„Kavárenský segment ve východní Asii zažívá rychlý růst a stojí za ním fenomenální expanze provozoven v Číně. Ta se právě stala světovou velmocí kávového průmyslu,“ uvedl Jeffrey Young, zakladatel a výkonný ředitel portálu World Coffee Portal.
V Číně podle jeho dat expandovaly především místní řetězce Luckin Coffee a Cotti Coffee. Ty v uplynulém roce přidaly k existujícím podnikům 5 059 a 6 004 provozoven. Společnost Luckin, která vznikla teprve před šesti lety, má v Číně nyní již 13 273 prodejen, to z ní činí zdaleka největšího kavárenského provozovatele v zemi, napsal portál The Guardian.
Společnost Starbucks, která otevřela svůj první obchod v Číně v roce 1999, otevřela letos v této zemi 785 obchodů, jejich celkový počet se tak zvýšil na 6 806. Čína je stále nejrychleji rostoucím trhem řetězce. Společnost Cotti Coffee, kterou v srpnu 2022 založili dva bývalí manažeři společnosti Luckin, ji s 6 061 místy rychle dohání.
Starbucks uvádí na trh kávu s olivovým olejem. Inspiroval se italským zvykem |
Největším značkovým kavárenským řetězcem ve východní Asii nadále zůstává americký Starbucks. Ten zde v uplynulém roce otevřel celkem 1 223 prodejen a dosáhl tak počtu 13 524 kaváren na patnácti různých trzích. Asijští provozovatelé, jako je jihokorejská značka Mega Coffee, indonéská Tomoro Coffee nebo malajsijská Zus Coffee, však dominanci Starbucksu zpochybňují a zvyšují svůj podíl na trhu.
„Vzhledem k tomu, že celkový trh značkových kaváren ve východní Asii teprve dozrává, rychle se rozvíjející provozovatelé stále více hledají příležitosti k mezinárodnímu růstu,“ uvedl World Coffee Portal. Od otevření své první prodejny v Číně v roce 2022 vstoupila podle portálu společnost Cotti Coffee do Jižní Koreje, Indonésie, Japonska a Hongkongu. „Společnosti Luckin Coffee, Kopi Kenangan a Compose Coffee otevřely své první mezinárodní prodejny teprve během posledních dvanácti měsíců,“ uzavřel Jeffrey Young z portálu World Coffee Portal podle The Guardianu.