Úterý 15. června 2021, svátek má Vít
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 15. června 2021 Vít

Špatné podmínky i smlouvy. Kvůli dovoleným Ryanair netrpí, říká bývalý pilot

  4:56
Prázdné kokpity, zrušené lety, piloti na dovolené u moře. Tak by se dala podle slov jejího šéfa Michael O'Learyho představit současná situace společnosti Ryanair. Aerolinky podle něj selhaly v plánování dovolených. Někteří zaměstnanci to však vidí jinak, podle bývalého prvního důstojníka dopravce dlouhodobě bojuje s nedostatkem pilotů.

Ilustrační snímek | foto: Ryanair

Jedna z největších nízkonákladových leteckých společností a dokonce jedna z nejrychleji rostoucích, irské aerolinky Ryanair, doposud stála na třech pilířích: je levná, je spolehlivá a píše se o ní v médiích. Jenže slovo spolehlivá ztratilo na hodnotě ve chvíli, když společnost zrušila stovky letů. Konkrétně 50 linek denně po dobu šesti týdnů. 

Omezení se dotklo přibližně 315 tisíců cestujících (psali jsme zde). Jako důvod uvedly aerolinky špatné plánování dovolených pilotů a snahu zvýšit včasnost letů, na kterých si společnost doposud zakládala. V pondělní tiskové zprávě už informovala o prvních zlepšeních.

„Je to takové plácání slámy. Nemyslím si, že by to byl pravý důvod. Oni zruší 50 až 60 letů denně, protože na ně nemají posádky, to znamená, že nebudou moci přepravovat tolik lidí,“ uvedl pro iDNES.cz bývalý pilot, který si nepřál uvést jméno, redakce ale jeho identitu zná. Pro společnost Ryanair pracoval zhruba pět let, před pár měsíci ji však opustil. 

Kontrakt bez jistoty

„Těch důvodů, proč jsem odešel, bylo několik. Nejzávažnější byl asi samotný kontrakt,“ vysvětluje. Podle zpráv od bývalých kolegů je nyní ve výpovědní dalších 15 pilotů.

A změnu chtějí i další piloti, o čemž jako první o tom informoval server BBC. Místo bonusů, které jim šéf podniku Michael O’Leary nabídl, když se z dovolené vrátí o deset dní dříve, požadují lepší pracovní podmínky a nové smlouvy (psali jsme zde). 

Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

„Kontrakt mi nedával zkrátka žádné jistoty. Mám rodinu. Kdyby třeba vybouchla sopka a chvíli by se nelétalo, tak skončím na zemi bez jediného eura. Když budu nemocný, tak taky nedostanu nemocenskou, protože jsem svým vlastním zaměstnavatelem,“ vysvětluje podmínky, které měl, expilot Ryanairu. Podle irského zákona je totiž osobou samostatně výdělečně činnou.

Společnost své zaměstnance najímá buď přímo, nebo skrze agentury, které sídlí v Anglii. „To jsou pak takzvaní subkontraktoři, neboli poskytovatelé služeb, a jsou najímání jako živnostníci,“ prozradil bývalý pilot. Díky tomu podle něj Ryanairu odpadá povinnost subkontraktorům vyplácet mzdy v případech, kdy dojde k náhlému zrušení letů.

Placeni jen za polovinu

Piloti irských aerolinek jsou placeni za takzvanou blokovou hodinu. „Čas se počítá od chvíle, kdy se letadlo rozjede až po dobu, kdy zabrzdí,“ vysvětluje pilot. Měsíčně dostával zaplaceno přibližně za 75 nalétaných hodin. „Problém je ten, že pokud má letadlo zpoždění, nejsem placen. Když je let po třech hodinách čekání zrušen, nejsem nijak ohodnocen. Veškerý čas, který strávím mimo letadlo zaplacený není. Přitom jsem v práci měsíčně přibližně 150 hodin,“ řekl bývalý pilot irských aerolinek. 

