Češi výrazně mění nákupní zvyklosti. Sázka na nízkou cenu je minulostí

aktualizováno 
Začínáme mít chuť opět více nakupovat. Nově však již nesázíme na levný, ale dobrý nákup. Utrácíme rozumněji a jen tak něco nekoupíme. Oproti dřívějšku umíme vyčkávat a nákupu věnujeme čas. Pečlivě porovnáváme cenu a kvalitu zboží.
U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek

U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aktuální průzkum spotřebitelských zvyklostí provedený ve 13 zemích Evropy ukázal, že krize a strach ze ztráty příjmů nás stejně jako ostatní Evropany donutily změnit dřívější nákupní zvyklosti. Zvlášť při větších investicích se nyní spoléháme na vlastní úsudek a mnohé prodavače nebereme jako odborníky, ale pouhé prodejce, kterým jde jen o to, aby prodali.

Ve výběru zboží věříme sami sobě

Nově se z nás začínají stávat odborníci na průzkum trhu. Pokud zařizujeme byt nebo chceme investovat do dražšího spotřebiče, řídíme se nákupním pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. "Umíme do nabídky proniknout mnohem hlouběji, než mnohý prodavač," říká psycholožka Jana Myšková ze společnosti Factum Invenio.

V nákupních přípravách zapojujeme vlastní radary, abychom získali o zboží co nejvíce informací a mohli se dobře rozhodnout. Porovnáváme internetové nabídky a oběhneme i řadu obchodů. Na sběru informací a výměně zkušeností často spolupracuje celá rodina a průzkumu trhu se věnujeme více než jeden měsíc. "Jde nám o vlastní zájem, proto jsme mu ochotni věnovat čas," poznamenává psycholožka.

Co odhalil průzkum

  • Zhruba polovina Čechů sonduje trh nejméně jeden měsíc, než se rozhodne koupit dražší zboží.
  • Akční nabídky obchodníků umí využívat již polovina českých zákazníků. Chováme se tak obdobně jako například Britové, Francouzi nebo Němci.

zdroj: průzkum spotřebitelských zvyklostí Barometr Cetelem 2011

Na příliš nízké ceny si dáváme velký pozor

Každý druhý Čech přichází do obchodu s jasnou představou, kolik chce utratit. "Pokud vidíme příliš nízkou cenu, dáváme si velký pozor a začínáme rozlišovat, u jakého prodejce kupujeme," říká psycholožka. Přestáváme také slepě důvěřovat agresivním reklamám na "zaručeně kvalitní a jedinečné výrobky" a stále víc sázíme na vlastní zkušenost.

"Ceny porovnáváme velmi pozorně a snažíme se najít tu dobrou. Tedy správný poměr mezi kvalitou a cenou zboží, aby nám výrobek určitou dobu dobře sloužil." U značkového zboží také nejsme věrní jen té jediné. "Vytvořili jsme si okruh oblíbených značek a naučily se v něm pohybovat podle toho, co je momentálně cenově výhodnější," dodává Myšková.

Co odhalil průzkum

  • Krize naučila 37 procent Čechů méně utrácet za zbytečnosti.
  • Stejné značce jako při předchozím nákupu je věrných jen 13 procent mladých do 30 let a 15 procent populace nad padesát let.

zdroj: aktuální průzkum ING a Barometr Cetelem 2011

Smlouvání o ceně je pro nás stále cizí

V porovnání s ostatními Evropany jsme ale pozadu ve smlouvání o ceně. Stále to moc neumíme. Podle evropského průzkumu zkouší smlouvat jen deset procent mladých a zhruba pětina zákazníků ve věku nad padesát let.

"U nás to není běžné jako v cizině. Většina lidí má pocit, že v kamenném obchodě se nesmlouvá, možná tak na trhu. Zkouší to hlavně ti, kteří často jezdí do zahraničí. Jsou odvážnější a nebojí se v kamenném obchodě získat slevu nebo se poptat, zda dostanou k nákupu i třeba nějaký dárek nebo službu navíc," přibližuje psycholožka.

