Německo, které za rok bude hostit světový šampionát ve fotbale, zachvátila fotbalová horečka. Jen několik „stupňů“ jí momentálně ukradly nečekané předčasné parlamentní volby. To však nic nemění na německé fotbalové mánii.
Naplno běží kampaň „1. FC Deutschland 2006“, což zahrnuje rekonstrukci infrastruktury, příjezdové cesty na stadiony, nové sjezdy z dálnic či nová nástupiště metra. Před šampionátem bude také otevřeno supermoderní hlavní nádraží naproti kancléřství.
Jak získat fanoušky? I ve škole
Jak si stojí národní jedenáctka, se Němci přesvědčili během nedávného „minišampionátu“, jak se říkalo Poháru konfederace. Ačkoli se mohli slunit u piva na zahrádce, zůstali doma u televize, a dokonce jim ani nevadila prohra 2:3 s mistry světa z Brazílie.
Sebevědomým vystupováním a výkony si reprezentace získala fanoušky. Černá, červená, zlatá – národní barvy – jsou opět „in“, k velké radosti trenéra Jürgena Klinsmanna a jeho svěřenců.
Opět jsou idoly, a to nejen mládeže. Němci si houfně pořizují televizory a kupují vstupenky v předprodejích. „Fanoušci cítí, jak důležitá je pro nás jejich podpora a důvěra,“ netají se radostí Jürgen Klinsmann.
O fotbale se v Německu dokonce vyučuje. Jde o celoněmecký projekt, ojedinělý v historii šampionátu, kterého se účastní 204 škol. Žáci šprtají nejen fotbal a jeho historii, ale také historii všech členských zemí FIFA a jejich kulturu i zeměpis.
Chystá se Fotbalová míle
Metropole, kde je k vidění fotbalová výstava Bern 1954 – Berlín 2006, se rovněž připravuje na Fotbalovou míli, kde bude během šampionátu zastavena doprava a fanoušci budou moci sledovat na velkoplošných obrazovkách dění na stadionech. Jedná se o ulici 17. června, několikakilometrovou třídu od Braniborské brány na západ Berlína uprostřed parku Tiergarten, známou jako trasu technoparty Love Parade či nedávného koncertu Live8.
Mistrovství se do Berlína vrací po 32 letech. A pořadatelé kladou důraz na bezpečnost. O tu se kromě policistů a specialistů má postarat také speciální robot jedné berlínské firmy, který umí vystopovat chemické a biologické zbraně a který měl premiéru loni v Praze na mistrovství světa v hokeji.
Aby zahajovací show 8. června 2006 na olympijském stadionu byla stoprocentně zorganizována, hledá se patnáct tisíc dobrovolníků.
Podepisují se i smlouvy: například s britským zpěvákem Peterem Gabrielem či designérem scény Markem Fisherem, který proslul spoluprací na koncertech Rolling Stones, U2 či Pink Floyd.
Kromě touhy zvítězit si Němci ze všeho nejvíc přejí, aby se šampionát vydařil po všech stránkách, ke spokojenosti fanoušků i hráčů. A tak jsou všechny jejich kabiny vybaveny sušiči na vlasy, které Jižní Korea a Japonsko k nelibosti fotbalistů opomněly.
K zisku lístku bude třeba i štěstí Lístky na fotbalový šampionát budou podle všeho nedostatkovým zbožím. Platí to i pro české fanoušky. Do 15. listopadu sice běží druhá fáze jejich prodeje, ale už dnes je zbytečné shánět vstupenky na případné zápasy Česka. Na pomyslných kasách visí nápis: Vyprodáno! Další kolo prodeje bude zahájeno 1. prosince a potrvá do 15. ledna 2006. I zde bude stejně jako v předchozích etapách hodně záležet na štěstí. Pokud počet žadatelů převýší množství pro Česko vyčleněných vstupenek, rozhodne o jejich majitelích los. Fanouškům týmu, který se na turnaj probojuje, budou vyčleněny vstupenky pro 8 % kapacity stadionu. Samozřejmě toho, na němž příslušné národní mužstvo nastoupí. Ceny lístků se pohybují od 35 eur (asi 1000 korun) na zápasy ve skupinách až po 600 eur (asi 18 tisíc korun) v nejdražší kategorii na finále. Více viz www.fotbal.cz či www.fifaworldcup.yahoo.com. |