Skladby vídeňského klasicismu včetně Hoffmanovy Mše zazněly už ve středu v Náchodě. Boni pueri mši provedli už loni na festivalu Mahler Jihlava - Hudba tisíců v Nové Říši, kde je však doprovázel komorní orchestr Wranitzky Kapelle.
Leopold Hofmann (1738-1793) byl ve druhé polovině 18. století snad nejznámějším skladatelem duchovní hudby. Působil v kostelích Vídně včetně katedrály sv. Štěpána, kde byl kapelníkem.
Boni pueriChlapecký sbor z Hradce Králové vznikl v roce 1982 a názvem se hlásí k tělesu, které působilo od 13. století při Chrámu sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě. Dvěstěčlenný sbor chlapců od 4 do 19 let dosud absolvoval více než čtyři tisíce koncertů po Japonsku, Kanadě, USA, Jižní Koreji, Hong Kongu, Číně a celé Evropě, jakož i při státních příležitostech a světových sympoziích. |
„Vídeňský klasicismus je dramaturgickým pojítkem celého koncertu,“ říká dramaturg Marek Hrubecký.
„Mše svatého Aloise patří mezi dobově nejpopulárnější kompozice rakouského skladatele a kapelníka. Hofmann byl uznávaným vídeňským komponistou a inspiračním zdrojem pro mnoho současníků. V katedrále svatého Štěpána mu krátce asistoval i mladý Wolfgang Amadeus Mozart. Novodobému nastudování mše předcházela intenzivní badatelská práce novozélandského předního znalce hudby 18. století Allana Badleyho, který edičně připravil partituru tohoto jedinečného liturgického díla věnovaného italskému světci a patronovi mládeže Aloisu z Gonzagy,“ uvedla Jana Součková na webu klasikaplus.cz.
Svatý Alois (1568-1591) pocházel ze šlechtické rodiny, ale rodového majetku se zřekl ve prospěch svého bratra a rozhodl se život zasvětit pomoci slabým a nemocným. Sám při morové epidemii v Římě nákaze podlehl. V roce 1605 byl blahořečen.
Součková svou recenzi uzavřela: „Všestrannému dirigentu Marku Štilcovi a sbormistrem Pavlem Horákem vždy skvěle připraveným členům sboru Boni pueri se dlouhodobě daří na vysoké interpretační úrovni uvádět náročná duchovní díla starých mistrů. Nejinak tomu bylo i v případě novodobého uvedení Hofmannovy mše. Ostatně s repertoárem tohoto skladatele mají disciplinovaní Boni pueri už notné zkušenosti – v minulosti nastudovali s Markem Štilcem Hofmannovo Requiem a s velkým úspěchem ho premiérovali přímo ve vídeňské Karlskirche.“
„Pro interpretace klasicistní i české hudby romantické a soudobé patří Marek Štilec k nejvyhledávanějším českým dirigentům. Natočil přes 30 alb pro společnosti ArcoDiva, Naxos, CPO, Radioservis, Supraphon a další produkce z USA, Brazílie, Itálie, Indie a z řady dalších zemí,“ říká dramaturg. Štilec od roku 2019 působí jako stálý hostující sbormistr Boni pueri.