Amerika objevila pivní pěnu. Stále víc konzumentů vyhledává tradiční čepování

Pivo s pěnou má Evropě staletou tradicí, ovšem na americkém trhu se tento fenomén rozšířil teprve nedávno. Z marginálního trendu pro pár fajnšmekrů se postupně stala přílivová vlna pěny, která doslova spláchla takřka celé Spojené státy. Stále více zvědavých pivařů tak hodilo za hlavu trpkou zkušenost s typickým americkým čepovaným pivem a přišlo na chuť evropské variantě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když Gabby Bonfigliová, výčepní pivovaru Leveller ve Weaverville v Severní Karolíně, podává zákazníkovi čerstvě načepované pivo, vždy se připravuje na nepříjemnou otázku: „A proč má tolik pěny?“ Naštěstí má odpověď dávno připravenou. „Vysvětluji lidem, že se snažíme dělat věci tradičním způsobem,“ říká.

Stává se jí také, že jí pěnivé nápoje lidé vracejí, aby je dočepovala. „Zákazníci se ale s pěnou seznamují čím dál víc,“ uznává žena za výčepními klikami. Právě její malý řemeslný pivovar patří mezi rychle rostoucí podniky, které v USA nabízejí čepované pivo s pěnou na hladině. Informaci přinesl deník The Washington Post.

Evangelium podle Lukru

K trendu výrazně přispěl i nástup českých výčepních klik značky Lukr. Od těch běžných amerických se liší především kulovým výčepním ventilem a jeho ovládáním. Slouží k němu horizontálně ovládaná klika, pomocí niž se proud piva tekoucího z pípy reguluje lépe než za pomoci jednodušších vertikálně fungujících ventilů zvaných „zmrzlina“.

Plzeňská společnost přitom začala prodávat své výrobky ve Spojených státech teprve před osmi lety. Od té doby jejich popularita roste, přičemž prodej ve Spojených státech přesáhl již 5 000 klik. Nyní má firma po celých USA šest amerických distributorů značky a prodává svá zařízení i přes své webové stránky.

S příchodem českých výčepních zařázení vzrostl nový zájem o tradiční čepování piva i na sociálních sítích. Například aplikace pro hodnocení piva Untappd, na níž se konzumenti mohou aktuálně přihlašovat v místech, kde právě pijí pivo, uvádí, že za poslední dva roky vzrostl počet „check-inů“ sudového piva o téměř 50 procent.

„Pivo obsahuje bílkoviny, které pocházejí z obilovin, jako je ječmen a pšenice, a hořké látky pocházející z chmele. Právě ty se dostávají do stěn bublin pivní pěny a vzájemně působí na jejich stabilizaci a zabraňují jejich rozpadu,“ říká Charlie Bamforth, emeritní profesor potravinářské vědy a technologie na Kalifornské univerzitě v Davisu a hlavní poradce pro kvalitu pivovaru Sierra Nevada. Právě on studuje vědu o pivní pěně již od roku 1979 a v oboru je znám jako „papež pěny“. Složení, které popisuje, způsobuje, že pivo na rozdíl od mnoha jiných sycených nápojů pění. Pivní pěna ale dělá víc, než se na první pohled zdá.

Pivní odbornice, soudkyně a pedagožka Jen Blairová je zase specialistka na senzorickou degustaci. Podle ní k vnímání chuti piva přispívají zejména sladkost sladu a hořkost chmele. „Pivní pěna obsahuje vůně a chutě, které přispívají k celkovému degustačnímu zážitku,“ říká. Některé pivní styly, jako je například irský stout nebo německý hefeweizen, se v USA tradičně spojují s plnou pěnou. Novinkou, která se nyní prosazuje po celých Spojených státech, je čepování plzeňského typu piva.

Když se čepuje stylově

Zatímco Lukr přinesl do USA svěží vítr čepování piva, v USA zároveň zažívají momentálně renesanci i další tradiční způsoby čepování. Například ten, který slouží Britům k pití piva již po staletí. Britský způsob funguje tak, že výčepní nebo barman vytlačují nápoj ze sudu (historicky dřevěného, nyní třeba z nerezové oceli) za pomoci jednoduché pístové pumpy, někdy ovládané ručně. Nápoj se tak vytlačuje do pípy, odkud pak gravitační silou vtéká do sklenice. Tento způsob čepování pochází již z roku 1688, v USA ho však dlouho považovali za neefektivní a příliš primitivní. S tím, jak řemeslné pivovary stále více uznávají význam historie, se toto vnímání pomalu mění.

Mezi podniky, které vsadily na pěnu, se řadí i pivovar Acopon v Dripping Springs v Texasu. Má výčep, jímž protékají piva britského stylu včetně pale alu Claymore nebo ipy Rat King. „Chtěli jsme nabízet sudová piva, protože právě tak by se měla podávat většina tradičních pivních stylů,“ říká jeho spolumajitel John McIntosh. „Bez Evropy by neexistovalo žádné americké řemeslné pivo, jak ho známe dnes,“ dodává.

