Prodavač ryb v Londýně | foto: AP

Rybáři EU se vzdají čtvrtiny úlovku. Co dalšího přinese brexitová dohoda?

  • 115
Rybáři členských zemí Evropské unie se budou muset do poloviny roku 2026 vzdát čtvrtiny svých dosavadních úlovků v britských vodách. Vyplývá to z dohody o budoucích vztazích, kterou ve čtvrtek dojednali zástupci Bruselu a Londýna. Dohoda také znamená úlevu pro evropský automobilový sektor.

Čtvrtiny současného úlovku se budou muset rybáři unijních zemí vzdávat v následujících pěti a půl letech, které jsou označeny v dohodě jako přechodné období. Od konce června 2026 se pak bude o nových podmínkách přístupu unijních rybářů do britských vod vyjednávat každoročně.

Pokud nebude EU spokojená s vyjednaným kompromisem, bude moci podle dohody přijmout opatření proti britskému rybářskému průmyslu.

Otázka rybolovných práv patřila k nejsložitějším při jednání o dohodě o budoucích vztazích EU a Británie. Londýn původně žádal snížení unijního výlovu o 60 až 80 procent. Přechodné období mělo být jen tříleté.

Další podrobnosti o druzích lovených ryb a oblastech britských vod se budou teprve ladit, uvedla AFP.

Úleva pro automobilový sektor

Dohoda o budoucím uspořádání obchodních vztahů, na které se dohodli vyjednavači Evropské unie a Británie, znamená úlevu pro evropský automobilový sektor. V reakci na zprávu o dosažení dohody to ve čtvrtek uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Odvětví se tak vyhne katastrofickým dopadům, které by přinesl definitivní odchod Británie z EU bez dohody.

Vzali jsme vše zpět pod kontrolu, chlubí se Británie. Bruselu se ulevilo

„Neexistuje žádné jiné odvětví, které by bylo propojené těsněji než právě evropský automobilový sektor. Má komplexní dodavatelské řetězce, které se rozprostírají přes celý region,“ uvedl generální ředitel sdružení Eric-Mark Huitema.

Mezi EU a Británií se každý rok prodají skoro tři miliony motorových vozidel v hodnotě 54 miliard eur (1,4 bilionu Kč). U náhradních dílů pak velikost vzájemného obchodu přes Lamanšský průliv představuje téměř 14 miliard eur (asi 367 miliard Kč). I s dohodou se ale proti současnému stavu zvýší byrokracie, což bude znamenat i vyšší náklady.

ACEA nicméně upozorňuje, že zatím nemůže posoudit veškeré dopady, které dohoda bude na odvětví mít. Nejprve je potřeba vyčkat, až budou zveřejněny podrobnosti. Teprve potom bude jasné, zda ujednání plně odráží zájmy výrobců aut z EU i jejich dodavatelských řetězců.

„Dopady brexitu bez dohody na automobilový sektor v EU by zkrátka byly zničující. Proto v první řadě pociťujeme obrovskou úlevu nad tím, že bylo dosaženo dohody dřív, než skončí přechodné období,“ uvedl šéf sdružení. „Zásadní úkoly jsou ale stále před námi, protože na obchodování se zbožím budou mít zásadní vliv obchodní bariéry ve formě nových celních procedur, které budou zavedeny od 1. ledna 2021,“ dodal.

ACEA upozornila, že k výrobě jednoho auta je zapotřebí asi 30 000 dílů a k výrobě dodávkového vozu ještě víc. To znamená, že pro odvětví výroby aut je plynulost dodávek dílů naprosto zásadní.

Británie oficiálně vystoupila z EU na konci letošního ledna. Do konce tohoto roku ale platí přechodné období, kdy zbývalo doladit detaily a kdy se Británie ještě řídí unijními pravidly.

,