Problémy dopravce podle něj odstartovaly v době, kdy Ryanair začal silně expandovat a masivně nabíral nováčky. „Roční nálety se zvýšily až na limit 900 hodin. Například v roce 2013 jsem nalétal zhruba 600 hodin. Všechny ostatní roky mezi 890 až 900 hodinami. A ta práce je hodně náročná a stresová, člověk potřebuje nějaké volno,“ argumentuje.

„Podmínky Ryanairu jsou špatné a lidi proto odchází. Firma už zkrátka nestíhá nabírat další piloty ani z venku, a ani, aby je stihla vycvičit. Není to vůbec kvůli dovoleným,“ zamýšlí se si bývalý zaměstnanec společnosti Ryanair. 

Ryanair

Společnost Ryanair patří podle přepravených cestujících k lídrům mezi evropskými aerolinkami. V loňském roce přepravila 120 milionů cestujících a vydělala 34,5 miliardy korun. 

Společnost se snaží prodávat letenky za co nejnižší ceny, zároveň se snaží spořit a od letišť žádá co nejnižší poplatky. Používá jen jeden typ letadla a to Boeing 737-800

V minulém roce opustilo aerolinky přes 700 pilotů. Ve svém každoročním výzkumu to uvedla Irská letecká asociace pilotů (IALPA). Výsledky však nedávno ze svého webu odstranila a vydala prohlášení, že za problémy společnosti Ryanair nemůže. O číslech odchozích pilotů napsal už dříve například server The Irish Times.

O’Leary však trvá na tom, že jen chybí síly v záloze pro mimořádné případy. Podle agentury Reuters popřel zprávu, že piloti nabídku bonusu odmítli, i to, že chtějí nové smlouvy. Společnost Ryanair odmítla na většinu otázek iDNES.cz odpovědět: „IALPA je sdružení pilotů společnosti Aer Lingus s historií lživých tvrzení, co se společnosti Ryanair týče. Spekulace a fámy komentovat nebudeme,“ prohlásil mluvčí aerolinky Robin Kiely. 

V úterý se omezení letů dotklo i Prahy, podle oficiálního seznamu společnosti byly zrušeny linky Praha - Londýn. Na této samé trase by podle mluvčí pražského letiště Mariky Janouškové mohly být zrušeny spoje 3., 10., 17. a 24. října. 

Autor:
  • Nejčtenější

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Ani cent za rok. Analýza ukázala, jak Bezos, Musk a další neplatí daně

Zakladatel americké internetové společnosti Amazon Jeff Bezos, šéf automobilky Tesla Elon Musk i někteří další z...

Škodě Auto chybí díly, ruší směny. Nejtěžší chvíle za 30 let, míní Povšík

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem dílů a ruší kvůli tomu další směny. Dodávky komponentů...

Obří podnik s Němci je na spadnutí, říká Formánek z Czechoslovak Group

Průmyslový holding Czechoslovak Group (CSG) je krok od vytvoření společné firmy s německým zbrojařským gigantem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Startup hledá poklady privatizace. Češi v ní zapomněli na akcie za miliardy

I po třiceti letech od kuponové privatizace stále existují hodnotné akcie a nároky na dividendy, o nichž jejich...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Mattel představuje ekologickou Barbie. Vyrábí ji z plastového odpadu

Americký výrobce hraček Mattel uvádí na trh novou řadu Barbie panenek. Hračky jsou vyrobené z recyklovaného plastu,...

Čína drancuje Pacifik. Těží víc než polovinu všech tamních přírodních zdrojů

Na těžbě více než poloviny všech přírodních zdrojů z pacifického regionu, jako jsou mořské plody, dřevo anebo minerály,...

Těžaři bitcoinu dohodli upgrade kryptoměny, posílí anonymitu a efektivitu

Těžaři bitcoinu z celého světa se dohodli na prvním upgradu nejznámější světové kryptoměny po čtyřech letech. Změny,...

Káva bez kávových zrn? Tým chemiků chce prorazit ve zranitelném průmyslu

Kousek od kavárny Starbucks na rušné ulici v Seattlu se žena sklání nad mlýnkem na kávu a na vařiči stojí černá konvice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....