Když pivo pění, může si za to výčepní sám, tvrdí mistr světa v čepování

Právě důraz na autenticitu a tradici je pro mnoho zastánců pivní pěny nyní prvořadý. Brooklynský pivovar Wild East Brewing má dokonce tři výčepní kliky značky Lukr. Chce zákazníkům garantovat, že všechna jeho piva budou podávána stylově. „Snažíme se zůstat co nejvěrnější tradici a stylu v každém načepovaném pivu,“ říká spolumajitelka Lindsay Steenová. Wild East byl také vůbec prvním pivovarem ve Spojených státech, který se zúčastnil školení o správném používání výčepních zařízení pro dokonalé čepování. To měli v režii Češi z Plzně.

Nebojte se experimentů

Přestože jsou inovace hlavním motorem amerického hnutí řemeslného piva již od jeho počátku, ke slovu konečně přichází i tradice. Některé americké pivnice či pivovary vzaly čepování piva za pomoci výčepních klik zasvé a pijákům poskytují potřebnou osvětu. V Denveru se pivovar Bierstadt Lagerhaus stal hitem Instagramu poté, co začal svým zákazníkům nabízet pivo s pěnou, jehož načepování trvá sedm minut. Vrchní sládková a spolumajitelka Ashleigh Carterová popisuje změnu jako bezmála revoluční. „To pivo vypadá neuvěřitelně,“ říká. „Pěna naprosto mění strukturu i vůni nápoje,“ dodává.

Houbička je třetí ruka výčepního, říká hospodský a vítěz pivní soutěže

Chicagský podnik Beermiscuous se snaží posunout hranice čepování piva ještě o něco dál. Tato kavárna, kde se podává i řemeslné pivo, ráda testuje co nejvíce pivních stylů s pěnou. Také zde mají výčepní zařízení Lukr s klikami, čepují také piva britského typu, čímž zdůrazňují podobnost pivní textury mezi evropským a britským způsobem čepování. „Pěna může jakémukoli stylu piva dodat mnohem lepší chuť a pocit z pití, takže se ji nebojte vyzkoušet,“ říká manažer mezinárodního prodeje společnosti Lukr Jan Havránek, když k tomuto druhu experimentování vybízí.

Emeritní profesor potravinářské vědy Charlie Bamforth uvádí, že právě to Američané podle jeho průzkumu momentálně činí. „Udělali jsme obrovské množství práce, která ukázala, že spotřebitelé považují pivo se správným množstvím pěny za lepší než pivo bez pěny anebo jen s jejím malým množstvím. A to bez ohledu na typ piva,“ říká.

Jak se pije očima

Ať už se pivovary a hospody v USA rozhodnou pro jakékoli evropské čepování piva, musí počítat s jednou věcí. Tou jsou značné náklady navíc. Jen výčepní kliky značky Lukr se v USA prodávají za 260–400 dolarů (5 800–9 000 Kč), zatímco běžný výčepní kohout (typu zmrzlina) značky Perlick stojí jen 65 dolarů (1 470 Kč). Cena jednoho manuálně poháněného výčepního zařízení britského typu může vyšplhat až na 400 dolarů (9 000 Kč), plus 200 (4 500 Kč) a více dolarů za samotný sud moku.

Pivovarům i podnikům se však investice vracejí, neboť zákazníci v souladu s trendem stále víc vyhledávají pěnivé zážitky. Americký pivní bloger Joel Geier zažil svůj okamžik metamorfózy ve chvíli, když v denverském pivovaru Cohesion Brewing poprvé vyzkoušel pivo čepované klikami od Lukru. „Velmi rád jsem okusil, jak pěna dokáže změnit chuť a strukturu piva,“ řekl.

Pivní pěna působí i na jiné smysly – vypadá atraktivně, což ji činí vhodnou pro věk sociálních médií. „Až Instagram pomohl s vnímáním lidí toho, jak by se mělo pivo prezentovat. Myslím, že se všichni shodneme na tom, že velká nadýchaná pěna na pivu vypadá mnohem lépe než plochý stadionový nálev,“ říká John McIntosh z pivovaru Acopon, který na sítích pravidelně zveřejňuje snímky svých pivních výtvorů se smetanovou pěnou.

Souhlasí s ním i spolumajitelka pivovaru Wild East. „Nejdřív pijeme očima. Správně nečepované pivo s odpovídajícím množstvím pěny je vizuálně přitažlivé,“ uzavírá Steenová podle The Washington Post.

Vstoupit do diskuse (30 příspěvků)

Nejčtenější

Michl vedle Masaryka? Guvernér na výroční bankovce nebude, rozhodl po kritice

Česká národní banka připravuje k 100. výročí založení Národní banky...

Česká národní banka chystá speciální bankovku ke 100. výročí založení Národní banky Československé (NBČ). Bude mít hodnotu 5 000 korun a ponese jako první české platidlo holografický přítisk. Na...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Brněnská D1 měla mít dávno tři proudy v každém směru, přiznal šéf silničářů

Středeční uzavření dálnice D1 u Psářů kvůli změně značení a zprovoznění...

Brněnská D1 zůstane přetíženou dálnicí i při dostavbě severní alternativy v podobě dálnice D35. Zpětně se tak ukazuje jako chyba, že se už před lety při rozsáhlé rekonstrukci nerozšířila na...

