Japonská automobilka je zatím poslední z řady zahraničních společností, které z Ruska odešly po invazi Moskvy na Ukrajinu. Vedle nesouhlasu s ruskou agresí západní firmy jako důvod odchodu uvádějí i dopad západních sankcí, které se odrážejí mimo jiné na dodavatelských řetězcích.
Francouzská automobilka Renault například v květnu prodala ruskému investorovi, údajně za jeden rubl, svůj většinový podíl v ruské automobilce AvtoVAZ.
Nissan státní společnosti NAMI prodá výrobní a výzkumné zařízení automobilky v Petrohradě a prodejní a marketingové centrum v Moskvě, uvedlo ministerstvo. Nissan navzdory mimořádné ztrátě zachoval svůj výhled zisku na finanční rok, který skončí v březnu.
Návrat Budvaru na ruský trh není v současnosti myslitelný, uvedl Nekula |
Japonská automobilka v březnu pozastavila výrobu ve svém závodě v Petrohradě kvůli narušení dodavatelského řetězce. Od té doby společnost a její ruská divize situaci „monitorovaly“. Vnější prostředí však podle japonského podniku neprokazuje žádné známky změny, a tak se rozhodla za země odejít.
Odchod z Ruska zvažuje i alianční partner Nissanu, automobilka Mitsubishi Motors, napsal list Nikkei. Rozhodnutí podle mluvčího Mitsubishi zatím nepadlo.
Nissan z Ruska odchází v době, kdy jedná s partnerským Renaultem o zásadní přeměně jejich vztahu, připomíná Reuters. Japonský výrobce vozů mimo jiné zvažuje investici do nového podniku Renaultu na výrobu elektromobilů. Není vyloučené, že Renault prodá část svého kontrolního podílu v Nissanu, řekly agentuře Reuters dva zdroje obeznámené s jednáním.
Dohoda s Nissanem měla „velký význam pro průmysl“, uvedl v prohlášení ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.