Britští školáci podlehli novému trendu. Láhvi, která šálí chuťové pohárky

  9:00
Láhev, která dokáže napojit vodou s příchutí melounu, okurky, pomeranče nebo koly, ale přitom obsahuje pouze čistou vodu, je zřejmě nejnovějším hypem vládnoucím v britských školách. Plastový výrobek má jednoduchý princip: lze ho naplnit běžnou vodou z kohoutku, ale díky aromatickým kapslím, které se montují na láhev, dokáže mozek oklamat, že její obsah je ochucený.
Láhev na vodu AirUp si oblíbili návštěvníci posiloven stejně jako britští...

Láhev na vodu AirUp si oblíbili návštěvníci posiloven stejně jako britští školáci. (23. března 2023) | foto: AirUp

Nápojové láhve značky AirUp se nyní v Británii mezi školáky, ale také třeba mezi návštěvníky posiloven těší značné oblibě. Přestože na Ostrovech přišly na pulty již v roce 2021, čím dál víc dětí považuje právě tento doplněk svačiny jako nezbytnou cool součást školní aktovky až nyní. Trendu si povšimli i kantoři. „V mé třídě jsou láhve na vodu AirUp v celkové hodnotě téměř 300 liber (8 100 Kč),“ napsal na sociální sítě například učitel ze základní školy v Bournemouthu.

Chytrá technologie obyčejné plastové nádoby na vodu jde totiž ruku v ruce s vysokou cenou. Nejzákladnější model láhve AirUp stojí 24,99 liber (681 Kč) a obsahuje tři náplně. Cena jednoho balíčku tří náplní pro patnáct litrů nápoje začíná na 4,99 GBP (136 Kč). Verze láhve AirUp z nerezové oceli s pěti náplněmi stojí 54,99 GBP (1 500 Kč).

S postupující módou však na sociálních sítích zaznívají stále častější stesky rodičů, kteří musí naslouchat žádostem dětí o módní výrobek. Zatímco obyčejná láhev na vodu stojí jen několik liber, rodiče sdílejí, jak na ně jejich potomci vyvíjejí nátlak, aby jim pořídili právě láhev AirUp. Někteří ale svého nákupu nelitují. Například rodiče, kteří se snaží přimět své děti k pravidelnému pití vody, si výrobek pochvalují, protože jeho příchuť povzbuzuje k tomu, aby víc pily.

„Pokud to pomůže v tom, aby děti pily více vody, je to mnohem laskavější trend než mnoho jiných,“ napsala jedna z matek na Twitteru. „Už dceři nemusíme nutit vodu, chce ji pít sama. Koupili jsme si láhev AirUp a ona pije mnohem víc,“ potvrzuje na sociálních sítích přínos láhve další z rodičů.

Většině z nich však cena výrobku přijde přemrštěná. Poptávce samozřejmě rovněž naslouchají i nejrůznější internetoví prodejci, kteří se nestydí za módní lahvičku chtít i sto liber. „Na tomhle nejnovějším šílenství někdo musel vydělat hromadu peněz, láhve jsou šíleně drahé,“ pohoršuje se na Twitteru další z rodičů.

Nejlepší z obou světů

Za láhví AirUp stojí tým kolem německé podnikatelky Leny Jungstové. Ta svým výrobkem podle vlastních slov vyzývá lidi, aby trochu experimentovali s chutí. Její láhev zprostředkovává zcela nový způsob vnímání chuti. Dodává, že nic takového tu ještě nebylo.

„Všichni víme, jak je voda důležitá, ale přiznejme si, že voda může být nudná, fádní a jednotvárná. Ale jakou máme možnost volby? Alternativy na pultech našich supermarketů vždy obsahují nesčetné množství cukru a kdovíjaké další nesmysly. Takže vy, spotřebitelé, se musíte rozhodnout: zdraví, nebo chuť?“ píše se na stránkách výrobce láhve. Výrobci pak radí získat to nejlepší z obou světů.

Jak ošálit mozek

Láhev funguje na jednoduchém principu známém jako retronazální čich. Při něm se mozek domnívá, že voda je ochucená, pokud zároveň cítíme vůni příchuti.

Osmdesát procent chutí, které člověk vnímá, jsou ve skutečnosti ty, které cítí. Chuť je vedena přes hlavové nervy, jejichž senzitivní vlákna vedou informace z nosu i úst.

Pitný systém plnitelné láhve, která mění obyčejnou vodu z kohoutku na ochucenou vodu pouze pomocí vůně, je jednoduchý nápad, který podle výrobce však zcela mění definici pití. Radikálně odlišný, vizionářský a bez skrytého drobného písma. Bez kalorií, bez cukru a bez odpadků.

Zázrak, nebo marketing

Jestli láhev AirUp opravdu funguje, anebo je to jen další marketingová past na spotřebitele, se pídila i redakce portálu ZDNET. Ten nezávisle testuje a zkoumá nejrůznější produkty a přináší rady spotřebitelům. Jeho redaktoři zjistili, že účinnost vonných náplní závisí výhradně na příchuti, která se do láhví vkládá.

„Okurkovou příchutí jsem byla nadmíru zklamaná, jakmile jsem si poprvé lokla,“ líčí redaktorka webu Sabrina Ortizová. Voda podle ní chutnala jako voda a nic víc. „Dokonce i když jsem si k náplni před vložením do láhve přičichla, nebylo téměř nic cítit, natožpak okurka,“ dodává. Když však do láhve vložila náplň s pomerančovou příchutí, zážitek byl zcela jiný.

„Oranžáda měla tak silnou vůni, že i po aplikaci náplně na lahvičku mi ruka voněla, jako bych právě oloupala pomeranč,“ dodala testerka. S touto náplní chutnala voda po citrusech a byla osvěžující, jako kdyby v ní byl rozpuštěný pomerančový sirup.

Závěr doporučení portálu zní tak, že je lépe kupovat silnější příchutě, aby byla chuť při pití lépe rozpoznatelná. AirUp má na svých webových stránkách na výběr z rozsáhlé škály příchutí, dodává test. Podle výrobce každá náplň vystačí k ochucení přibližně 5 litrů vody. „Jeden týden je ideální doba, během které získáte optimální chuť vody z jedné náplně,“ dodává redakce. Výrobek má však podle testu i další nešvary. Láhev na vodu vyrobená z plastu neudrží vodu studenou, a když se nakloní víc než má, údajně protéká.

Mýt se musí všechny

S dalším nebezpečím láhve AirUp se na facebookovou skupinu tipů a nápadů obrátila Londýňanka a matka Sarah Daveyová. Varovala ostatní před těmito láhvemi poté, co se přiznala, že dceřinu láhev zkontrolovala až poté, co jí to poradila její kamarádka. Ohromilo jí, co zjistila. „Prosím, kontrolujte pravidelně sací otvor láhve,“ upozornila ostatní. Když se totiž podívala do útrob dceřiny láhve, byl plný černé plísně. „Všichni je myjeme, ale stejně jako hračky do vany může plesnivět i tento typ gumy. „Za tu cenu by ti je měl někdo přijít umýt!“ reagoval na její post další uživatel sociální sítě.

Na obranu láhve AirUp je třeba ale říct, že takhle se chovají i ty obyčejné za pár liber, když se nemyjí.

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...