Pruh pro cyklisty na průtahu Náchoda.

Pruh pro cyklisty na průtahu Náchoda. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Cyklisté v Náchodě jezdí po nové silnici slalom mezi kamiony

  • 24
Cyklisté v Náchodě mají obavy, že jízda na kole po opravené Pražské ulici nebude bezpečná. V právě dokončeném úseku silnice první třídy sice pojedou zčásti po děleném chodníku, ale v místě autobusových zastávek musí vjet v přidruženém jízdním pruhu do vozovky.

Když bude stát na zastávce autobus, cyklista se dostane do těsné blízkosti proudu kamionů a do kruhové křižovatky u Slávie dokonce cyklisté musí vjíždět přímo spolu s auty.

„Úplně nechápu myšlenkové pochody toho, kdo to vymýšlel. Nezdá se mi to rozumné. Radši budu jezdit po chodníku, protože s chodci se spíš porovnám. Mezi tiráky určitě nesjedu. Ještě tak autobus se mi vyhne, ale kamion ne,“ říká Lenka Palečková z Náchoda a připomíná říjnovou tragickou nehodu, kdy kamion jedoucí v koloně po rozestavěné Pražské ulici zachytil přecházející osmdesátiletou ženu. „Lidé říkají, že za to řidič ani nejspíš nemohl, protože ženu neviděl,“ podotýká.

Kritici se zlobí, že se k projektu dostávali neoficiální cestou a už neměli šanci zasáhnout do něj připomínkami. Bývalý místostarosta Jaroslav Rohulán zasedá v dopravní komisi, avšak i ta se k projektu dostala pozdě. 

Když se v dopravní komisi objevil záměr opravy Pražské ulice spolu s Běloveskou, druhá z ulic už byla v té době vyprojektovaná. Proto zamýšleli, aby město oslovilo projektanta aspoň kvůli Pražské ulici, ale i tam už byl projekt hotový, také bez cyklistů.

„Projektant tak až dodatečně vymýšlel, jak tam cyklisty ještě nacpat. Proto to takhle dopadlo, tedy blbě. Když se rozhoduje o celkové rekonstrukci ulice, musí spolupracovat investor pro silnici pro auta a investor pro chodníky a cyklistickou dopravu,“ tvrdí předseda náchodského Klubu českých turistů Rohulán. 

Podobně znehodnocené jsou podle něj po přestavbě i Plhovská a Běloveská ulice, kde cyklisté jezdí po širokém chodníku, protože jim nic jiného nezbývá.

Radnice se zaštiťuje stanoviskem projektanta. Ten vysvětlil, že cyklopruhy na Pražské ulici jsou v souladu s normami. 

„Mám vyjádření projektanta, že vše je v pořádku a podle zákona. Je pravda, že projektant se cyklodopravou zabýval až ex post, což souvisí s tím, že jsme dostali dotaci. Na rovinu: je rozdíl, když máte zaplatit 65 milionů korun za chodníky a osvětlení z vlastních zdrojů, nebo když čerpáte dotaci,“ vysvětluje starosta Náchoda Jan Birke.

„Byli jsme tu limitováni šířkou a uspořádáním komunikací a někde i vlastnickými vztahy. Zkombinovali jsme to tak, aby cyklisté opustili hlavní dopravní prostor, takže máme dělenou stezku pro cyklisty a chodce na chodnících. Kde nebyla jiná možnost kvůli šířce nebo vlastnickým vztahům, museli jsme přistoupit k tomu, že se v dopravním prostoru udělal přidružený jízdní pruh pro cyklisty,“ říká dopravní inženýr z náchodského dopravního inspektorátu policie David Kult.