Trajekty společností P&O a DFDS právě proplouvají kanálem La Manche (12. srpna...

Trajekty společností P&O a DFDS právě proplouvají kanálem La Manche (12. srpna 2023) | foto: Profimedia.cz

Francie zpřísňuje dopravu kanálem La Manche. Přepravci musí posádky lépe platit

  • 5
Francouzští zákonodárci rozhodli o přijetí nové legislativy, která výrazně mění dosavadní přepravní podmínky v kanále La Manche. Dopravci, kteří tuto trasu využívají, budou své posádce budou muset platit minimálně 9,95 britských liber za hodinu, to je v přepočtu zhruba 294 korun. Cílem nové francouzské legislativy je skoncování s vykořisťováním námořníků.

Přede dvěma lety vyvolala na obou stranách Lamanšského průlivu pozdvižení kauza týkající se nepříliš etického počínání přepravce P&O Ferries, jehož vedení se v podstatě ze dne na den rozhodlo propustit téměř 800 svých pracovníků a nahradit je levnější posádkou.

Krok nedal spát francouzským úřadům, jimž změna právních předpisů sice trvala dlouhé dva roky, nakonec k ní ale přece jen došlo. „Nemohli jsme se smířit s tím, že podnik propustit zhruba 800 svých námořníků. Museli jsme něco udělat a ukázat, že francouzská vláda umí jednat a umí své občany i námořníky ochránit,“ říká francouzský ministr Hervé Berville, který má gesci námořní dopravy na starosti.

Britský list The Guardian společně s televizí ITV News v pondělí informovaly o tom, kolik námořníci společnosti P&O vydělávají. V průměru si přijdou na zhruba 4,87 britských liber za hodinu, výplata je ještě nižší než 5,15 liber (asi 152 korun) za hodinu, kterou společnost P&O sdělila parlamentnímu výboru v březnu 2022.

Mezera v legislativě

Počínání přepravce P&O Ferries bylo dlouhá léta bez povšimnutí úřadů. Jeho vedení se totiž rozhodlo využít právní mezery, která ji až do nynějška ve Francii osvobozovala od placení uzákoněné minimální mzdy námořním dělníkům, které zaměstnávala zahraničí agentura. Do této výjimky se rovněž řadili pracující na lodích, jež byly registrované v zahraniční. Členové posádky přepravce P&O Ferries už v minulosti uvedli, že většinou pracují dvanáct hodin v kuse a sedm dnů v týdnu.

Přepravce Maersk představil největší kontejnerovou loď na metanol

Mluvčí společnosti se bránil, že firma vždy dodržovala stanovené vnitrostátní a mezinárodní předpisy. „Námořníkům poskytujeme špičkovou podporu v oboru a usilovně pracujeme na tom, abychom zajistili jejich pohodu a duševní zdraví,“ komentoval.

„Změna legislativy nyní dopadá na úplně všechny provozovatele námořní dopravy, kteří se rozhodnou vody v Lamanšském průlivu využít,“ vysvětlil Berville. Kromě vyššího mzdového ohodnocení mohou námořníci nyní počítat i s úpravou pracovní doby, respektive jejich pobytu na trajektu. Už brzy začne platit, že na lodích nebudou mít možnost v kuse strávit více než dva týdny.

Provozovatelé lodní dopravy mají nyní tři měsíce na to, aby se nové francouzské legislativě přizpůsobili. Pokud budou zákonné požadavky porušovat, hrozí jim peněžitá sankce ve výši 76 tisíc liber za den (zhruba 2,3 milionu korun), která bude rovným dílem rozdělená mezi Francii a Velkou Británii.

Francie dodala na trh nejméně šampaňského za čtyřicet let. Na vině je inflace

K Francii se už v létě přidá i Velká Británie. Tam je minimální mzda nyní stanovena na 10,42 britských liber za hodinu (zhruba 308 korun). Od letošního dubna o 1,02 libry vzroste, uzavírá The Guardian.