Metrostav otevřel zkratku mezi fjordy na největrnější části Islandu

  • 43
Žádné stříhání pásky, kvůli koronaviru se jen na dálku zvedla závora. Přesto bylo otevření nového islandského tunelu slavnostní. Zprovozněním stavby, kterou na severu vybudovala česká společnost Metrostav, se islandským řidičům zkrátila často nebezpečná cesta o třicet kilometrů.

Tunel propojuje dva místní fjordy, mezi kterými se sice v létě dalo cestovat přes horskou silnici, tu však v zimě často uzavíraly závěje sněhu. Údržba byla často nebezpečná i kvůli hrozícím lavinám. Jižní oblast tak bývala často na týdny odříznutá od civilizace.

Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě už čtrnáct let. Za tu dobu zde vybudoval už čtyři tunely o celkové délce 23 kilometrů. Ten poslední, více než pětikilometrový, postavil ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017 až 2020.

„Sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby, když jsme vyrazili 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc,“ říká Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge.

Podle vedoucího projektu Josefa Malknechta je jižní portál tunelu jedním z nejzvláštnějších míst, na kterém kdy firma stavěla. „Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu,“ uvedl.


Témata: Metrostav, tunel, Island