Práva LGBT komunity jsou v Číně tabuizovaným tématem. I když zde homosexualita již není zakázána a v roce 2001 ji úřady dokonce odstranily z oficiálního seznamu duševních poruch, homosexuálové to v Číně nemají jednoduché.
Není divu, že nová reklama od francouzského klenotníka Cartier, vyvolala poprask. Jen pár dní před čínským festivalem Qixi, který je obdobou dne svatého Valentýna, luxusní klenotník propaguje v reklamě kultovní prsten Trinity, napsal zpravodajský portál televize CNN. Reklama vyobrazuje různé páry v romantickém prostředí, které zdobí tříbarevný prsten Trinity a končí zprávou: „Jak daleko bys šel pro lásku?“
Video neobsahuje žádné titulky ani mluvené slovo. Tištěná verze reklamy, která je zveřejněná na stránce elektronického obchodu Tmall, ale obsahuje popisek pod obrázkem dvou mužů, kteří na videu společně jedou na kole. Právě tento záběr vzbudil největší kontroverzi. Text u něj totiž zní: „Otec a syn jsou také přátelé - šťastně sdílejí životní cestu.“ Lidé si však obrázek vysvětlují úplně jinak.
Titulek vyvolal mnoho pozdvižení na čínské sociální platformě Weibo, kde původní verze reklamy zveřejněná přímo Cartierem měla od středečního odpoledne více než 1200 komentářů a téměř 5 tisíc lajků.
„Otec a syn“
Mnozí uživatelé platformy zpochybnili vyobrazení vztahu mezi dvěma muži v reklamě. Poukázali na to, že rozhodně nevypadají jako otec a syn, ale spíš jako pár. „Diváci prostě nemohou uvěřit, že starší muž v reklamě na luxusní prstýnky, je otec,“ napsal jeden uživatel na Weibo, čínském ekvivalentu Twitteru. Jiný uživatel platformy jeho mínění podpořil. „Bylo by v pořádku, kdyby dva muži s prsteny byli pár, ne však otec a syn. Cartier na žádost o komentář zatím neodpověděl.
Téma LGBT je v Číně stále tak trochu tabu. Odborníci a aktivisté tvrdí, že lidé z z této komunity stále čelí přetrvávající diskriminaci a předsudkům ze strany vlády a veřejnosti.
Podle týdeníku The Week, od roku 2016 čínští cenzoři zakázali vyobrazování toho, co považují za „neobvyklé sexuální chování“, včetně homosexuálních vztahů v televizi a online show. Většina podniků, tuzemských i zahraničních, se tomuto tématu dlouhodobě vyhýbá, protože se nechce dostat do křížku s vládou.
Přesto bylo toto téma v minulosti několikrát otevřeno v médiích. Například v lednu elektronický obchod Tmall zveřejnil reklamu, která byla vnímána jako kreativní přístup k homosexualitě. Společnost Tmall, která spadá pod platformu Alibaba, v prohlášení pro CNN Business uvedla, že homosexuální podtext reklamy nebyl úmyslný a že jej takto nevnímá.
Zastánce práv homosexuálů nová reklama od Cartiera spíše naštvala. Existují však i výjimky. „Někdo může věřit, že se Cartier jen snaží vydělat nějaké ‚růžové dolary‘, ale já mám sklon být pozitivnější. Myslím si, že zveřejněním této reklamy podporuje práva homosexuálů,“ říká ředitel China Rainbow Media Awards Yanzi Peng s tím, že podpora práv homosexuálů společnosti samozřejmě přinese i ekonomické výhody. „Firmy by měly být odvážnější a udělat další krok vpřed,“ doporučil Peng na závěr.