Logo společnosti Uber (14. 9. 2018).

Logo společnosti Uber (14. 9. 2018). | foto: Hannah Mckay, Reuters

Megalomanský vstup na burzu: ztrátový Uber chce vybrat 10 miliard dolarů

  • 20
Provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies chce na burze během své primární veřejné nabídky (IPO) prodat akcie za deset miliard dolarů (227 miliard Kč). Uber je dlouhodobě ve ztrátě, investory musí přesvědčit také o tom, že se vypořádal se skandály z posledních let.

V technologickém sektoru by v tomto případě šlo o jeden z největších vstupů na burzu všech dob. Registraci u Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) ve Spojených státech hodlá firma podle zdrojů agentury Reuters oznámit už ve čtvrtek, obchodování na newyorské burze by pak mělo být zahájeno začátkem května.

Alternativní taxislužba Lyft svede souboj s Uberem i na burze

Primární veřejná nabídka této velikosti by v sektoru byla největší od roku 2014, kdy na burzu vstoupil čínský internetový prodejce Alibaba. Uber doufá, že jej trh ocení na částku mezi 90 a 100 miliardami dolarů (dva až 2,3 bilionu Kč). To je ale méně, než dříve odhadovali investiční bankéři, kteří firmu hodnotili až na 120 miliard dolarů.

Takzvanou roadshow, tedy prezentaci, na níž bude firma přesvědčovat investory, aby si její akcie koupili, hodlá Uber zahájit v týdnu od 29. dubna. Na jejím základě pak bude stanovena cena jedné akcie. Šéf Uberu Dara Khosrowshahi bude muset investory přesvědčit, že se mu po sérii skandálů uplynulých dvou let daří měnit kulturu a obchodní praktiky společnosti.

Společnost se musela vypořádat s několika obviněními řidičů ze sexuálního obtěžování nebo s dopady masivního úniku informací, ke kterému došlo v roce 2016. Proti službě navíc dlouhodobě protestují taxikáři, řada světových měst ji úplně zakázala.

Už koncem března vstoupil na burzu menší rival Uberu, a sice společnost Lyft. Její akcie nejprve prudce zpevnily, pak se ale dostaly pod emisní cenu. Do popředí totiž vstoupily obavy investorů, zda se tomuto start-upu podaří dostat se do zisku.

Podobné pochybnosti mají analytici také v případě ztrátového Uberu. Ten v loňském čtvrtém čtvrtletí snížil čistou ztrátu na 865 milionů dolarů (19,7 miliardy Kč) z 1,07 miliardy dolarů ve třetím kvartálu.

,