Tunel propojuje dva místní fjordy, mezi kterými se sice v létě dalo cestovat přes horskou silnici, tu však v zimě často uzavíraly závěje sněhu. Údržba byla často nebezpečná i kvůli hrozícím lavinám. Jižní oblast tak bývala často na týdny odříznutá od civilizace.
Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě už čtrnáct let. Za tu dobu zde vybudoval už čtyři tunely o celkové délce 23 kilometrů. Ten poslední, více než pětikilometrový, postavil ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017 až 2020.
„Sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby, když jsme vyrazili 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc,“ říká Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge.
Podle vedoucího projektu Josefa Malknechta je jižní portál tunelu jedním z nejzvláštnějších míst, na kterém kdy firma stavěla. „Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu,“ uvedl.