Betlém je absolutní vrchol kariéry, říká restaurátor Tomáš Bárta

  6:51
Tým odborníků pod vedením hořického restaurátora Tomáše Bárty dokončil téměř roční práce na generální opravě světoznámého Proboštova mechanického betlému. Restaurátoři se poprvé po sto letech podívali do samého srdce jeho mechaniky a zjistili, že některé statické figurky Probošt původně zamýšlel rozpohybovat.
Restaurátor Tomáš Bárta si cení práce na Třebechovickém betlému.

Restaurátor Tomáš Bárta si cení práce na Třebechovickém betlému. | foto: Ondřej Littera

Národní kulturní památka patří k nejcennějším movitým dílům v Česku, na stejném seznamu jsou české korunovační klenoty, věstonická Venuše nebo relikviář svatého Maura. Veřejnosti se zrestaurovaný Třebechovický betlém opět ukáže od 13. května.

Dílo, které vznikalo v letech 1882 až 1926 pod rukama Josefa Probošta, Josefa Kapuciána a Josefa Frimla, je unikátní rozsahem i uměleckou a řemeslnou kvalitou zpracování. Betlém zobrazuje i život v Třebechovicích pod Orebem na přelomu 19. a 20. století.

„Jde o movitou národní kulturní památku, takže pro každého restaurátora je to profesní vrchol, maximum, co se vám může podařit. Nic víc už není. Je to unikátní, neopakovatelná a jedinečná věc svým charakterem a provedením, kombinací řezby a techniky,“ říká Tomáš Bárta.

26. června 2015

Kolik lidí se na kompletním restaurování podílelo?
Celkem měl tým asi deset lidí, kteří se fyzicky podíleli na práci. Byli tu dva řezbáři, dva restaurátoři na povrchové úpravy, jeden restaurátor na ozubená kola, další na převody a hřídele, mosazná pouzdra a další. Dále jsme spolupracovali s hodinářem a čalouníkem, který opravoval kožené díly. Kromě nich tu byli také dokumentátoři a specialista, který kreslil 3D model mechaniky. Dohromady to bylo skoro patnáct lidí.

3D model je virtuální, k čemu slouží?
Jde o kompletně funkční virtuální model celé mechaniky. Jsou zakreslené všechny převody, hnací kola, hřídele, ozubená kola. Když se poprvé po sto letech odhalila celá mechanika, bylo možné je zaměřit a zdokumentovat. Každý převod má svůj vlastní technický výkres, který je zakomponovaný do celkového modelu. Teď je rozpohybovaný 3D model převodů k pohonu hvězdy. To znamená, že se vám v modelu ukáže, kudy jde ten pohyb od motoru až k betlémské hvězdě. Přesně tam vidíte všechny převody, které jsou technicky složité.

Byly v mechanice nějaké úseky, které vás svým řešením překvapily?
Já si myslím, že tam nic, co by nás překvapilo, nebylo. Spíš ten objem práce. Ten byl náš největší otazník. Neměli jsme objem prací s čím porovnat. Do všeho jsme vstupovali poprvé. Čím víc jsme byli hlouběji, překvapila nás preciznost provedení. Zkrátka celková dokonalost.

Josef Friml byl velmi zručný sekerník, nakolik odborné bylo provedení mechaniky?
K restaurování patří i historický průzkum, co pan Friml dělal. Údajně v Třebechovicích vyráběl první mechanické hrací automaty. Byl opravdu fenomenální. Dnes už máme například změřené, že se celým mechanickým betlémem dá otočit závažím o hmotnosti 1,5 kila. Z toho je vidět, jak je dokonale zpřevodovaný.

Loni jste hovořil o tom, že nejspíš bude třeba vyměnit motor.
Vytvořili jsme zcela nový pohon, protože původní byl vyřazený ze staré pračky, který do betlému osadili někdy v 80. letech. Na vytvoření nového pohonu jsme spolupracovali s Elektrotechnickou fakultou na Západočeské univerzitě v Plzni, která celý systém připravuje a nyní vytváří řídicí jednotku, která bude v budoucnu celý Třebechovický betlém chránit přes systém snímačů. Teď už je částečně osazen motor a připojena řídicí jednotka, která se teď bude programovat a modulovat, aby měla nejvhodnější nastavení.

Jak bude jednotka fungovat?
Je to počítačový systém, který se programuje speciálně pro Třebechovický betlém. Jde o systém kontrolních čidel. Nyní probíhá základní modulace, ale do stoprocentní podoby se bude dolaďovat v květnu. To bude možné až za plného chodu celé mechaniky. My budeme sledovat, kde je vhodné nastavit čidlo, aby sledovalo nějaký pohyb. Motory dnes většinou fungují tak, že při potřebě většího výkonu si přidají. My ale potřebujeme, aby to bylo obráceně. Aby se motor v případě zatížení zastavil a určila se příčina. Třeba zda nedošlo k zadrhnutí některého pásu.

Muzeum betlémů v Třebechovicích
Restaurátor Tomáš Bárta si cení práce na Třebechovickém betlému.

Opravený betlém se poprvé představí 13. května.

