátku trati a než dráhy přešly na modernější způsoby signalizace pohybu vlaků, byly vybavené elektromagnetickými zvonkovými návěstmi. Domek v České Metuji byl už nějakou dobu opuštěný.

„Byl obložený šindelem a podsklepený, zchátralý nebyl. Teprve když se sundaly šindele, objevilo se tam číslo 47, jako v té knížce. Přece jen patřil ke koloritu trati. Tamní vechtr měl na starosti závory, protože někteří zdejší sedláci, aby se dostali na svá pole pod Ostašem, museli přejet trať,“ říká starosta Vaněček. 

Druhý strážní domek zmizel ze zatáčky trati na Mýtě. Bagr ho zlikvidoval za pár dní, zbyla po něm už jen hromada trámů a prken. Býval kolem něj dost nepořádek, a tak ho lidé ze sousedství ani neželí.

Ze strážního domku na Mýtě nedaleko nádraží v Polici nad Metují zbyla po několika dnech bourání už jen kupa prken.

„Domek byl v dezolátním stavu a už delší dobu byl opuštěný. Kdo by taky chtěl bydlet tak blízko trati!“ říká Josef Machula, který žije opodál. O vechtrovnu na Mýtě usiloval tamní nájemník, ale nepochodil. 

„Snažil se koupit domek delší dobu, ale nakonec odešel bydlet do Police. Domek byl sice vlhký, ale opravit by se dal. Nechali ho zbourat snad kvůli tomu, že byl moc blízko trati,“ popisuje starosta Velkých Petrovic Vladislav Friml, na jehož katastr domek patřil.

Další strážní domek změnil podobu u závor při nádraží v Náchodě, ze stavědla číslo 1 zbyla v prosinci jen malá místnost pro závoráře. 

Stavědlo u závor u nádraží v Náchodě prošlo v prosinci 2014 částečnou demolicí, zbyla jen část.

V příštích letech se plánují demolice strážních domků v Petrovicích nad Orlicí a Vysokově i výhybkářských domků v Teplicích nad Metují a Meziměstí. Zatím však není známo, kolik bude mít SŽDC volných prostředků a jaké budou rozpočty předpokládaných demolicí.

Prodej soukromníkům naráží na přísné předpisy

Podle SŽDC jsou k demolici určeny pouze zastaralé objekty ve špatném technickém stavu, které původně sloužily k řízení provozu dráhy, ale po modernizaci dráhy už dávno nejsou potřebné. Strážní domky se nacházejí v ochranném pásmu dráhy, kde je zákonem o dráhách stanoven přísnější režim pro stavby a určité činnosti.

„Prodej výše uvedených objektů do soukromého vlastnictví by v budoucnu vytvářel riziko pro bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Správa trati se odvolává i na to, že kdyby domky nechala soukromníkům, v budoucnu by musela platit třeba za protihlukové stěny nebo udržovat přístupové cesty k domkům po jiných pozemcích SŽDC. Domky někde mohou bránit rozhledu na přejezdech.

„Rozhodujícími faktory jsou v daných případech ekonomický přínos v dlouhodobějším horizontu a bezpečnost železničního provozu,“ dodává mluvčí. V Královéhradeckém kraji letos SŽDC vydala za demolice nepotřebných objektů 7,3 milionu korun.

Podoba trati staré skoro 140 let se nenávratně mění. Vloni v srpnu například zmizela původní vodárna při náchodském nádraží, kterou zbourali kvůli stavbě nového autobusového terminálu.

„Strážní domky už byly vrostlé do krajiny, některé se nezachránily, z některých jsou třeba chaty. Stavěly se v pravidelných rozestupech a pokud nestály v zákrutech, vechtři na sebe viděli. Společnost stavějící dráhu šetřila, proto pro nádraží, skladiště, vodárny i třeba právě pro strážní domky používala typizované stavby,“ popisuje Petr David z Meziměstí, který se v tamním malém železničním muzeu věnuje drážní historii.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Porušení nočního klidu, zničená dlažba. Jičín s driftery zahájil správní řízení

23. dubna 2024  17:10

V případu únorového srazu aut s tuningovou úpravou v Jičíně zahájila jičínská radnice zatím 22...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

Z přírodních krás byly loni nejlákavější Adršpašské skály, víc než před covidem

29. dubna 2024  15:55

Nejnavštěvovanějším přírodním turistickým cílem v Česku se loni opět staly Adršpašské skály v...

Teď už potřebujeme emoce na maximu. Hraje se play off, říká Trpišovský

29. dubna 2024  10:20

Třetí zaváhání už nedovolil. Tentokrát výrazně rotoval sestavou a vyplatilo se. „Cítili jsme, že...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Centimetry a kila přibývají, posily hokejového Hradce mají zvýšit důraz

29. dubna 2024  9:22

Američan Ryan Dmowski 187 centimetrů a 95 kilogramů. Jakub Pour ještě o čtyři centimetry víc a 90...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR - CNC FRÉZKA (30-45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...