Toyota Lexus GX 460.

Toyota Lexus GX 460.

Rodina obětí vadné Toyoty dostane 10 milionů dolarů odškodné

  • 419
Toyota vyplatí 10 milionů dolarů (194 milionů korun) jako odškodné rodině obětí smrtelné nehody, způsobené závadou na automobilu Lexus v roce 2009. Kvůli poruše plynového pedálu se tehdy zabili čtyři lidé a Toyota následně svolala miliony vozů k opravě.

Toyota se s rodinou na vyrovnání dohodla už dříve, obě strany ale částku až do tohoto týdne držely v tajnosti. Soud nyní utajenou část dohody mezi automobilkou a pozůstalými zrušil a nařídil, aby částka mimosoudního vyrovnání byla zveřejněna. Ukázalo se také, že rodina zemřelých se bude moci domáhat odškodného po majiteli autopůjčovny, kde si rodina vůz vypůjčila.

Incident, při kterém zemřeli čtyři rodinní příslušníci, se stal v srpnu roku 2009 v Kalifornii u San Diega. Toyotu Lexus ES 350 řídil Mark Saylor, shodou okolností policista. Toho dne měl volno a v autě cestoval s manželkou, třináctiletou dcerou a bratrancem. Záznamy z tísňové linky, kam jeden ze spolujezdců volal z mobilního telefonu, ukázaly na hrůzné zážitky před katastrofou.

Posádka na tísňovou linku mimo jiné uvedla, že má problém s plynovým pedálem, který se nechce vrátit do původní uvolněné polohy. Brzdy prý nefungovaly a vůz začal ještě více zrychlovat, až jeho rychlost vystoupala na 190 kilometrů v hodině. Pak narazil do aut před sebou, vyletěl do vzduchu, po dopadu se několikrát převrátil a explodoval.

Miliony aut v Evropě mají vadný plyn

Auta se vyráběla i v Česku

Vyšetřováním se zjistilo, že Saylorův automobil měl pod plynovým pedálem rohož větších rozměrů, která je určena pro jiný typ vozidel. To je asi i důvod, proč soud dovolil, aby se rodina domáhala náhrady škod po prodejci. (čtěte Lék na vadné pedály toyot: plíšek velký jako známka)

Po tomto případu Toyota svolala jen v USA celkem 6,5 milionu vozů, aby závadu odstranila. Automobilka Toyota utrpěla kvůli různým poruchám milionů svých vozů velký šrám na pověsti. Žaloba, kterou rodina pozůstalých letos v březnu podala, je součástí řady podobných žalob a stížností na Toyotu. Týkají se většinou odpovědnosti, kterou má Toyota za vzniklou škodu, část jich ale také firmu viní z neúmyslného zabití.

Vyšetřování může prozradit další smrtelné nehody

Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) nyní vyšetřuje zprávy, podle nichž může být od roku 2000 až 89 smrtelných dopravních nehod spojeno s náhlým zrychlením vozidel Toyota, a to včetně luxusní řady Toyota Lexus.

Nehoda, která potkala rodinu policisty Saylora, k sobě ale přitahuje více pozornosti než jiné podobné případy, a to z více důvodů, mimo jiné kvůli autentickému volání o pomoc, které tísňová linka zaznamenala jen několik vteřin před jejich smrtí. Prezident Toyoty Akio Toyoda se pak za problémy omlouval v americkém Kongresu, jehož prostřednictvím vyjádřil i kondolenci pozůstalým.

Další vyšetřování zjistilo i problémy v komunikaci v autopůjčovně, kde si Saylor vůz vypůjčil. Na potíže s pedálem si tam krátce předtím stěžoval i jiný řidič, když stejný vůz vracel. Pracovnice na recepci vypověděla, že na oznámený problém upozornila servisního technika, ten ale vyšetřovatelům při výslechu řekl, že žádný takový vzkaz nedostal.

,