Peking bude řešit zácpy omezením prodejů aut. Silnice vypadají jako parkoviště.

Peking bude řešit zácpy omezením prodejů aut. Silnice vypadají jako parkoviště. | foto: ČTK

Peking dělá z prodeje aut loterii. Vůz si koupí jen ti, které vybere los

  • 55
Automobilový boom v Číně dostane od tamějších úřadů tvrdou ránu. Po silnicích tam jezdí tolik aut, že se další velké čínské město rozhodlo omezit jejich prodej zhruba na třetinu. O tom, kdo si bude moci auto pořídit, rozhodne los.

Úřady v Pekingu se rozhodly kvůli zácpám a smogu omezit od ledna počet vydaných registrací zhruba na třetinu oproti stávajícímu počtu. Za rok by mělo novou registrační značku získat 240 tisíc aut, dosud je to tři čtvrtě milionu. Jen pro srovnání, v Česku se ročně prodá necelých dvě stě tisíc nových aut.

"Musíme nutně vyřešit problémy s dopravními zácpami, jinak se situace ještě zhorší," uvedl zástupce generálního tajemníka pekingské vlády Zhou Zhengyu. Už teď v Pekingu omezují vjezd aut na silnice podle čísla poznávací značky, v některé dny nesmí majitelé aut jezdit. Nové omezení je ještě dramatičtější. O právo získat registraci se bude losovat. Každý měsíc radnice vylosuje dvacet tisíc šťastlivců, kteří budou mít právo koupit si auto. V Pekingu je registrováno už 4,76 milionu aut.

Podobný systém funguje například v Šanghaji, kde se registrace draží v aukci. Podle listu Shangai Daily dosáhla průměrná cena už 5 600 dolarů, tedy přes sto tisíc korun. To je víc, než stojí nejlevnější čínská auta.

Expanzi v Číně nedávno oznámila Škoda Auto

Úřady pamatovaly i na možnost, že by obyvatelé hlavního města omezení obcházeli registrací mimo Peking. Lidé mimo hlavní město budou muset žádat o povolení k vjezdu.

Čína se stala po USA největším automobilovým trhem světa. Omezení v Pekingu ale může značně ovlivnit prodeje aut v Číně. Akcie automobilek na to reagovaly už velkým poklesem. Situaci sleduje i Škoda Auto, pro kterou je Čína už letos největším odbytištěm a počítá tam s dalším velkým růstem. "Návrh na omezení registrací jsme zaznamenali a čekáme na jeho bližší upřesnění," uvedl mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler.

Pro škodovku se Čína letos poprvé stane největší exportní destinací. Škoda už v Číně vyrábí octavie, fabie a superby a od roku 2013 přibude i model Yeti. (více čtěte Škoda přitápí v Číně. V Šanghaji bude vyrábět i Yeti) 

Čínský zásah do automobilového trhu se už promítl na burze. "Důvodem je silné znečištění životního prostředí. Čína je přitom pro mnoho západních automobilek klíčovým trhem a v roce 2011 tomu nebude jinak. Akcie německých automobilek (BMW, Porsche a Volkswagen) v pondělí v reakci na negativní zprávy padaly o 5 až 7 %," uvedl analytik ČSOB Jan Čermák.