bud light pivo plechovky

bud light pivo plechovky | foto: AP

Bud Light už není nejprodávanějším pivem v USA, srazila ho reklama s trans osobou

  • 70
Značka Bud Light se v posledních týdnech ocitla na druhém místě v žebříčku nejprodávanějších piv ve Spojených státech. Na prvním místě dominovala více než 20 let. Informují o tom americká média s odvoláním na analýzu poradenské společnosti Bump Williams. Za propadem může stát dubnová spolupráce pivovaru s trans osobou, ale také dlouhodobé trendy na trhu.

Bud Light čelí od dubna bojkotu Američanů, které pobouřila spolupráce firmy s transgenderovou komičkou, podle listu The Washington Post (WP) ale vývoj může souviset i s dlouhodobými trendy na americkém trhu.

Nejprodávanějším pivem se na jaře stalo mexické Modelo Especial, uvádí Bump Williams. Během měsíce končícího 3. června tvořily jeho prodeje v obchodech s potravinami a alkoholem 8,4 procenta celkového objemu, zatímco Bud Light spadl na 7,3 procenta. V březnu přitom Bud Light držel deset procent trhu, zatímco Modelo Especial 7,7 procenta.

Od chlapáctví k trans reklamě. Slavný pivovar přestřelil a přišel o miliardy

Bud Light drží titul nejprodávanějšího piva v USA od roku 2001, řekl Dave Williams z uvedené analytické společnosti. Agentura AP podotýká, že jak Bud Light, tak Modelo Especial spadají pod pivovarnický konglomerát Anheuser-Busch InBev.

Zpráva o nové nejprodávanější značce přišla asi dva měsíce poté, co se Bud Light stalo předmětem „kulturních válek“ v americké společnosti. Když společnost zaslala transgenderové herečce a influencerce Dylan Mulvaneyové speciální plechovku piva s jejím obličejem, následovala vlna kritiky od komentátorů, politiků a celebrit americké konzervativní scény. Případ je součástí širšího hnutí proti právům transgenderových osob a marketingovým kampaním vstřícným ke komunitě LGBT+.

Zákazníci zboží házejí na podlahu. Americký řetězec stahuje LGBT produkty

Zpěvák Kid Rock či hráč amerického fotbalu Trae Waynes na protest proti spolupráci s Mulvaneyovou nahráli videa, na nichž střílí do plechovek Bud Light. Výrobek se stal terčem bojkotu, firma zároveň čelila kritice fanoušků Mulvaneyové, podle nichž se za ni značka dostatečně nepostavila.

Kontroverze přinesla pokles prodejů, deník WP nicméně uvádí, že podle Williamse dlouhodobé trendy na trhu hrály už dříve ve prospěch Modelo Especial. „Modelo a další mexická piva v posledních letech rozšířila svou přítomnost ve Spojených státech,“ napsal list.

Analytici podle něj měsíce před aktuálním bojkotem předpovídali, že zmíněná mexická značka vystřídá dosud dominantní Bud Light do roku 2030.

,