Číňané jsou zákazníky číslo jedna. Ilustrační foto

Číňané jsou zákazníky číslo jedna. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Prodejci luxusu se školí na čínské turisty. Utratí nejvíc, ale vybírají dlouho

  • 42
Čínští turisté se rok od roku výrazněji podílejí na tržbách tuzemských obchodů s luxusním zbožím. Za jednotlivý nákup dokonce utratí nejvíce ze všech cizinců, kteří k nám přijíždějí ze zemí mimo Evropskou Unii. Prodavači se proto školí, jak reagovat na typické chování Číňanů.

"Obrat od čínských zákazníků každoročně stoupá. Kromě výše bohatství se odlišují i chováním. Někdy do vás dloubnou, když se na ně nedíváte, nebo vás poplácají, abyste jim věnovali pozornost," líčí Otto Ledvinka, šéf jedné z největších prodejen skla v Česku Erpet Bohemia Crystal v centru Prahy.

Číňané jsou novou modlou obchodníků s luxusem. Meziročně utratili v Česku o 28 procent víc a jejich průměrná útrata za jeden nákup činí 9 840 korun. Je to více, než při nákupu v jedné prodejně utrácejí jiné národy mimo EU. Na paty Číňanům šlapou pouze Brazilci a Tchajwanci. Co do celkového objemu útrat vedou Rusové (polovina), Číňané jsou druzí (desetina).

Vyplývá to ze statistik společnosti Global Blue, která zprostředkovává zákazníkům ze zemí mimo Evropskou unii vracení daně z přidané hodnoty. Na vrácení je nárok při nákupu nad dva tisíce korun, turista musí vyplnit formulář a vývoz zboží si nechat při odjezdu potvrdit na celnici. Podle posledních dostupných údajů si turisté v roce 2008 požádali o vrácení 329 milionů korun.

S kalkulačkou v ruce a tlumočníkem za zády

Turisté z Číny zpravidla přicházejí do prodejen ve skupinách a s tlumočníkem. "Starší generace moc anglicky neumí, zná jen ‚how much‘. S kalkulačkou v ruce si přepočítávají výhodnost cen," popisuje prodavačka ze značkové prodejny s luxusní módou v pražské Pařížské ulici, která si nepřála uvést své jméno.

I když módní značky jako Louis Vuitton, Prada nebo Hermes mají v Číně své vlastní obchody, čínští turisté zaplavují jejich evropské pobočky – je tu levněji. U kabelky úspora může činit třeba 300 až 400 eur (10 tisíc korun) a navíc vratku DPH.

Čínský kupující je však náročný. Podle prodavačů si zásadně nepořídí zboží, které bylo vystaveno na prodejně, je nedůvěřivý a každý kus zevrubně zkoumá, zda nemá sebemenší vady.

"Jsou zpravidla hlučnější a třeba tři čtvrtě hodiny se rozhodují. Diskutují u toho s celou skupinkou, někdy si výrobek nafotí a pak telefonují, zřejmě do Číny," líčí své zkušenosti s asijskými klienty Hana Kočová, manažerka prodejny Hermes.

Poplivaná podlaha a ponožky na radiátoru

Číňané se zde stali zákazníky číslo jedna, odnášejí si hlavně kabelky a hedvábné šátky. "Nespěchají, prodavač nemá šanci obsloužit někoho jiného. Nerespektují intimní zónu a nelze je přehlížet, bývá jich hodně. Radíme proto trpělivost," říká školitel prodavačů Tomáš Batěk z Global Blue.

Podle Ledvinky už jsou pryč doby, kdy si čínští zákazníci po vstupu do prodejny bez zábran sundávali vlhké ponožky a za zděšeného přihlížení prodavaček je kladli na radiátory v prodejně.

Ještě před deseti lety si prý odplivovali na zem přímo v obchodě. Zásluhy připisuje snahám čínské vlády o kultivaci svých turistů. Naposledy v souvislosti s olympiádou probíhala v Číně osvětová kampaň, jak se chovat před zraky zahraničních hostů.

Podle Ledvinky v sobě čínští klienti nezapřou tvrdé obchodníky.
Vyžadují slevu a k tomu ještě dárek – ke křišťálové třeba ještě malou vázu. "Je to pro ně sport, mají dobrý pocit. Ceny máme nastavené tak, abychom slevu mohli poskytnout," uvedl obchodník, který za nejneodbytnější přeborníky ve smlouvání označuje Indy.