Mluvčí motorárny v Salzgitteru Stella Pechmannová ve středu potvrdila zprávu listu Wolfsburger Allgemeine Zeitung o rušení zvláštní směny, která byla zavedena kvůli vysoké poptávce. Označila to za „čistě preventivní opatření“, jímž závod reaguje na nynější nejistou situaci po vypuknutí skandálu kolem manipulace emisí u naftových motorů.
Aféra dieselgateMOTOR: Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu EKONOMIKA: Možná větší dopad než řecká krize VEDENÍ: Šéf VV Winterkorn odstoupil MĚŘENÍ: VW věděl o problémech TDI rok KOMENTÁŘ: Přišel čas ždímání VW |
Stejným způsobem odůvodnila zmrazení náboru nových lidí finanční divize Volkswagenu, která poskytuje zákazníkům úvěry na nákupy vozů a uzavírá leasingové smlouvy se správci firemních flotil. Její mluvčí Stephen Voges podle agentury AP dodal, že dosavadních dohod o přijetí zaměstnanců se tento krok nedotýká.
Německý ministr financí Wolfgang Schäuble ve středu podle médií prohlásil, že Volkswagen v důsledku skandálu projde výraznými strukturálními změnami. Podle zdroje agentury Reuters se ve středu večer kvůli skandálu sejde výkonný výbor dozorčí rady Volkswagenu a posoudí dosavadní výsledky interního vyšetřování.
Volkswagen není sám
Skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na německý automobilový koncern Volkswagen. Ve středu to řekl předseda ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch. Podle něj se k podvodům uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou auta s dieselovým motorem konkurenceschopná vůči benzinovým.
„Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek,“ řekl Resch. Další německé automobilky Daimler a BMW nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.
„Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí,“ uvedl Resch.
Konkurenční souboj
Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. „Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním,“ řekl předseda DUH.
Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. „Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (5 400 a 8 100 korun),“ řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.
Motor, který to zavařil Volkswagenu: