Nová lávka přes Labe v Hradci Králové

Nová lávka přes Labe v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nová lávka přes Labe v Hradci může klouzat, varovné cedule vystřídal posyp

  • 7
Nedávno otevřená lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v Hradci Králové může klouzat. Technické služby na ni v úterý dočasně daly informační cedule s nápisem „Pozor kluzký povrch“, což vzbudilo pozdvižení na sociálních sítích. Cedule vydržely jen den, než radnice zjistila, jak lávku za 175 milionů v zimě ošetřovat.

Uklouznutí na lávce z betonu a oceli, již Hradec otevřel 2. března, může hrozit při námraze i po dešti.

„Jako každý jiný povrch je i povrch lávky po dešti více kluzký a je třeba při chůzi či jízdě dávat pozor,“ uvedl náměstek primátorky pro investice Lukáš Řádek (TOP 09).

Radnice proto v minulých dnech řešila, jak má povrch lávky správně ošetřovat.

„Město si od projektanta vyžádalo doplnění k plánu údržby, ve kterém jsou uvedeny vhodné posypové materiály pro zimní údržbu. Z doplnění vyplývá, že ideálním materiálem je speciální frakce (umělého kameniva) keramzitu. Doplňkově je ale možné použít i posypovou sůl,“ uvedla mluvčí radnice Kateřina Rohlíčková.

Doplnila, že plán údržby získala radnice v pondělí večer, během úterka pak Technické služby sháněly potřebný posyp a mezitím v úterý provizorně osadily varovné cedule.

Ty však budily posměch, protože se v nich objevilo nesprávně napsané slovo „kluzký“, což pak pracovníci tvořivě opravili odlepením přebytečného písmenka „s“.

Ve čtvrtek ráno, kdy v Hradci bylo mrazivo a mlha, Technické služby lávku poprvé posypaly doporučeným keramzitem. Na okrajích lávky, kde posyp nebyl, však beton neklouzal, zjistila redaktorka MF DNES.

„Sleduji tu kauzu s klouzavou lávkou, ale myslím, že někdo dělá z komára velblouda. Chodím tu často, zatím jsem si ničeho takového nevšiml, ale je fakt, že až dnes bylo chladněji a námraza se mohla udělat. Jsem rád, že tu lávka je, protože přecházet řeku přes sousední most s auty, když jdete s dětmi nebo kočárkem, je hrozné. Ale lávka je předražená, s tím souhlasím,“ všímá si třicátník David, který bydlí nedaleko.

Lávka má neobvyklou konstrukci, což bylo podle radnice i důvodem její vysoké ceny. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů tenké mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu.

Hradec si od lávky slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží a jejich propojení s centrem města. V lokalitě Aldis stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. Lávka také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady.

2. března 2023

Radnice na stavbu získala evropskou dotaci 102,7 milionu korun. Stavbu město chystalo od roku 2003, začalo ji stavět v roce 2021. Stavbu v minulosti zdržela řada problémů. K projektu měli námitky ochránci přírody. Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky vznesli výhrady ornitologové. Dodavatele lávky město našlo až ve čtvrtém tendru.

Stavba 103 metrů dlouhé a 5,7 metru široké lávky je nejnákladnější dokončenou investicí města za poslední roky. Původně radnice počítala s částkou do 40 milionů korun, nakonec se cena vyšplhala na 175 milionů.

„Cena je skutečně astronomická. Neobstojí ani argument s inflací. Ve studii architekt odhadoval cenu asi na 40 milionů korun, ale při sestavování podrobného položkového rozpočtu vyšlo najevo, že odhad ze studie je výrazně podhodnocen. To vše se stalo ještě před rychlým růstem cen stavebních prací. Jinými slovy byla prvotní studie chybná. Bohužel politici nešlápli včas na brzdu,“ řekl nedávno radní Aleš Dohnal (Piráti).

18. května 2022

,