Ilustrační snímek | foto: Jan Pešek, MF DNES

Lanovka na Sněžku je po údržbě v provozu, kvůli větru ale jen částečně

  • 0
Kabinová lanovka na Sněžku je po pravidelné podzimní údržbě znovu v provozu. Kvůli silnému větru ale jezdí jen spodní úsek z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Stejné to zřejmě bude i v neděli, řekl náčelník lanové dráhy Jiří Martinec.

„Fouká silný vítr, nahoře do 30 metrů za vteřinu (do 108 km/h). Vypadá to, že horní úsek nepojede ani v neděli,“ uvedl Martinec.

Lanovka na Sněžku může jezdit do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině. V sobotu ráno byla na Sněžce mlha a teplota kolem nuly. Meteorologové varují před silným větrem nad územím celých Čech i v neděli. Uvedli také, že vítr na hřebenech Krkonoš bude dosahovat rychlosti přes 70 kilometrů v hodině.

V Královéhradeckém kraji by mělo být oblačno, ráno a dopoledne přechodně polojasno, místy přeháňky nebo déšť, četnější na horách. Nad 700 metrů, později nad 900 metrů, by podle předpovědi měly padat srážky smíšené nebo sněhové. Nejvyšší denní teploty by se měly pohybovat mezi pěti až osmi stupni Celsia, v 1 000 metrech na horách kolem jednoho stupně nad bodem mrazu.

Brzdy čeká servis na jaře

Během pravidelné měsíc trvající podzimní údržby technici zkontrolovali trať, pohony, stanice a kabiny. „Kromě běžné údržby se udělala i údržba elektrického zařízení,“ dodal Martinec. U několika kabin také technici rozebrali jejich uchycení k lanu. Větší servis se plánuje na jaro, týkat se bude brzd lanovky, dodal (více o opravě jsme psali zde).

Lanovku na Sněžku tvoří dva úseky, a to Pec pod Sněžkou–Růžová hora a Růžová hora–Sněžka. Celková délka lanové dráhy je asi 3,5 kilometru. Z hlediska převýšení jde v ČR o nejextrémnější kabinovou lanovku. Převýšení lanové dráhy z dolní stanice v Peci do horní stanice na Sněžce je přes 700 metrů. První úsek má převýšení asi 510 metrů a druhý 260 metrů.

Kabinová lanovka je po kompletní rekonstrukci v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Nové zařízení za více než 300 milionů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček z roku 1949. Doba jízdy na vrchol se zkrátila z 25 na 16 minut, kapacita lanovky však zůstala stejná, což byla podmínka Správy KRNAP.

,