(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tesla

Oběť obchodní války, Tesle výrazně vzrostly náklady na prodej aut v Číně

  • 7
Obchodní spor mezi Spojenými státy a Čínou komplikuje prodej elektromobilů Tesla v asijské zemi, která je pro elektrická auta největším trhem na světě. Podle automobilky jí vysoké dovozní clo v kombinaci s cenou dopravy zvyšuje náklady až o 60 procent. Společnost proto urychluje stavbu své továrny v Šanghaji.

Představitelé společnosti Tesla v úterý oznámili produkční výsledky ze třetího čtvrtletí letošního roku, které jsou navzdory problémům jejího šéfa Elona Muska ve srovnání s druhým kvartálem výrazně lepší. Automobilka během posledních tří měsíců dodala svým zákazníkům 83 500 vozů, což je o více než 50 procent víc, než ve druhém čtvrtroku 2018.

Navzdory vysoké poptávce po autech značky Tesla však výrobce naráží na čínském trhu, který je podle něj „zdaleka největším trhem pro elektrická auta“. 

prohlášení, jímž Tesla oznámila své čtvrtletní produkční výsledky, její představitelé kritizovali obchodní napětí mezi Spojenými státy a Čínou, provázené oboustranným zaváděním dovozních cel.

„Napětí vedlo k zavedení čtyřicetiprocentního dovozního cla na vozy značky Tesla, zatímco na ostatní dovážená auta do Číny se uplatňuje clo patnáctiprocentní,“ stojí v prohlášení. Tesla také na čínském trhu nedosáhne na peněžní pobídky, které jsou poskytovány místním výrobcům elektromobilů a jejich výše se pohybuje kolem patnácti procent doporučené prodejní ceny aut.

V boji s konkurencí pomůže továrna v Šanghaji

Ve finále tak podle prohlášení Tesla operuje na čínském trhu se zhruba šedesátiprocentní nevýhodou oproti lokální konkurenci. „Vzhledem k dopravním nákladům a dovozním clům má Tesla momentálně 55% až 60% nevýhodu v nákladech oproti stejným autům vyprodukovaným v Číně,“ oznámila společnost.

Aby Tesla odstranila tuto nevýhodu, hodlá urychlit konstrukci své továrny v Šanghaji. Firma k tomu však neuvedla žádné další detaily.

To ovšem není jediný problém Tesly, automobilka v posledních měsících bojovala s plněním produkčního cíle, který čítá pět tisíc vozů týdně. Také se jí nedařilo včas dodávat vozy svým zákazníkům, mnozí z nich tak na nová auta Model 3 čekali od roku 2016, uvedla agentura Reuters. Sám Musk nedávno uvedl, že Tesla se dostala z „produkčního pekla do logistického pekla“.


Elektromobil