Museli jste oslovit i nějaké další odborníky?
Začali jsme spolupracovat s velmi šikovným pasířem. Ten pro nás připravuje nová táhla k některým mechanickým figurkám. Táhla se musela vyměňovat až po připojení k jednotlivým rukám nebo hlavám. Vše se muselo znovu restaurovat. Člověk zjišťoval, kolik má v okolí schopných řemeslníků a přátel. Je to neuvěřitelná obrovská shoda okolností a náhod, která nás při restaurování svedla dohromady se spoustou lidí. Skutečně končí desetiměsíční maraton prací, jednání a zkoumání. Teď si všichni potřebujeme oddychnout.

Před rozebráním betlému jste měli přístup ke třetině mechaniky, překvapilo vás, v jakém byla stavu?
Stav mechaniky byl takový, jaký jsme na počátku předpokládali. Za sto let tam žádná generální oprava nebyla a stav centrální mechaniky byl už havarijní. Pokud se na betlému v historii dělaly nějaké zásahy, vždy se soustředily na koncové části, tedy na figury, mechanické pásy a hnací kola. Ale nikdy se nešlo do centrálního systému, nikdo nenašel odvahu to kompletně rozebrat.

Co vše se muselo udělat, abyste se k tomu dostali?
Začínali jsme z levé části a rozebrali i mechaniku (o rozebírání betlému jsme psali zde). Pravou část jsme nechali na betlému, přišla na řadu až na konci října. Každý díl se při vyjmutí zdokumentoval, dostal své evidenční číslo. Seznámili jsme se s jeho stavem a v doplňujícím restaurátorském průzkumu jsme zjišťovali, zda se bude konkrétní díl restaurovat. Zda přijde jeho výměna nebo oprava. Nejdříve bylo čištění, na které jsme si namíchali svoji směs, protože betlém se nesmí vystavit vodě. Pracovali jsme s roztoky na bázi lihu. Pak přišlo restaurování. U ozubených kol se musely vyjmout všechny zuby a znovu vlepit do pouzder, která jsme nejdříve zpevnili. Pak jsme museli celý stroj promazat. Dohledali jsme původní recept na horký hovězí lůj, kterým jsme převody napustili. Pak přišla na řadu povrchová úprava a retuše. Teprve pak se každý díl mohl připravit na vrácení.

Jak na tom byla samotná konstrukce betlému?
Museli jsme celou základnu usadit, vyrovnat prohnuté dno pod převody. V největším místě bylo prohnutí 18 milimetrů, což je hodně, protože mechanika se ladí na milimetry. Na vyrovnané dno se znovu musela ustavit mechanika. Bylo nutné odstranit mnoho různých podložek. Jak se dno prohýbalo, tak se mechanika různě podkládala a „šponovala“. To jsme museli vyřešit.

Jak jste přišli na původní recepty a postupy?
Už půl roku dopředu jsme se věnovali přípravě podkladů, procházení archivu a dohledávání původních receptur. Velmi nám pomohl Radim Urbánek z Vysokého Mýta, který je velkým odborníkem na vodní mlýny. Jeho rady a zkušenosti pro nás byly velmi cenné.

Prý jste našli i nějaké dobové dopisy?
Dohledaly se dopisy pana Probošta a pod jednou konzolou jsme našli rozstříhaný rozvrh jeho dcery Anny Proboštové. Ten se teď restauruje. Už sám Probošt kdysi rozstříhal desky své dcery jako podložku. Přišli jsme také na spoustu dalších věcí. Vyjímali jsme figurky, které dříve nebyly přístupné. Přišli jsme na skutečnost, že řada nepohyblivých figur byla připravena na pohyb, který však Probošt už nezrealizoval. Figurky měly například kompletně připravené kloubní jamky. Nevíme, proč k jejich rozpohybování nedošlo, ale dovedu si představit, že se Proboštovi už nedostávalo sil. Vždyť betlém tvořil s přestávkami čtyřicet let.

Podle původních plánů se měl betlém hýbat ještě více?
Přesně tak. Pokud se nám podaří navázat další spolupráci s muzeem, chtěli bychom pokračovat a vytvořit kopie figur, které nebyly rozpohybovány. Návštěvníkům bychom tak chtěli prezentovat, jak se měly figury hýbat. Samozřejmě by nebyly na skutečném betlému, ale na modelu.

Připomeňte si unikátní časosběrné video z rozebírání betlému:

11. března 2016

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Miliardy z unie pomohly k lanovce na Sněžku i rozvoji Broumovska

2. května 2024

Za dvě dekády od vstupu České republiky do Evropské unie přitekly do Královéhradeckého kraje...

Slovenský reprezentační brankář Škorvánek bude chytat v Hradci Králové

1. května 2024  22:01

Královéhradecké hokejisty posílí slovenský reprezentační brankář Stanislav Škorvánek....

Vrchlabská nemocnice investuje ve velkém, rozšíří oddělení za desítky milionů

1. května 2024  8:10

Desítky milionů korun investuje soukromá nemocnice ve Vrchlabí, která je od roku 2016 součástí...

Po honičce a schovávané na půdě našli policisté u řidiče doma pěstírny konopí

30. dubna 2024  13:32

Řidič, který bez řidičáku ujížděl policistům v Hradci Králové polem a hlídka ho poté našla na půdě...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...