Slyšíme na servis služeb i lepší komfort

U větších investic nepřihlížíme jen k samotné ceně a kvalitě zboží. Zohledňujeme také servis služeb. Jsme ochotní si připlatit, pokud například obchodník dodá zboží až do bytu nebo ho nechá uskladněné do doby, než ho potřebujeme. Přihlížíme i ke kvalitě pozáručního servisu a k dalším službám.

"Řada zákazníků nemá čas organizovat odvoz starého výrobku nebo zapojení nového přístroje. Pokud prodejce nabídne službu v ceně nového výrobku nebo jen za mírné navýšení, je to pro spotřebitele komfort a na nabídku slyší," poznamenává Myšková.

I v nakupování některého sezónního zboží začínáme měnit zvyklosti. "Mnohem pečlivěji promýšlíme například nákup obuvi, kde si raději připlatíme za pohodlí, zdravotní nezávadnost a lepší užitnou kvalitu, zejména pro děti, ale nejen pro ně."

Chceme si zboží prohlédnout na vlastní oči

I když přicházíme na chuť internetovým nákupům, kde bývá řada zboží za nižší cenu, průzkum potvrdil, že internetové nakupování klasické obchody nepřeválcuje. Předpovědi, které jim věštily postupný krach, tak patří neodvratně do říše science fiction.

"Chceme si zboží vyzkoušet a prohlédnout na vlastní oči. Chceme znát, zda má výrobek nějaká úskalí, která na internetu neodhalíme. Přestali jsme věřit virtuálním nabídkám, na které si nemůžeme sáhnout. Síť kamenných prodejen možná nebude tak rozsáhlá, ale klasickým obchodům neodzvoní," uzavírá Jana Myšková.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

První koloběžku mu vyrobil tatínek, dnes mají obrat 120 milionů

Marek Kostka otec, Marek Kostka syn

Rodinná firma KOSTKA – kolobka vyrostla společně se stále rostoucí oblibou koloběžkování. Své produkty, které si od...

O penzijní spoření se v Česku zvedá zájem. Účastnické fondy vynášejí

ilustrační snímek

Češi začínají brát spoření na důchod opět víc do svých rukou. Zvedá se zájem o doplňkové penzijní spoření v...

Peníze z fondu jde vybírat kdykoli. Zrušit rovnou i smlouvu je chyba

ilustrační snímek

Investiční odborníci se shodují, že nejčastější chybou tuzemských investorů je, když prodávají své nakoupené podílové...

Mladé Čechy láká práce v zahraničí, rychleji se tam dočkají povýšení

ilustrační snímek

Téměř polovina mladých lidí se stěhuje do zahraničí za kariérním růstem. To odhaluje nejnovější průzkum HSBC Expat...

Dohoď mi lepší job, kamaráde. Lidé si práci často hledají díky známým

ilustrační snímek

Hledáte dobrou práci? A už jste rozhodili sítě? Podle průzkumu poradenské společnosti Randstad mezi českými zaměstnanci...

Další z rubriky

Do domu mu investovala 300 tisíc, po rozchodu jí nevrátil ani její notebook

ilustrační snímek

Plánovanou svatbu zrušili. Jenže ona mezitím financovala opravy jeho nemovitosti. Je bývalý partner povinen vrátit...

KVÍZ: Jste experti na bankovničtinu?

ilustrační snímek

RPSN, PMR, LTV. Volatilita, diverzifikace, pharming. Rozumíte zkratkám a výrazům, které se používají v bankách?...

Vůdcovství se dá osvojit. Ta schopnost je otevřena všem, říká psycholog

Docent Jan Urban je autorem publikace Ekonomie bez mýtů a iluzí s podtitulem Co...

Být vůdcem znamená vyvolávat v druhých důvěru a jistotu. Lídrům lidé vycházejí vstříc, a to bez jakéhokoli donucení....

Platy státních zaměstnanců skokově vzrostou! Výrazněji si polepší nejhůře placen...

Platy státních zaměstnanců skokově vzrostou! Výrazněji si polepší nejhůře placen...

Kurzy.cz Platy státních zaměstnanců skokově vzrostou! Výrazněji si polepší nejhůře placení lidé Školníci, kuchařky nebo knihovní...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROÚDRŽBÁŘ V KOVOVÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz