Letecký akrobat Šonka v Hradci ohromil, své limity chce posouvat dál

  11:50
Netrénovaný člověk by v kokpitu omdlel, ale letecký akrobat Martin Šonka si momenty na hranici lidských možností užívá. Chce se však dostat ještě dál. Vidět ho mohli návštěvníci víkendové letecké show CIAF v Hradci Králové.
Pilot Martin Šonka stíhá kombinovat bojový gripen s akrobatickým speciálem.

Pilot Martin Šonka stíhá kombinovat bojový gripen s akrobatickým speciálem. | foto: Archiv Martina Šonky

Nechybělo mnoho a břichem letounu by se v ďábelské rychlosti "podepsal" na hradecké ranveji. V příštím okamžiku ale přitáhl knipl a v divokém manévru vystoupal až do výšky 600 metrů, jako by popíral všechny fyzikální zákony.

Exhibice špičkového akrobata, ale i pilota gripenu Martina Šonky byla jedním z vrcholů přehlídky CIAF.

"Šest set metrů je největší výška, do které se během vystoupení dostávám, a to hned na jeho začátku. Létat naopak nízko je možné jen díky manévrovatelnosti mého letounu," prozrazuje.

Jaké riziko podstupujete, když létáte tak blízko u země?
Riziko musím samozřejmě naprosto minimalizovat. Každý manévr musí být dokonale nacvičen a stále musím mít malou rezervu, kdyby se přihodilo něco, co by mě vyrušilo, třeba srážka s ptákem nebo drobná technická závada.

Během letu dochází k velkému přetížení. Jak by to snášel netrénovaný člověk?
Přetížení je opravdu veliké, rychle se mění a navíc letoun u toho rotuje rychlostí téměř 500 stupňů za sekundu. Na organismus je to obrovský nápor a pokud by se mnou v letadle seděl netrénovaný člověk, který neví, jak se přetížení bránit, zřejmě by hned na začátku při velkém přetížení usnul.

Jak dlouho trvá, než se naučíte jednu sestavu?
Naučit se sestavu je jedna věc, ale k tomu potřebujete zkušenosti a schopnosti, které člověk sbírá mnoho let. Čas je v tomto případě opravdu relativní, nejdříve si musím na létání vydělat a na trénink mi pak zbývají jen víkendy. Kdybych se věnoval denně jen akrobacii, vše by bylo samozřejmě rychlejší. Sestavu obměňuji každý rok a ještě ji ladím během sezony.

Je to, co s letounem děláte, na hraně lidských a technických možností, nebo můžete jít ještě dál?
Dá mi to docela zabrat, ale myslím, že moje možnosti jsou ještě o kus dál. Limitující jsou samozřejmě manévrovací schopnosti letadla i moje schopnosti jako pilota, ale neustále se snažím přicházet na nové manévry, které budou zajímavější a složitější. Naučit letadlo vrtět se jako nikdy předtím, to je nekonečný proces tréninku. O to se snaží samozřejmě celá světová špička a díky tomu se akrobacie posouvá stále dál a dál.

Je nějaký kousek, na který si ještě netroufáte?
Pokaždé vidím na svém letu chyby a věci, které musím poupravit a vylepšit. Chystám se na prvky, které jsem ještě nevymyslel. Snažím se objevovat nové možnosti letadla. Něco, co tu ještě nebylo.

Kdo z kolegů vás na přehlídce nejvíc zaujal?
Moc se mi líbilo vystoupení kolegy z 211. taktické letky v Čáslavi Martina Špačka s gripenem a taky Peter Besenyei a Breitling Jet Team.

O víkendu jste stihl také exhibici v Novém Městě nad Metují. Jak hluboko budu muset sáhnout do kapsy, když bych si vás chtěl pozvat?
Není to věc jen peněz, ale také času. Jelikož musím v první řadě trénovat na závody, není volných termínů na podobná vystoupení zase tolik a každé takové vystoupení je časově poměrně náročné. Příprava letadla, přelet na místo, vystoupení, doplnění a kontrola letadla po letu, přelet zpět. To mi zabere vlastně celý den. Cena za hodinu letu akrobatického speciálu přesahuje 20 tisíc korun, takže vystoupení vyjde na nějakých 50 tisíc.

S foťákem na křídle akrobata

Letošní focení na CIAF bylo už moje páté rande s letadlem, ale teprve podruhé jsem se rozhodl, že přidělám foťák přímo na křídlo. Poprvé jsem si to vyzkoušel letos v létě, kdy jsem se v letounu nechal vynést nad Krkonoše, abych udělal netradiční snímky hor. Letecká přehlídka v Hradci byla další výzva. Tentokrát jsem si však do kokpitu netroufl, akrobatická sestava by totiž mohla být moje poslední. Zvolil jsem jinou strategii a svůj miniaturní aparát s širokoúhlým objektivem jsem přilepil na křídlo letounu Martina Šonky, jednoho z nejlepších akrobatů na světě.
Jak mě to napadlo? Přišlo mi jako dobrý nápad ukázat pohled z ptačí perspektivy, je to zase něco jiného než se mačkat v ohrádce jak stádo ovcí mezi desítkami dalších fotografů.
Ještě před startem mě pilot varoval, že foťák musím na kloubový držák připevnit opravdu pořádně, jinak by se mohl tlakem vychýlit z osy a z fotek by nebylo nic. Bohužel jsem neměl kleště, musely stačit ruce.
Výhodou je, že se tahle hračka dá ovládat i na dálku, takže jsem ji pár minut před samotným letem zapnul a pak už jen doufal, že nevyfotí pouze nebe.
Nestalo se! Během desetiminutového letu vznikly stovky fotek a na mně bylo už jen vybrat ty nejlepší.

Martin Horký, fotograf MF DNES

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...