Evropská komise pohrozila rychlými odvetnými opatřeními v případě, že se americký prezident Donald Trump rozhodne zavést nová cla na dovoz automobilů z Evropské unie. Uvedl to mluvčí komise Margaritis Schinas.
Americké ministerstvo obchodu v neděli poslalo Trumpovi vyjádření, zda dovoz automobilů a automobilových součástek do USA představuje riziko pro národní bezpečnost. Obsah vyjádření však nezveřejnilo. Pokud by úřad shledal, že národní bezpečnost je ohrožena, mohl by navrhnout zavedení nových cel.
Prezident má nyní 90 dní, aby se rozhodl, zda bude jednat podle doporučení ministerstva obchodu. Podle agentury Reuters představitelé automobilového průmyslu předpokládají, že ministerské stanovisko doporučení nějakého typu cla obsahuje. Trump loni v květnu uvedl, že uvažuje o uvalení cla ve výši až 25 procent. Přední světové automobilky následně varovaly, že takový nárůst cel by výrazně zvýšil ceny automobilů v USA a mohl by vést k zániku stovek tisíc pracovních míst.
„Evropská komise si je vědoma, že americké ministerstvo obchodu dokončilo vyšetřování, zda dovoz automobilů představuje hrozbu pro národní bezpečnost USA,“ uvedl Schinas. „Pokud jeho zpráva povede ke krokům poškozujícím evropský export, bude Evropská komise reagovat rychlým a adekvátním způsobem,“ dodal.
Podle agentury DPA už komisaři připravili seznam amerických výrobků, které by se mohly stát terčem odvetných cel. Na seznamu se prý nacházejí například elektromobily. Odvetná cla by tak mohla zasáhnout například amerického výrobce elektromobilů Tesla.
Německá kancléřka Angela Merkelová už o víkendu vyjádřila zděšení z toho, že by evropská auta měla být Spojenými státy vnímána jako ohrožení jejich národní bezpečnosti. Německý hospodářský institut Ifo odhadl, že zavedení cla ve výši 25 procent by v dlouhodobém výhledu mohlo snížit vývoz aut z Německa do USA o polovinu.
Před dalším přiostřením celní války varují i čeští ekonomové. „V případě, že se zvýší cla na dovoz automobilů do Spojených států, lze očekávat proměnu dodavatelsko-odběratelských vztahů v rámci evropského automobilového průmyslu. To by mohlo mít výrazně negativní dopad na evropskou ekonomiku,“ uvádí hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Dopady může podle něj pocítit zprostředkovaně i ČR. „Státy, které balancují na hraně ekonomické recese, by se mohly propadnout do krize. Negativní dopady by se nevyhnuly ani České republice,“ dodává.