Papírová základní jízdenka, kterou lze koupit například v trafice, podraží od 1. února o tři koruny na 18 korun. Jízdenka zakoupená u řidiče zdraží o dvě koruny na 20 korun. Ceny ostatních jízdenek se nezmění, jízda zaplacená čipovou městskou kartou, kterou používá většina cestujících, bude dál stát 12 korun.
"Důvodem zdražení je úbytek cestujících a tím pokles tržeb dopravního podniku," uvedl primátor Zdeněk Fink.
Na úbytek cestujících a nižší výnosy dopravní podnik zareagoval již v polovině července, když změnil jízdní řád a zkrátil trasy linek 5, 8, 9, 11 a 17 a linku číslo 28 zcela zrušil.
Ceny jízdenekna MHD v Hradci Králové (současná cena / od 1. února 2014) Papírová jízdenka nepřestupní 15 Kč / 18 Kč Jízdenka od řidiče přestupní 18 Kč / 20 Kč Jízdenka SMS přestupní 18 Kč / 18 Kč Základní jízdné - čipová karta 12 Kč 12 Kč Měsíční základní 420 Kč 420 Kč Čtvrtletní základní 1 120 Kč 1 120 Kč Pololetní základní 2 100 Kč 2 100 Kč Roční základní 3 460 Kč 3 460 Kč Školní - 10 měsíců 1 480 Kč 1 480 Kč |
Chtěl tak ušetřit několik milionů korun. Proti tomu se však zvedla velká vlna odporu, načež dopravce od září redukci zmírnil (více čtěte zde). Podle primátora tak z plánovaných úsporných změn zůstala v platnosti jen asi desetina.
Naposledy dopravní podnik s cenami jízdného hýbal v polovině letošního července. Změna se týkala jízdenky zakoupené přímo u řidiče, která zdražila z 15 na 18 korun. Nyní bude stát 20 korun, což znamená za pouhého půl roku zdražení o celou čtvrtinu ceny.
Na druhou stranu již od července platí, že drahou jízdenku od řidiče lze použít jako přestupní. Papírové jízdenky zakoupené mimo vozidlo, například v trafice, jsou nadále nepřestupní.
Vyplatí se platit pomocí sms nebo kartou
Zdražením papírových jízdenek a jízdenek od řidičů chce dopravní podnik lidi motivovat k placení jízdného formou SMS zpráv či městskou kartou. Přestupní SMS jízdenka stojí 18 korun a její cena se nemění.
"Než účtování jízdného a vracení mincí by se měli řidiči spíše plně věnovat řízení. Placení u řidiče navíc spoje zpožďuje," uvedla mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.
Za paradox Fink označil to, že prodej dražších jízdenek u řidičů má stoupající tendenci. Městskou kartu, ať k placení jednotlivého nebo časového jízdného, má nyní většina cestujících v Hradci. Možnost placení papírovými jízdenkami podle dřívějších odhadů dopravního podniku využívá asi pětina cestujících.
Proč ale jezdí hradeckou MHD stále méně lidí, to vedení města ani dopravního podniku netuší.
"Může to být tím, že lidé více šetří. Je ale otázka, jestli by nižší ceny jízdného cestující do autobusů a trolejbusů přivedly. V roce 2009 dopravní podnik ceny snížil, ale cestujících nepřibylo," uvedl Fink.
Oslovení lidé, kteří hradeckou MHD využívají, berou zdražování smířlivě, ale dožadují se také lepších služeb.
"Všichni, které znám, stejně používají čipovou kartu a u té se jízdné nezdraží. Když si dvakrát za rok musím koupit jízdenku u řidiče, tak mě těch pár korun nezabije. Na dopravním podniku ale hlavně musí přemýšlet, kam a kdy se lidé potřebují dostat. Musí to dělat pro lidi a ne jen pro sebe. V poslední době jen rušili a měnili linky, aniž by zjistili, co lidé potřebují. Dělají změny podle toho, jak se vyspí," poznamenala Milada Kumlířová, která bydlí na hradeckém Slezském Předměstí.
Letošní propad v tržbách kvůli úbytku cestujících dopravní podnik odhadl na 4,5 milionu korun. Vedle zdražení jízdného by výpadek tržeb mělo kompenzovat i zvýšení dotace z městské pokladny. Již letos město podniku zvedlo provozní dotaci o tři miliony na 161,5 milionu korun, pro příští rok se počítá s dalšími dvěma miliony navíc.
Hradecký dopravní podnik má vlastní tržby téměř 200 milionů korun. Loni měl podnik ztrátu jeden milion, předloni vykázal zisk 1,6 milionu korun. Firma má zhruba 400 zaměstnanců.