Země budou moci vybírat od kamionů poplatek za hluk a znečištění. Zhruba 1 Kč za kilometr.

Země budou moci vybírat od kamionů poplatek za hluk a znečištění. Zhruba 1 Kč za kilometr. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

EU trestá kamiony za hluk zvýšením mýta na dálnicích

  • 210
Členské státy EU budou moci vybírat od kamionů mýtné za randál a znečištění. Ujetý kilometr by se dopravcům mohl prodražit až o čtyři eurocenty, tedy 1 korunu. Dohodly se na tom členské země.

Vyšší mýto budou moci vyměřit státy samostatně, není to ale povinnost. S nápadem nicméně souhlasí české ministerstvo životního prostředí i ministerstvo dopravy, které mělo při jednání v Bruselu své lidi. Implementace evropských zákonů ale bude záležet na politické diskusi. Pravidla také ještě musí schválit Evropský parlament. Budou se týkat nákladních aut nad 3,5 tuny.

"Do jednání jsme šli s požadavkem, že nejsme proti tomu, akorát jsme chtěli, aby se to netýkalo moderních ekologických vozidel, zatím ale nevím, jak tento požadavek dopadl," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Pokud by byla politická vůle tento návrh prosadit v českých podmínkách, trvalo by nejméně rok, než by vznikla legislativa a nařízení začalo platit, sdělil Hanzelka. Resort bude jednat také s dopravci se sdružení ČESMAD, ti však už dali najevo velkou nelibost.

Už dříve sdělili, že jde o nesmysl. "Zní to jako klasický populismus. Není to nic jiného než nepřímá forma zdanění lidí," řekl redakci šéf sdružení Vladimír Starosta.

Zpoplatnit osobní auta by byl problém

Zácpy tvoří z větší části osobní vozidla, někomu tak přijde nespravedlivé, že se nařízení má týkat jen kamionů. Zpoplatnění všech aut by ale bylo složité. "Tím, že osobní vozidla neplatí kilometrové mýtné, ale platí časově, těžko by se to nějak promítalo do poplatků pro osobní vozy," dodal Hanzelka.

Směrnice se bude vztahovat na země, kde kamiony platí mýtné. V současnosti mýtné používá 11 zemí EU včetně Česka a Slovenska. Další dvě, Polsko a Maďarsko, by ho měly zavést v brzké době.

Výše mýtného se obvykle pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (3,7 až 6,12 koruny), přičemž výše závisí na typu automobilu nebo cesty.

Náklaďáky mohou za tři čtvrtiny emisí

V současnosti země při výpočtu výše mýtného mohou započítávat jen náklady spjaté s výstavbou a údržbou dopravní infrastruktury. Otázkou ale zůstává zohlednění vlivu silniční dopravy na životní prostředí. Evropská komise už dříve tyto dopady na prostředí odhadla na zhruba 100 miliard eur, tedy 2,45 bilionu korun. Nákladní doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z dopravy včetně osobních vozů.

Nyní je v EU mýtné placeno na zhruba patnácti tisíci kilometrech, to by se ale podle dohody mělo rozšířit až na 30 tisíc kilometrů.