Jednou z indických začínajících firem, které slibují dodání do deseti minut, je...

Jednou z indických začínajících firem, které slibují dodání do deseti minut, je i Zepto | foto: Zepto

Indové si užívají online nákupy potravin, kurýři jezdí doslova o život

  • 5
Indické startupy objevily kouzlo rozvážkových služeb. Soupeření v rychlododávkách potravin a základních potřeb však naráží na nečekanou překážku – hustý dopravní provoz a nízkou kvalitu indických silnic.

Konkurence na indickém potravinářském trhu, jehož velikost agentura Reuters odhaduje na 600 miliard dolarů ročně, je už poměrně silná. Vedle firem jako Amazon, Flipkart (Walmart) nebo Reliance se v poslední době zkoušejí prosadit i nové startupy jako Blinkit nebo Zepto. A právě ty se snaží zlákat zákazníky příslibem doručení do deseti minut. Velké firmy na dodávku potřebují hodiny i dny.

Kurýrům jsme nedali dostatečný prostor pro diskuzi, přiznává Rohlík.cz

Plán startupistů je jednoduchý. Připravit objednávku bleskově v malých skladech rozmístěných v hustě osídlených oblastech a s balíčkem následně vyslat k zákazníkovi kurýra na skútru.

„Pro velké hráče je to hrozba,“ říká Ashwin Mehta, analytik společnosti Ambit Capital. „Když si lidé zvyknou na desetiminutové doručení, budou muset firmy nabízející dnes dodávky do 24 hodin reagovat a také zkrátit termíny,“ dodává.

Rychlododávky potravin a dalších základních potřeb z Blinkitu a Zepta mají uspokojit touhu po impulzivním nakupování „pro radost“, ale i pragmatické potřeby rychlého doplnění chybějících surovin při vaření.

„Je to velmi pohodlné, úplně mi to změnilo zaběhané zvyky,“ říká Sharmistha Lahiriová, která si zvykla kurýra Blinkitu objednávat kdykoli jí při vaření dojdou ingredience, od rajčat do polévky až po čokoládu na dortovou polevu. Pětasedmdesátiletá žena z města Gurugram, ležícího nedaleko indické metropole, byla dříve zákaznicí Amazonu a indického BigBasketu, nakonec ji ale zlákala právě rychlost doručení slibovaná Blinkitem.

Rychlododávky potravin se prosazují i v Evropě a v USA, v Indii jsou ovšem spojené s výrazným nebezpečím – život ohrožujícím silným provozem a děravými silnicemi.

Muž s mačetou v ruce vyhrožoval kurýrovi, považoval ho za milence své ženy

I ve městech je většina silnic pokryta výmoly, do hustého provozu se často přimotá dobytek či jiná zvířata, s dodržováním pravidel si řidiči často hlavu nelámou. Podle údajů Světové banky ročně na indických silnicích zahyne 150 tisíc lidí, tedy přibližně co čtyři minuty, to jedna oběť.

Do této džungle vyrážejí kurýři s několikaminutovým limitem na doručení. Všech třináct řidičů Blinkitu a Zepta, které agentura Reuters oslovila, přiznalo porušování předpisů a příliš rychlou jízdu.

„Máme na cestu pět šest minut. Jsem nervózní a mám strach o život,“ řekl pod podmínkou anonymity jeden z šoférů jezdících pro Blinkit.

Červivé jídlo a suché záchody. Indické dělnice pracovaly v hrozivých podmínkách

Ředitel Blinkitu sice před časem na Twitteru prohlásil, že se kurýrům za pozdní doručení odměny nekrátí, ti to ovšem popírají. Řada z nich se dokonce přiznala k tomu, že nákupy v systému odklikává jako doručené ještě před tím, než vůbec dorazí na místo určení.

Pokud se však na takovéto finty přijde, čeká na provinilce pokuta 300 rupií, tedy asi devadesát korun. Jeden z kurýrů Blinkitu ukázal reportérům Reuters interní aplikaci, kde se podobné prohřešky označují zkratkou MDND („Marked Delivered, Not Delivered“, tedy „Označeno jako doručené, ale nedoručené“). Ve WhatsAppové skupině zase šoféry pobouřily fotografie kolegy, který se zranil ve snaze splnit termín.

Podmínky jsou nastavené přísně, ale startupy se s nimi snaží dosáhnout nejen na peníze investorů, ale ukousnout i dostatečně velkou část trhu, která by jim umožnila dlouhodobě ekonomicky přežít. Ve hře jsou desítky miliard dolarů, nakonec však mohou rozhodovat maličkosti.

Většina velkých hráčů například účtuje za dodávku příplatek ve výši dvou až tří dolarů, startupisti si za dopravu zpravidla nepřirážejí nic. „S dodáním zdarma bude služba jen těžko udržitelná,“ míní T.N. Hari z online potravinového obchodu BigBasket, jenž doručí většinu zakázek během pěti hodin. „A s příplatkem za dopravu se zase zmenší okruh zákazníků,“ dodává.

Zatím to ale vypadá, že se Indové chytli. Na Silvestra Blinkit doručil 43 tisíc plechovek nápojů a jak přiznal na Twitteru i jeden z investorů i 33 400 kondomů. Na ty se zřejmě nikomu déle, než deset minut čekat nechtělo…