Prodejci luxusu se školí na čínské turisty. Utratí nejvíc, ale vybírají dlouho

  1:48aktualizováno  1:48
Čínští turisté se rok od roku výrazněji podílejí na tržbách tuzemských obchodů s luxusním zbožím. Za jednotlivý nákup dokonce utratí nejvíce ze všech cizinců, kteří k nám přijíždějí ze zemí mimo Evropskou Unii. Prodavači se proto školí, jak reagovat na typické chování Číňanů.
Číňané jsou zákazníky číslo jedna. Ilustrační foto

Číňané jsou zákazníky číslo jedna. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Obrat od čínských zákazníků každoročně stoupá. Kromě výše bohatství se odlišují i chováním. Někdy do vás dloubnou, když se na ně nedíváte, nebo vás poplácají, abyste jim věnovali pozornost," líčí Otto Ledvinka, šéf jedné z největších prodejen skla v Česku Erpet Bohemia Crystal v centru Prahy.

Číňané jsou novou modlou obchodníků s luxusem. Meziročně utratili v Česku o 28 procent víc a jejich průměrná útrata za jeden nákup činí 9 840 korun. Je to více, než při nákupu v jedné prodejně utrácejí jiné národy mimo EU. Na paty Číňanům šlapou pouze Brazilci a Tchajwanci. Co do celkového objemu útrat vedou Rusové (polovina), Číňané jsou druzí (desetina).

Vyplývá to ze statistik společnosti Global Blue, která zprostředkovává zákazníkům ze zemí mimo Evropskou unii vracení daně z přidané hodnoty. Na vrácení je nárok při nákupu nad dva tisíce korun, turista musí vyplnit formulář a vývoz zboží si nechat při odjezdu potvrdit na celnici. Podle posledních dostupných údajů si turisté v roce 2008 požádali o vrácení 329 milionů korun.

S kalkulačkou v ruce a tlumočníkem za zády

Turisté z Číny zpravidla přicházejí do prodejen ve skupinách a s tlumočníkem. "Starší generace moc anglicky neumí, zná jen ‚how much‘. S kalkulačkou v ruce si přepočítávají výhodnost cen," popisuje prodavačka ze značkové prodejny s luxusní módou v pražské Pařížské ulici, která si nepřála uvést své jméno.

I když módní značky jako Louis Vuitton, Prada nebo Hermes mají v Číně své vlastní obchody, čínští turisté zaplavují jejich evropské pobočky – je tu levněji. U kabelky úspora může činit třeba 300 až 400 eur (10 tisíc korun) a navíc vratku DPH.

Čínský kupující je však náročný. Podle prodavačů si zásadně nepořídí zboží, které bylo vystaveno na prodejně, je nedůvěřivý a každý kus zevrubně zkoumá, zda nemá sebemenší vady.

"Jsou zpravidla hlučnější a třeba tři čtvrtě hodiny se rozhodují. Diskutují u toho s celou skupinkou, někdy si výrobek nafotí a pak telefonují, zřejmě do Číny," líčí své zkušenosti s asijskými klienty Hana Kočová, manažerka prodejny Hermes.

Poplivaná podlaha a ponožky na radiátoru

Číňané se zde stali zákazníky číslo jedna, odnášejí si hlavně kabelky a hedvábné šátky. "Nespěchají, prodavač nemá šanci obsloužit někoho jiného. Nerespektují intimní zónu a nelze je přehlížet, bývá jich hodně. Radíme proto trpělivost," říká školitel prodavačů Tomáš Batěk z Global Blue.

Podle Ledvinky už jsou pryč doby, kdy si čínští zákazníci po vstupu do prodejny bez zábran sundávali vlhké ponožky a za zděšeného přihlížení prodavaček je kladli na radiátory v prodejně.

Ještě před deseti lety si prý odplivovali na zem přímo v obchodě. Zásluhy připisuje snahám čínské vlády o kultivaci svých turistů. Naposledy v souvislosti s olympiádou probíhala v Číně osvětová kampaň, jak se chovat před zraky zahraničních hostů.

Podle Ledvinky v sobě čínští klienti nezapřou tvrdé obchodníky.
Vyžadují slevu a k tomu ještě dárek – ke křišťálové třeba ještě malou vázu. "Je to pro ně sport, mají dobrý pocit. Ceny máme nastavené tak, abychom slevu mohli poskytnout," uvedl obchodník, který za nejneodbytnější přeborníky ve smlouvání označuje Indy.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Vodafone má problém: Huawei

Ilustrační snímek

Evropský ústav pro telekomunikační normy (ETSI), což je nezisková organizace, která má ve štítu standardizaci...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Najdete na iDNES.cz