Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Založte si novou, leč již dávno známou firmu

Slovo franchising už dávno není v Česku cizím pojmem. Coby způsob podnikání u nás už pevně zakotvil. Nejčastěji se uplatňuje v obchodě, ve službách a v gastronomii. Jak se na tomto konceptu podnikání dá vydělat a co všechno k tomu potřebujete?
Interiér McDonald´s

Interiér McDonald´s - Restaurace McDonald´s v Praze na Černém mostě od Davida Marka (spolupráce Lubomír Zeman, Michaela Červenková /Ateliér PH 5). | foto: Prostor

Franchising je odbytovým systémem, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů – franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

Slovníček franchisingových pojmů naleznete ZDE.

Podle informací z brožury Franchising v České republice, kterou vydala Česká asociace franchisingu (ČAF), působí v současné době v České republice zhruba stovka franchisingových konceptů. „Toto číslo se nedá přesně spočítat, protože ne každý koncept, který se nazývá franchisingovým, má znaky franchisingu, a naopak jsou zase koncepty, které mají různé názvy a formy, ale pracují na principech franchisingu,“ říká Hana Jurášková z ČAF.

Byznys za miliardy

Počátky franchisingu v Česku jsou datovány do roku 1991, kdy sem začaly vstupovat první zahraniční franchisingové systémy. Od té doby začalo franchisingových konceptů v Česku přibývat, a nejen zahraničních, začaly vznikat i domácí. Podle brožury Franchising v České republice je ze stovky franchisingových konceptů, které v České republice působí, zhruba třetina českých. Prudký rozvoj zaznamenal tento koncept zejména v průběhu posledních dvou let.

„Je možné konstatovat, že se v posledních dvou letech zvýšil zájem o franchising,“ potvrzuje Hana Jurášková z ČAF. Tento zvýšený zájem se projevil mimo jiné v rostoucím počtu franchisingových systémů, stoupajícím počtu franchisingových příjemců a provozoven. Objem peněz, který ročně proteče v Česku franchisingovým byznysem, se pohybuje v řádech miliard korun.

„Vedle zahraničních franchisingových řetězců, které v polovině devadesátých let jednoznačně dominovaly na českém trhu, se v posledních letech objevila i celá řada domácích systémů nebo společností, které se tomuto způsobu podnikání velmi přibližují,“ doplňuje Jurášková. Přesto u nás rozvoj tohoto podnikatelského konceptu má své rezervy. „Franchising jako metoda podnikání není v České republice tak rozšířen jako v zahraničí,“ píše se v brožuře Franchising v České republice.

Dlouhou dobu brzdila rozvoj tohoto způsobu podnikání řada překážek. Jednou z nich byla i nedostatečná znalost jeho fungování a z ní vyplývající nedůvěra podnikatelů. „Chyběla dostatečná nabídka i poptávka po odborných seminářích, vhodné literatuře a poradenských službách se specializací na franchising,“ uvádí brožura Franchising v České republice. „Dalšími významnými faktory, které ovlivňovaly pomalý vývoj  franchisingu v Čechách, byly problémy financování, nevyvinutá podnikatelská kultura na českém trhu, nedokonalá legislativa a právní povědomí, kvalita managementu, chybějící know-how a zkušenosti s touto formou spolupráce podnikatelských subjektů,“ dodává.

Franchising není móda

V celoevropském měřítku se franchising jeví jako poměrně významný styl podnikání. Podle franchisingového poradce Jiřího Lošťáka působilo v roce 2005 v Evropě zhruba 7000 franchisorů a 300 000 franchisingových jednotek. Franchising zaměstnává zhruba dva miliony obyvatel Evropy a jeho obrat se pohybuje kolem 382 miliard eur.

Podle ČAF se bude tento systém podnikání stále více prosazovat i v českém prostředí. „Zvýšený zájem především zahraničních franchisingových poskytovatelů o vstup na český trh podporuje relativně příznivý hospodářsko-politický vývoj v České republice,“ píše se v již zmiňované brožuře. Rostoucí poptávka po franchisingu přitom není dočasnou módní vlnou, ale souvisí se změnami na českém a celoevropském trhu. „Franchising nachází uplatnění ve všech zemích světa. Internacionalizace úspěšných franchisingových systémů každoročně stoupá. Právě globalizace otevírá šance a trhy pro podnikání v jiných regionech Evropy.“

K dobrému klimatu pro rozvoj franchisingu přispěl i vstup České republiky do Evropské unie. „Naše země se nachází ve vysoce pokročilém stupni integračního zapojení do EU. Je vytvořeno téměř srovnatelné právní prostředí, postupně se bude harmonizovat daňový systém, obchodně je ČR velmi intenzivně propojena se zeměmi EU, česká ekonomika je otevřena vůči stávajícím i nově vstupujícím zemím do EU,“ shrnuje brožura Franchising v České republice. „Toto příznivé hospodářsko-politické prostředí podporuje i zájem zahraničních franchisingových systémů o vstup na český trh a motivuje české systémy k dalšímu rozvoji,“ píše se dále.

Bez peněz do sítě nelez

Z hlediska toho, kdo franchising poskytuje, tzv. franchisora, majitele franchisingové licence, je franchising způsobem, jak dále zpeněžovat svůj nápad. Fungující podnikatelský nápad, například zavedená restaurace, hotel či kupříkladu drogerie může nabídnout dalším zájemcům spolupráci. Franchisor dodává koncept, související poradenství a další podpůrné služby, franchisant, čili příjemce franchisy, za tuto šanci přijít k hotovému a ozkoušenému podnikatelskému konceptu platí.

Cena za franchisu se skládá zpravidla z několika částí. Platí se vstupní poplatek za licenci, jeho výše se podle poradce pro franchising Jiřího Lošťáka pohybuje od 50 tisíc do několika milionů korun. „Záleží na tom, co všechno je v ceně zahrnuto,“ podotýká Lošťák. Vstupní poplatek je sice zpravidla požadován, najdou se však i výjimky. „Na rozdíl od jiných franchisantů nepožadujeme žádný jednorázový vstupní poplatek,“ říká Jan Boroš, manažer rozvoje on-trade společnosti Pivovary Staropramen, která provozuje na bázi franchisingu hned několik konceptů značkových restaurací.

Kromě vstupního poplatku za licenci franchisant odvádí franchisorovi v průběhu trvání franchisingové smlouvy pravidelný franchisingový poplatek. Ten slouží jako úhrada za správu know-how a jeho další rozvoj a zpravidla nepřekračuje tři procenta z obratu bez DPH. „Franchisor může také požadovat marketingový poplatek na společnou propagaci franchisingové sítě, který se obvykle pohybuje do 1 % z obratu bez DPH,“ upozorňuje Lošťák.

Kde na to všechno vzít? To se detailněji dozvíte ZDE.

Článek o výhodách a nevýhodách franchisingu včetně rozhovoru s Janem Borošem o značkových hospodách Satropramen naleznete na stránkách podnikani.idnes.cz v pátek 30.6.2006.

KOMERČNÍ PREZENTACE

 

Autor:
  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Co přineslo 20 let v EU českým domácnostem? Není vše zalité sluncem

3. května 2024

Životní úroveň Čechů během 20 let vzrostla. A to díky členství v Evropské unii. Průměrná spotřeba...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....