Dvacet hodin v letadle bez mezipřistání. Qantas ukázal revoluční airbus

Aerolinky Qantas ukázaly revoluční airbus, létat má komerčně létat od roku...

Australská letecká společnost Qantas odhalila první snímky svého letadla Airbus A350-1000, které bude přepravovat cestující ze Sydney do Londýna a New Yorku bez mezipřistání. Do komerčního provozu je...

Z Paříže do Berlína vyjede nový noční vlakový spoj. Nahradí rakouský Nightjet

Noční vlak European Sleeper, který spojuje Brusel, Amsterdam a Berlín. (23....

Z Paříže do hlavního města Německa bude od března 2026 jezdit nový přímý vlakový spoj. Nizozemský vlakový dopravce European Sleeper to oznámil ve středu. Noční spoj bude jezdit v úterý, čtvrtek a...

13. listopadu 2025  16:15

Česká národní banka nakoupila kryptoměny. Utratila za ně milion dolarů

Velký vzor. K odkazu prvního československého ministra financí Aloise Rašína...

Česká národní banka (ČNB) poprvé ve své historii nakoupila digitální aktiva. Investice vyšla banku na milion dolarů, v přepočtu necelých 21 milionů korun. Kryptoměny banka nezařadila do svých...

13. listopadu 2025  13:41,  aktualizováno  15:55

Brusel zahájil vyšetřování Red Bullu. Vadí mu strategie s velikostí plechovek

Red Bull

Evropská komise zahájila antimonopolní vyšetřování rakouského výrobce energetických nápojů Red Bull. Komise, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, prověří podezření, že se společnost...

13. listopadu 2025  12:27,  aktualizováno  14:28

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

13. listopadu 2025  11:10

Penny odešlo ve věku 232 let. Ve Filadelfii skončila ražba nejmenší americké mince

Schránka prázdných mincí čeká na to, až se z nich stanou poslední centy ražené...

Dlouhý úpadek jedné z nejznámějších mincí světa skončil ve středu ve Filadelfii. Tamní mincovna totiž skončila s ražbou amerického jednocentu. Příčinou byla podle ministerstva financí jeho...

13. listopadu 2025  10:55

Nenalétněte módním „eko“ trendům a fixujte energie na 3 roky, říkají experti

Vysíláme
Hosty Kulatého stolu na téma Budoucnost cen energií jsou (zleva) David...

Podle energetických expertů je rozumné využít současné nižší ceny energií a zafixovat si je na delší období – zejména proto, že nový systém emisních povolenek ETS2 může ceny opět zvýšit. U kulatého...

13. listopadu 2025  10:15

Brusel připravuje plán nové obchodní dohody s USA, chce zavést systém kvót

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič na tiskové konferenci po...

Evropská unie se Spojeným státům chystá předložit návrh plánu pro novou fázi obchodní dohody. Iniciativa přichází před schůzkou eurokomisaře pro obchod Maroše Šefčoviče s jeho americkým protějškem...

13. listopadu 2025  10:04

Jak ušetřit na Black Friday 2025 a nenaletět na triky obchodníků

ilustrační snímek

Pátek 28. listopadu 2025 opět přináší největší slevové akce roku. Přestože ale obchody slibují slevy až 80 %, realita na českém trhu je často střízlivější a plná marketingových pastí. Kde hledat ty...

13. listopadu 2025

Po generace mění životy. Teď ji čeká nová éra. Sazka se mění na Allwyn, podstata zůstává

Advertorial
Sazka se měni na Allwyn. Černá perla i další oblíbené losy si zachovají svá...

Nikdy není pozdě na změnu. Ani těsně před 70. narozeninami. Důkazem je Sazka, nejznámější česká loterijní společnost, která právě otevírá novou kapitolu. Ke konci ledna 2026 změní své tradiční...

13. listopadu 2025

Hlavně nic neměnit. Češi si neřeknou o peníze ani povýšení, ukázala studie

Jednotlivá oddělení mají své sekce.

V následujícím roce si o přidání má v plánu říct čtvrtina zaměstnanců v Česku. V celosvětovém srovnání je to téměř nejméně. Čeští zaměstnanci nemají ani ambice říct si o kariérní postup či změnit...

13. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Na železnici se vrátí skupinová sleva. Dráhy chtějí zastavit úprk lidí do aut

Premium
Souprava pendolino na IV. železničním koridoru

Přesouvání cestujících z hromadné dopravy k osobním autům donutilo České dráhy k návratu významnější skupinové slevy. Zatím na zkoušku. Jaké budou její podmínky a co konkrétně si od tohoto kroku...

13. listopadu 2025

Tady prožil dětství Donald Trump. Dům prošel rekonstrukcí a je opět na prodej

Dům v newyorské čtvrti Queens, ve kterém žil Donald Trump jako dítě, se po...

Rodinný dům amerického prezidenta Donalda Trumpa je opět na prodej. Nemovitost nacházející se v newyorské čtvrti Queens, prošla rozsáhlou rekonstrukcí. Současný majitel, developer Tommy Lin, za něj...

12. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.