Finanční historie se tak stává důležitou součástí života stále většího počtu Čechů a ovlivňuje jejich schopnost přesvědčit banky, aby jim v žádosti o půjčky vyhověly.
Dobrá finanční historie může být žadatelům o úvěr ku prospěchu. "Historie hraje roli a samozřejmě se projeví ve výsledné ceně úvěru," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
Na konci letošního roku bude v databázi už přes dva miliony lidí a kolem 2,6 milionu informací o jejich dluzích. Bankám umožňuje výměnu informací o dlužnících zákon a dosud si je vyměňují Česká spořitelna, Komerční banka, GE Capital Bank, ČSOB a HVB Bank.
"Smlouva se Citibank je prakticky před podpisem a připravuje se Raiffeisenbank. V pokročilém stavu je i dohoda se stavebními spořitelnami," uvedl Tomáš Denemark, šéf společnosti Czech Credit Bureau, která je provozovatelem registru.
Přemýšlíte o spotřebitelském úvěru? Jaké jsou nabídky jednotlivých bank zjistíte v této sekci. |
Dlužnická historie sahá čtyři roky nazpět. "Detailní informace o každé splátce však banky většinou využívají tak rok nazpět. Starší informace jsou spíše o tom, že nějaký úvěr byl a už byl splacen. Pokud je tam však nevypořádaný dluh, pak to může být pro dlužníka problém," dodal Denemark.
Když se u někoho v jeho historii objeví komplikace, snaží se to často napravit, aby měl úvěrovou zprávu čistou. "Několik takových případů jsme měli," uvedla Gajdušková.
Chcete vědět více o úvěrovém registru? Kdo všechno v něm figuruje a jak se můžete bránit nesprávným údajům? Čtěte ZDE. |
Úvěrový registr dává i určitý obrázek, jaká je platební morálka tuzemských klientů. "Berme jako neplatiče takové, kteří třeba dvakrát až třikrát byli za poslední rok déle než dva měsíce v prodlení. Což znamená, že ani nereagovali na upomínky. Podle typu úvěru a banky se delikvence pohybuje od pěti do deseti procent," uvedl Denemark. S ohledem na počet lidí v registru by to znamenalo, že 70 až 150 tisíc úvěrových klientů bank své dluhy řádně nesplácí.
Kdo všechno je členem sdružení Solus? Jak funguje jejich databáze? Klikněte ZDE. |