ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplácení kompenzačního bonusu je nespravedlivé, stěžují si živnostníci

  • 127
Podzimní vlna epidemie a přijaté restrikce dostávají živnostníky do finančních potíží. Mnohým z nich nepomůže ani kompenzační bonus, protože na něj na rozdíl od jara nemají nárok. Nerovný přístup k němu mají například lidé v insolvenci oproti lidem v exekuci.

Podmínky pro schválení kompenzačního bonusu pro živnostníky za podzimní omezení a uzavírky provozů se ve srovnání s těmi jarními zpřísnily. Pomoc a kompenzace za přijaté restrikce mají být oproti jaru na podzim více cílené, ale bohužel se v některých případech ukazují i jako nespravedlivé. Na kompenzační bonus v druhé vlně pandemie koronaviru například nemají nárok OSVČ v insolvenčním řízení, byť exekuce překážkou k jeho vyplacení není.

Mladá živnostnice Iva požádala letos zjara o osobní bankrot. Úřady ji žádost schválily a vypracovaly splátkový insolvenční kalendář.

„Byla jsem ráda, že můj život bude mít zase řád a že budu mít možnost žít ´oficiálně´,“ říká paní Iva.

„Exekuce je snaha věřitele získat svoji pohledávku zpět, cílem insolvence je celkově vyřešit špatnou finanční situace dlužníka a oddlužit ho. Dříve se místo insolvence používal výraz osobní bankrot či oddlužení,“ vysvětluje princip insolvence úvěrová analytička skupiny Partners Lucie Drásalová.

Přišla jarní epidemie koronaviru a Iva, která pekla a dodávala cukrářské výrobky pro hotely a restaurace v Krkonoších, se ze dne na den ocitla na holičkách. Nebylo pro koho vyrábět. Díky jarnímu kompenzačnímu bonusu a šití roušek pro obecní úřad situaci finančně zvládla. V letních měsících se dokázala vlastní živností uživit a doufala, že je z nejhoršího venku. Podzimní vlna epidemie ji však přinesla mnohem závažnější finanční potíže.

„Omezení, která přišla na podzim, mi přinesla stejné nebo možná i větší problémy. A k tomu jsem se dozvěděla, že na kompenzační bonus nemám nárok, protože jsem v insolvenci. Tak začal kolotoč telefonů, kde jsem zjišťovala, co mám dělat,“ upřesňuje Iva s tím, že povinnost hradit insolvenční splátky jí zůstala.

Kompenzační bonus vám nedáme, vezměte si půjčku

Výsledek jejího jednání s úřady byl takový, že nárok na kompenzační bonus nemá, protože je v úpadku, tedy v insolvenčním řízení. Kompenzační bonus totiž nemůže čerpat osoba, která byla v příslušném období v úpadku. Důležité a rozhodné přitom je, kdy k úpadku došlo. Pokud se podnikatel dostal do úpadku až po skončení bonusového období, nárok na kompenzaci stále má, pokud splní ostatní podmínky. Stejně jako na jaře nadále platí, že kompenzační bonus nepodléhá exekuci ani výkonu rozhodnutí.

„Jako OSVČ s exekucemi bych měla na kompenzační bonus nárok. Jako OSVČ s insolvencí nemám nárok na nic. Jako zaměstnanec, ať už s exekucí nebo s insolvencí, bych měla normální příjem,“ shrnuje svou zkušenost paní Iva.

Dodává, že na úřadech ji sdělili, že jí rozumí a věc postrádá logiku, avšak není v jejich moci udělovat výjimku či snad měnit zákony. Jednu radu ji však úředníci dali, ať si zkusí vzít půjčku.

Dlouhodobý výpadek příjmů půjčka nevyřeší

Před rychlým sjednáváním půjček však varuje Lucie Drásalová. Což platí o to více u lidí, kteří pracují či podnikají v oborech postižených covidovou krizí.

„V gastronomii, cestovním ruchu či umělecké sféře se na rozdíl od jiných oborů návrat do doby před epidemií jen těžko odhaduje. Navíc se neví, kolik dalších vln šíření covidu ještě přijde, než si vytvoříme společenskou imunitu očkováním,“ říká úvěrová analytička.

Doplňuje, že příběh paní Ivy není ojedinělý. Setkala se i s potížemi kadeřnice Debory, která sama vychovává čtyřletého syna, a chtěla si stejně jako paní Iva dát své dluhy do pořádku. Požádala proto o insolvenci, bylo ji vyhověno a již několik měsíců vše hradí svým věřitelům podle předepsaného insolvenčního kalendáře. Nyní se však kvůli podzimní uzavírce kadeřnictví dostala do problémů.

Plánujete půjčit? Půjčte si s rozumem. Poradíme vám jak.

„Uzavřený provoz jsem měla déle než měsíc, požádala jsem o kompenzační bonus a dostala odpověď, že na něj kvůli insolvenci nemám nárok. Zřejmě se dostanu do větších problémů, než jsem měla dříve, ovšem ne vlastní vinou,“ popisuje.

V případě paní Debory doporučuje Lucie Drásalová hledat pomoc v rodině, pokud je to možné. Její živnost je již otevřena a dá se počítat i s větším zájmem zákazníků o kadeřnické služby.

„U paní Ivy bych spíše doporučovala se poohlédnout po jiném trvalejším zdroji příjmů, alespoň na několik měsíců, protože cestovní ruch a provoz hotelů se do běžného režimu v budoucích týdnech jen těžko vrátí,“ uzavírá analytička.

10. listopadu 2020

, pro iDNES.cz