Zóna Solnice-Kvasiny, jejíž několikamiliardový rozvoj přesně před rokem stvrdily podpisy zástupců firmy Škoda Auto, Královéhradeckého kraje a vlády České republiky, dostává přesné obrysy (o memorandu jsme psali zde).
A to nejen co do projektů, ale také co do své rozlohy. Královéhradeckému kraji, který je garantem rozvoje průmyslové zóny, se totiž podařilo vykoupit už 97 procent všech potřebných pozemků. Na dalších teď úředníci pracují, aby se první investoři mohli do lokality nastěhovat už za dva roky.
„Vykoupit potřebujeme již jen čtyři pozemky. Výkup dvou bude bezproblémový, ty další dva jsou trochu komplikovanější,“ říká vedoucí Centra průmyslových zón Ciri Pavel Tichý. Dvě problematické parcely však podle kraje zprovoznění nové průmyslové zóny neovlivňují. Kraj za pozemky zaplatil od 220 do 240 korun za metr čtvereční, u některých menších až 300 korun (podrobnosti zde).
Škoda Auto investuje v Kvasinách 7 miliard
Krajská průmyslová zóna zabere 34 hektarů jižně od pozemků firmy Škoda Auto, která chce investovat přes 7 miliard korun na rozvoj (více zde). V sousední zóně vzniknou haly subdodavatelů. Všichni dohromady by měli vytvořit na 1 700 pracovních míst. Podle hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomíra France (ČSSD) by rozvoj zóny a Škodovky nemělo nic ohrozit.
Závod KvasinyTovárna v Kvasinách vyrábí již 82 let, vozy značky Škoda od roku 1947. V roce 2014 vyrobila 166 200 automobilů. V současnosti má 4 500 stálých a několik stovek agenturních zaměstnanců. Nyní vyrábí modely Yetti a Superb. Do konce roku hodlá zahájit výrobu dvou typů SUV a v příštím roce nový model (více zde). |
„V Kvasinách byl nedávno nový šéf představenstva a s továrnou byl moc spokojen. Zároveň nás ujistil, že aféra Dieselgate nebude mít na kvasinskou fabriku a její rozvoj vliv,“ uvedl hejtman.
Součástí rozvoje zóny budou investice kraje a státu ve výši asi 2 miliard korun, které půjdou na silnice, obchvaty obcí, školy či nemocnice.
„Máme hotové studie nejen pro silnice a obchvaty, ale i pro investice do nemocnic,“ řekl Franc a dodal, že kraj působí jako koordinátor všech investic, které do Kvasin potečou z různých ministerstev.
Musíme lokalitu odvodnit
Nejvíc, celou půlmiliardu, spolkne příprava pozemků včetně odvodnění, terénních úprav a výkupu parcel. „Lokalita se bude muset odvodnit řízenými odtoky, aby nedocházelo k záplavám,“ řekl Tichý.
Zhruba 380 milionů korun bude stát výstavba seřazovacího nádraží, které by mělo usnadnit přepravu hotových aut. „Nádraží by mělo mít 5 až 7 kolejí v délce 600 metrů. Řadily by se na něm vlaky, které by finální zboží dovážely na seřadiště u Nymburka, kde se kvasinské škodovky spojí s dalšími výrobky z kolínské fabriky,“ popsal Tichý. Nyní lze řadit jen soupravy do délky 300 metrů (o úpravách nádraží v Rychnově jsme psali zde).
Částku 300 milionů korun budou přesahovat i obchvaty Častolovic a Rychnova nad Kněžnou, podle odhadu bude každý stát 340 milionů. O něco levněji by měly vyjít obchvaty Domašína a Solnice. Všechny projekty jsou v různém stupni rozpracování a některé čekají na změny územních plánů obcí.
Budovat sítě na pozemcích plánuje kraj začít už na přelomu let 2017 a 2018.„Již komunikujeme s prvními investory, kteří by na zasíťovaných pozemcích mohli začít co nejdříve stavět,“ uvedl hejtman.
První závody subdodavatelů Škodovky by měly začít růst v roce 2018. Subdodavatelé by podle odhadů měli v zóně zaměstnat kolem 400 lidí. Vše by mělo být podle kraje hotové do roku 2020 až 2022.
Podívejte se, jak vypadá výroba škodovky od začátku do konce:
9. července 2014 |