Alternativní technologie budou hrát jen podpůrnou roli zaměřenou na snižování spotřeby. Bez ropy se doprava i nadále neobejde a o moc "zelenější" také nebude. Jinak řečeno, automobilky ani vědci zatím nevědí, čím stále dražší a konfliktnější ropu nahradit.
"Dalších patnáct až dvacet let budeme stále mít auta poháněná benzinem," uvedl minulý týden na ženevském autosalonu Robert Lutz, viceprezident General Motors.
Techno-optimismus, tedy víra v objev zcela převratného způsobu pohonu, k níž se mnoho lidí upíná, podle vědců není na místě. A masově by nefungovaly ani dnes často uváděné alternativy.
Vodík není spása "Například vyzdvihovaný vodík není ničím jiným než nositelem energie," říká Václav Cílek z geologického ústavu Akademie věd.
Co to znamená? Vodík na rozdíl od ropy, zemního plynu či uhlí není v koncentrované podobě, která je pro jeho využití v dopravě nutná, v přírodě k mání.
. grafikaVývoj cen ropy za posledních 60 let |
Musí se vyrábět, a to energeticky velmi náročně. Pokud se získává rozkladem vody, je nutné investovat elektřinu, možností je také jeho získávání rozkladem zemního plynu.
V obou případech je však energie vložená do výroby "litru" vodíku zatím vyšší, než se z něho může uvolnit, a není nijak zelená (podobně jako se na výrobu litru bionafty spotřebuje více než litr běžné nafty).
Pokud by měl vodík celosvětově nahradit ropu alespoň v osobních dopravě, bylo by kvůli jeho výrobě nutné postavit tisíce nových středně velkých elektráren.
Nehledě na to, že mít tolik elektráren je prakticky nemožné a výstavba by zabrala desítky let, jejich provoz by zase více či méně přispíval k emisím oxidu uhličitého, jimž Evropská unie vyhlásila válku.
"Nevěříme, že existuje jediný jasný pohon budoucnosti. Spíše půjde o směs různých zdrojů," uvedl minulý týden v Ženevě Fredrik Arp, šéf Volva. Na tom se shodují všichni experti. Automobilky jsou nejdál ve spojování běžných spalovacích motorů s elektromotory, čímž zvyšují jejich účinnost.
Příležitost zlepšovat se mají hlavně dieselové motory. Je proto pravděpodobné, že díky jejich spolupráci s elektřinou časem padne třílitrová hranice spotřeby v běžném sériovém autě.
Výsledek pro řidiče? Současný trend v automobilovém průmyslu a na ropných trzích směřuje k tomu, že auta sice během několika let vystačí s podstatně menší nádrží, ale naplnit ji vyjde přinejlepším stejně draho jako dnešní natankování trojnásobného množství paliva.
Může platit rovnice sto krát tři: litr nafty za stovku, spotřeba auta tři litry na sto kilometrů.