Hradec Králové se označuje za město cyklistů, těm ale jde často o život

  9:55
Hradec Králové se dlouhodobě označuje za město cyklistů. Ve skutečnosti jim nabídne jen roztříštěné úseky dobrých stezek a tankodromy. Cyklostezky často nepochopitelně končí a cyklisty trápí nerovnosti a kořeny stromů.
Redaktor MF DNES Tomáš Hejtmánek vyzkoušel nebezpečný úsek cyklostezky na...

Redaktor MF DNES Tomáš Hejtmánek vyzkoušel nebezpečný úsek cyklostezky na Gočárově třídě v Hradci Králové, kde musí cyklisté sjet na silnici mezi auta. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Leží takřka na placce, má široké bulváry i geniálně navržené městské okruhy. Přesto je jízda na kole po Hradci Králové občas adrenalinovým zážitkem.

Krajská metropole se sice sama už roky prezentuje jako město cyklistů, má vlastního cyklokoordinátora a radnice v roce 2014 spustila i speciální web cyklohradec.cz, přesto se jízda po městě stává méně a méně komfortní.

Problémová místa jsou na okruhu, podél řek i v samotném centru, kde cyklodopravu komplikuje hlavně nedotažený systém stezek a pruhů, který se liší nejen ulici od ulice, ale někdy i blok od bloku. Výsledkem je, že se cyklisté motají buď mezi chodci na chodníku, nebo komplikují už tak hustý provoz aut.

„Hradec si zakládá na tom, že je městem pro cyklisty, ale je zde hodně mezer a prostoru, aby tím městem skutečně bylo. Když já sám jedu na kole, říkám si - ano, tohle je potřeba změnit. Něco není ani o velkých penězích,“ přiznává vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít.

Úředníci připravují klíčový dokument

Právě jeho úředníci se od loňského roku podílejí na vzniku klíčového koncepčního dokumentu - Plánu udržitelné mobility města Hradce Králové, který má nastavit cíle pro pěší, cyklistickou, automobilovou i hromadnou dopravu.

„Až se návrhová část schválí, což se na posledním zastupitelstvu nepodařilo, bude následovat akční plán, který bude obsahovat i konkrétní projekty. Teď máme hotový zásobník, kde jich je víc než 200,“ dodává.

Úředníci pracují se dvěma etapami do roku 2030 a 2040. Hradečtí cyklisté však potřebují rychlejší řešení. Na některých místech jde totiž doslova o život. Třeba na Gočárově třídě u semaforů před Ulrichovým náměstím ústí cyklopruh z chodníku v ostrém úhlu přímo do vozovky, kde není ani navazující pruh pro cyklisty, ani vyhrazený prostor pro stání cyklistů, který u některých semaforů bývá.

„Je to pravda. Identifikovali jsme nějaké úseky s potřebou oprav stávajících stezek,“ říká hradecký cyklokoordinátor Karel Šimonek.

Nerovnosti a kořeny stromů

Gočárova třída je typickým příkladem toho, jak roztříštěný systém cyklodopravy v Hradci Králové je. U Pražského mostu cyklisty překvapí značka zákazu vjezdu pro kola, přičemž chybí alespoň náznak nájezdu na chodník, který mají chodci i cyklisté použít.

Za přechodem se na něm objevuje červený cyklopruh, který končí před Ulrichovým náměstím, kde musejí cyklisté sjet na vozovku. Mezi auty pak pokračují až k Sukovým sadům, kde je tentokrát už správný nájezd navede na stezku vedle chodníku.

Potíže jsou však i s dalšími stezkami podél řek či městského okruhu. Tam trápí jezdce hlavně nerovnosti a kořeny stromů.

„Plánujeme jednání s odborem životního prostředí, abychom vybrali nějakou technologii opravy, která nepoškodí stromy. Cílem, kam bychom to chtěli dotáhnout, je stav mezi Hučákem a soutokem, kde nedávno technické služby opravily zajímavý úsek stezky. Ale tam zrovna byly stromy tak daleko, že to nevadilo,“ míní Šimonek.

Na magistrátu už vznikl soupis úseků, které budou potřebovat generální rekonstrukci.

„Jde o objem za zhruba 20 milionů korun. Jde o zásadní materiál, protože umožňuje technickým službám dobře investovat prostředky do úseků, které nebudou procházet touto generální rekonstrukcí. Na budoucí tři roky je tedy plán oprav hotový. Pokud budou finance uvolňovány, měly by být cyklostezky ve městě relativně v pořádku,“ soudí náměstek pro majetek a městské organizace Pavel Marek (za ANO).

Nové stezky zatím nebudou

Neméně tristní je cyklodoprava také v okrajových částech města, kterým zcela chybí bezpečné spojení s centrem. Nepočítáme-li propojku od nemocnice do Třebše, vedly ještě před pár lety pouhé tři cyklostezky z vnitřního města do Malšovy Lhoty, Roudničky a Plácek. Před třemi lety došlo k bezpečnému připojení Vysoké nad Labem a Piletic s Rusekem.

Další lokality však po stezkách marně volají. Nejhlasitěji jde o Svinary a Slatinu, kam musejí cyklisté po rušných výpadovkách na Nové Město nad Metují a Třebechovice pod Orebem.

„U stezky do Slatiny byly naprosto neuvěřitelné a téměř nepřekonatelné překážky při získávání pozemků. Třeba firmu Dítě, která tam má vjezdy do svého areálu, jsme dokázali vyřešit. Na celé trase zůstalo jedno nebo dvě místa, která je zapotřebí ještě vyřešit,“ upozorňuje hradecký primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Ještě horší osud potkal stezku od Stoleté do Svinar, po které volají místní i tamní podnikatelé.

„Vykoupit se podařilo jen několik pozemků. Udělali jsme všechny kroky, které můžeme: navýšili jsme cenu, oslovili jsme ty majitele, ať nám sami řeknou, za kolik jsou ochotní pozemky prodat. Bohužel někteří nechtějí. Nemáme možnost než čekat, až budou něco potřebovat od města, pak třeba bude muset k nějaké dohodě dojít. Jiné řešení nemáme,“ krčí rameny Marek.

Radnici se ještě letos podařilo nastartovat propojení lesního hřbitova a Zděné boudy a také získat pozemky pro pokračování stezky do Březhradu. Další požadavky se na ni však valí. Bezpečné stezky chtějí Svobodné Dvory, Kukleny nebo Plačice, které sužuje doprava proudící k dálnici D11.

Vrátí se cyklověž

Mementem upadající hradecké cyklodopravy jsou mizející cyklověže. Šlo sice o soukromý projekt, avšak městu přinesl značnou reklamu, protože šlo o první takové stavby v Česku. Zatímco v Jaroměři nebo Trutnově v posledních letech parkovací domy na kola vyrostly, z hradeckých ulic zmizela nejdřív první česká cyklověž u nádraží a pak i další z Brněnské třídy.

„Zastupitelstvo setrvání věže u Futura nepodpořilo. Já jsem však osobně s ředitelem Správy železnic vyjednal, že při rekonstrukci nádraží na své náklady nainstalují cyklověž někde mezi nádražní budovou a poštou,“ upozorňuje Hrabálek, že zásadnější ze dvou cyklověží se do města má vrátit.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...