Žlutočervené logo McDonaldu.

Žlutočervené logo McDonaldu. | foto: Reuters

McDonaldu v Británii došly mléčné koktejly, suroviny nemá kdo vozit

  • 55
Řetězec rychlého občerstvení McDonald’s stáhl z nabídky britských poboček mléčné koktejly a nápoje v lahvích. Důvodem jsou problémy v dodavatelských řetězcích. Velká Británie se potýká s enormním nedostatkem pracovních sil. Chybí zejména řidiči nákladních vozidel z Evropy, kteří opustili zemi kvůli brexitu.

„Jako většina maloobchodníků zažíváme určité potíže v oblasti dodavatelských řetězců, což má dopady na dostupnost malého počtu produktů,“ uvedl McDonald’s v prohlášení. 

„Nápoje v lahvích a mléčné koktejly jsou v restauracích v Anglii, Skotsku a Walesu dočasně nedostupné,“ dodala firma. Podrobnější informace o komplikacích, které k tomuto kroku vedly, firma nesdělila, nicméně omezení nabídky má být dočasné.

České pobočky McDonaldu problém nemají. „V tuto chvíli nemáme od dodavatele signály, že tato situace může nastat. V případě mléčných produktů a mléčných směsí spolupracujeme s jinými dodavateli než Velká Británie," uvádí Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR pro McDonald’s ČR a SR. 

„Konkrétně je to farma u slovenské vesnice Majcichov, tedy lokální dodavatel. Ten obsluhuje pro McDonald’s pouze český a slovenský trh a nezásobuje trhy jiné, tudíž bezpečně pokrývá naše potřeby a tak nehrozí, že by dodávka těchto produktů najednou vypadla z naší nabídky. V případě lahvových nápojů u nás taktéž problém s dodávkou nereflektujeme a ani ji v budoucnu dle informací dodavatelů neočekáváme,“ dodává Pajurková.

McDonald's řeší nedostatek papírových tašek. Mohou za to objednávky domů

Na území Spojeného království se se zadrhnutou logistikou potýkají i jiné podniky. Řetězec rychlého občerstvení Nando’s musel zavřít téměř padesát svých poboček, protože mu došly kuřata. KFC rovněž přiznalo, že mu chybí některé suroviny. 

Na nedostatek pracovní síly v dodavatelském řetězci si stěžují například výrobce gumových medvídků Haribo nebo supermarket Tesco. Posledně jmenovaná společnost nabízí novým řidičům jednorázový bonus tisíc liber (téměř 30 tisíc korun). Chce tak nalákat pracovníky, kteří jsou nyní ve Velké Británii těžce nedostatkoví.

Kde ti muži jsou

Začátkem srpna vyšel průzkum britské společnosti Road Haulage Association (RHA), která se věnuje nákladní dopravě. Podle firemní analýzy chybí ve Velké Británii více než 100 tisíc řidičů. Důvodů je podle RHA několik. 

Prvním z nich je pandemie. Ta mimo jiné způsobila to, že v loňském roce neproběhlo až 40 tisíc jízdních zkoušek s nákladními vozidly. Další problém spočíval v letní vlně koronaviru, která zavírala stovky tisíc zaměstnanců týdně do desetidenní karantény.

V neposlední řadě RHA zmiňuje brexit. Pro tuto příčinu hovoří i data britského statistického úřadu. Od začátku pandemie do června roku 2020 podle něj opustilo Británii 14 tisíc evropských řidičů nákladních vozidel. Jenže zpátky se do července tohoto roku vrátilo pouze 600 z nich.

Němci potřebují 400 tisíc migrantů ročně, čtvrt milionu by našlo práci i v Česku

Dodavatelské řetězce se sice potýkají s problémy po celém světě, jenže, podle kritiky, která zaznívá z britského podnikatelského prostředí, brexit tuto situaci ještě zhoršil.

Kromě řidičů chybí lidé i v dalších odvětvích, například ve stavebnictví nebo v oblasti zpracování potravin. Tyto sektory se v minulosti často spoléhaly právě na pracovníky z EU a nyní je postrádají. „Když nemáte lidi, máte problém, a s tím se setkáváme v celém dodavatelském řetězci. Krize pracovních sil je problémem brexitu,“ uvedl například ředitel Britské drůbežářské rady Richard Griffiths pro televizní stanici Sky News.

,