Letěly jak kachny za sebou. Nejdřív se 27. prosince loňského roku vydaly na cestu čtyři zcela nové Boeingy 787-9 Dreamliner, aby je o den později následovala další tři stejná letadla. Byla to dodávka sedmi kusů tohoto modelu pro společnost Qatar Airways, která měla být uskutečněna do konce loňského roku, což se nakonec Boeingu podařilo zrealizovat.
Přestože takové hromadné dodání nových letadel, navíc v tomto případě relativně velkých dálkových strojů, není úplně obvyklé, záhadou je především cesta, kterou letadla podnikla.
Nejdřív první čtveřice zamířila z letiště Paine Field v Everettu, což je firemní letiště Boeingu u jeho hlavního výrobního závodu do Dohy v Kataru. To je vcelku logické místo dodání pro tamního dopravce. Jenže jakmile letadla urazila zhruba 12 000 kilometrů, tak se po natankování v podstatě okamžitě vydala na let zpět.
Tentokrát však již nikoliv do Everettu, ale o něco jižněji na kalifornské letiště Victorville, které leží v poušti, zhruba 100 kilometrů vzdušnou čarou severovýchodně od Los Angeles. Pikantní je, že kdyby letadla letěla přímo z Paine Field do Victorville, tak by měla před sebou jen asi 1 500 kilometrů, tedy 16x kratší trasu, než kterou uletěla.
Letiště ve Victorville neslouží pro běžný komerční prostor, používá se pro nákladní dopravu a především pro údržbu a skladování letadel. V jeho areálu mají dílny společnosti Boeing nebo General Electric. Ve Victorville jsou odstaveny stovky letadel, některá pak procházejí demontáží. Zajímavostí je, že v rámci areálu je stále i odkladiště zpětně vykoupených vozidel Volkswagen po aféře DieselGate. Oproti loňskému roku jich tam je však již výrazně méně.
Příběh však čtveřicí nových Dreamlinerů nekončí, ten den, kdy letěly zpět z Dohy do Victorville, letěla opačným směrem do Dohy z Everettu další tři nová letadla stejného typu pro Qatar Airways. A i ta se následně vydala do kalifornské pouště, kde se nám některá z nich podařilo vyfotografovat.
Záhadou je, proč letadla letěla tak krkolomným způsobem. Spekulace jsou různé, od problémů s registrací letadel po nedodělky v jejich interiérech. A právě tento důvod přesunu do Victorville zmiňuje web Qatar Source, který sleduje detailně provoz letadel společnosti Qatar Airways.
Důvodem jsou podle něj nedodělané kabiny byznys třídy označené jako Qsuites. Ty společnost představila v roce 2017 a zatím je má v některých letadlech Boeing 777 a Airbus 350. Zdroje se následně rozcházejí v tom, na čí straně je vina. Jestli Boeing nedokázal kabiny dodělat, nebo jestli dopravce na poslední chvíli nezměnil zadání a teď je nutné interiéry předělat. A proč se letělo nejdřív do Kataru? Pravděpodobně z administrativních důvodů, aby bylo možné letadla považovat za předaná.
Qatar Airways létají pravidelně do Prahy, a to každý den na dvou rotacích. Jednu obsluhuje právě Dreamliner, ale v menší variantě 787-8. Druhou malý Airbus A320, který však od jara nahradí širokotrupý Airbus A330.