ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

KVÍZ: Útočí na bazarech a vybílí vám účet. Umíte se bránit phishingu?

  • 6
Internetové podvody se stupňují. Metody online podvodníků jsou přitom stále sofistikovanější a běžní spotřebitelé je na první pohled často nedokážou odhalit. Jak jste na tom vy? Vyzkoušejte si náš dnešní kvíz.

Mezi nejčastější podvodné online praktiky patří pochybné soutěže a nabídky, phishing čili podvodné e-maily nebo nákupy na neověřených e-shopech. Vyplývá to z dat společnosti Home Credit.

Nejnovější forma phishingu útočí na bazarech. Podvodníci se vydávají za kupující a lákají z prodávajících údaje o kartě, na kterou mají poslat peníze. Ozvou, že by chtěli zboží koupit, pak napíšou, že peníze již poslali, ale že je potřeba platbu potvrdit.

Jejich metody se stále zdokonalují, logo i grafika vypadá originálně. Někdo si všimne indicií, které nesedí, například zvláštního tvaru linku nebo špatné češtiny. A přestože je online bankovnictví chráněno ještě dalším bezpečnostním faktorem, zpravidla potvrzením kódu ze SMS nebo v mobilní aplikaci, někdy klienti skutečně potvrdí i tento další krok. Mylně se domnívají, že provádějí právě onu zabezpečenou platbu, ve skutečnosti přitom procházejí klasickým phishingem. Podvodníkům tímto způsobem sami dají přístup do svého bankovnictví nebo jim potvrdí instalaci platební karty na další zařízení.

KVÍZ: Umíte se bránit phishingu?

Pokud už dojde k tomu, že jste reagovali na podvodnou komunikaci, je nejdůležitější rychlost. „Prvním krokem by mělo být zablokování platební karty v mobilní aplikaci, nebo v internetovém bankovnictví, aby nedocházelo k dalším platbám. Poté okamžitě kontaktujte poskytovatele karty a řiďte se jeho pokyny. Rychlost reakce přímo ovlivňuje výši škody způsobené podvodníkem,“ radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.

Maximální obezřetnost je vždy na místě. Neotvírejte podezřelé odkazy, SMS zprávy, e-maily ani přílohy.

„Nejúčinnější obrana je opatrnost a pozornost. V případě jakékoliv pochybnosti v komunikaci ihned kontaktujte poskytovatele služby s žádostí o ověření pravosti komunikace. Při nákupech nepodléhejte na první pohled lákavým nabídkám nebo soutěžím, nejednejte emotivně, ale s rozvahou,“ shrnuje Miroslav Zborovský

Náš dnešní kvíz vám napoví, zda jste na nástrahy online světa připraveni a zda poznáte phishing.

, pro iDNES.cz