Čínský prezident Si Ťchin-ping | foto: ČTK

Je stále čemu tleskat? Čínský ekonomický vlak rok od roku zpomaluje

  • 425
V loňském roce růst čínské ekonomiky dosáhl 6,5 %, což je nejméně od roku 1990. Podle místních zdrojů tamní vláda nepředpokládá, že by se situace měla zlepšit. Odhad tempa růstu pro letošní rok totiž snížila na 6 %. Je to mezní hodnota – pokud jí nedosáhne, nesplní svůj plán pro druhé desetiletí 20. století.

Zemi tak zjevně nepomohlo ani příměří v rámci obchodní války s USA. O jeho prodloužení se podle listu The Wall Street Journal bude koncem ledna ve Washingtonu snažit šéf ekonomického odboru prezidenta Si Ťin-pchinga.

Ekonomické vztahy se zahraničím se pak země snaží i vylepšit i dohodou o posílení finanční spolupráce, kterou v pátek uzavřela s Německem. Ta by měla vést k silnějšímu propojení jejich ekonomik.

To samotné však čínskou ekonomiku nespasí. Několik zdrojů blízkých čínské vládě totiž Reuters potvrdilo, že se v půlce prosince na uzavřené poradě vedení země dohodlo, že odhad růstu ekonomiky pro příští rok stanoví na rozmezí 6 – 6,5 procenta. Oficiální informace tamní vládnoucí strana zveřejní v březnu.

Čína poroste nejpomaleji za tři desetiletí, odnesou to západní firmy

„Bylo by příliš obtížné přesáhnout 6,5 %,“ řekl agentuře zdroj, který si přál zůstat v anonymitě. „A kdyby tempo růstu kleslo pod 6 procent, máme problém,“ dodal.

Země by pak totiž nesplnila plán, podle kterého se během druhého desetiletí dvacátého století mělo její HDP zvednout na dvojnásobek. Sliby komunistické strany, že se Čína stane (jejich slovy) mírně prosperující zemí, by tak pravděpodobně nedošly naplnění.

Růst je pro Čínu důležitý

Rychlý růst je přitom jedním z hlavních prvků, které čínskou ekonomiku tak, jak ji známe, udržují v chodu. Velká část firem, státních i soukromých, je totiž silně zadlužených. Jejich dluhy podle agentury Bloomberg v září loňského roku dosahovaly na téměř 755 bilionů korun, což je přes 200 % HDP země. Pro srovnání - hrubý domácí produkt ČR dosáhl v roce 2017 kolem pěti bilionů korun.

Jak rychle rostlo čínské HDP

  • 2000 - 8,5 %
  • 2001 - 8,3 %
  • 2002 - 9,1 %
  • 2003 - 10,0 %
  • 2004 - 10,1 %
  • 2005 - 11,4 %
  • 2006 - 12,7 %
  • 2007 - 14,2 %
  • 2008 - 9,7 %
  • 2009 - 9,4 %
  • 2010 - 10,6 %
  • 2011 - 9,5 %
  • 2012 - 7,9 %
  • 2013 - 7,8 %
  • 2014 - 7,3 %
  • 2015 - 6,9 %
  • 2016 - 6,7 %
  • 2017 - 6,9 %
  • 2018 - 6,5 %

Zdroj dat: Světová banka

Pokud se růst čínského HDP výrazně zpomalí, mnoho těchto společností nebude schopno své dluhy splácet a situace se velmi rychle stane neudržitelnou.

Tamní vláda prozatím slibuje, že se klíčové firmy pomocí státních fondů v takovém případě bude snažit udržet „nad vodou“.

Dluhové problémy se však zjevně netýkají jen soukromých a státních firem. V září totiž centrální vláda začala podrobněji sledovat příjmy a výdaje jednotlivých místních samospráv. To nasvědčuje tomu, že i ony mají dluhové obtíže. Jejich dluhy tehdy podle Reuters celkově přesahovaly 1,2 bilionu korun.

Ani masivní objem čínské výroby již nedosahuje takových hodnot jako dříve. Výrobní index nákupních manažerů PMI, který je ukazatelem ekonomického zdraví výroby, klesl podle Bloombergu v prosinci na 49,4. Hodnota tohoto ukazatele nižší než 50 naznačuje pokles objemu výroby; navíc je to nejnižší úroveň toho indexu od začátku roku 2016.

Problémy se mohou dostat i do Evropy

Nepříznivou situaci už začíná pociťovat i čínské obyvatelstvo, které je čím dál více nuceno osekávat své výdaje, píše deník The Guardian. V zemi je navíc obvyklé spořit v průměru víc peněz než v Evropě. Číňané tedy ze svých peněz méně utratí, a šetří i na zahraničních produktech.

Ekonomické problémy Číny tak časem nemusí dolehnout jen a pouze na Číňany. Tato země, jakožto druhá největší ekonomika světa, je totiž jedním z hlavních tahounů mezinárodního růstu.

Za příklad si můžeme vzít automobilový průmysl. Velké automobilky jako General Motors či Volkswagen mají z čínského trhu větší příjmy než z Evropy nebo ze Spojených států. V Číně se navíc začínají hromadit neprodané vozy značky Ford a společnost Tesla zde čelí masivní místní konkurenci výrobců levnějších elektromobilů.

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Značka Jaguar Land Rover pak mimo jiné i kvůli nedostatečné poptávce z Číny bude propouštět čtyři a půl tisíce svých zaměstnanců, pracujících převážně ve Velké Británii.

Firmy možná dluhy „přerostou“

Ne všichni však situaci v Číně vidí černě. Optimističtí ekonomové považují vysoké dluhy firem „pouze“ za průvodní jev čínského ekonomického boomu, jiní pak tvrdí, že se v letošním roce začne růst tamní ekonomiky stabilizovat.

Podle nich místní samosprávy a společnosti dluhy „přerostou“ a obavy ekonomů jsou přehnané, píše Bloomberg. Čínský dluh je navíc specifický tím, že na rozdíl od toho, aby si země jako celek půjčoval finance od jiných státních útvarů, je ona sama věřitelem mnoha států.

I přesto se však naprostá většina analytiků a ekonomů shodne na tom, že zpomalení růstu čínské ekonomiky ovlivní i Evropu a USA, a že může potencionálně být nebezpečné. Pokud totiž země nezačne potíže dostatečně rychle řešit (o což už se v rámci svých plánů pro rok 2019 začíná snažit), může se dle Bloombergu stát koulí na noze světové ekonomiky.