Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

  • 34
Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto existuje možnost, jak si je obstarat. Mohou je vyhrát v takzvané SS Food Challenge. To je hra, v níž lidé překonávají řadu náročných a záludných překážek, odměnou je jim jídlo. Zábava má více než 1,5 miliardy online zhlédnutí a zhruba pět milionů odběratelů. K nemalé radosti jejich tvůrce.

Ještě než vyjde slunce v Čapře, malé vesnici na severozápadě Bangladéše, cestuje pětatřicetiletý pěstitel rýže Mohammad Abdur Rouf devět kilometrů do sousední vesnice. Tam se na tržišti připojí ke stovkám dalších lidí, kteří už čekají na hru připomínající ty pouťové.

Muž opakovaně odpaluje plastovou pálkou malý žlutý míček. Ať se však snaží sebevíc, nedaří se mu ho trefit s takovou přesností, aby hladce projel celou dráhu a na konci skončil mezi dvěma brankovými tyčkami. Nevyhrál.

Abdur ale není zklamaný. Místo aby jako poražený odešel s prázdnou, zvedne za jásotu ostatních nad hlavu cenu útěchy, čtvrtlitrovou láhev rostlinného oleje. „Kdykoliv bych si zahrál znovu! Kdykoliv!“ volá vesele živitel devítičlenné rodiny, když hra skončí. Zprávu přinesl portál CNN.

On, stejně jako další tisíce Bangladéšanů, se účastní takzvané SS Food Challenge. To je hra, kterou vytvořil marketér Omar Sunny Somrat. Připomíná v něčem soutěžní pořad Takešiho hrad z 80. let, v němž hráči musí cestou k vítězství překonat řadu náročných a záludných překážek. Odměnou jsou jim potraviny.

Hráči v Bangladéši touží vyhrát rýži, olej, cukr, čočku a další zboží, které se kvůli prudce rostoucí inflaci ocitlo mimo jejich finanční možnosti. „Kdo dřív přijde, ten dřív mele, registrace je zdarma a každý odchází jako vítěz,“ řekl Somrat CNN.

Kombinace zajímavých aktivit a dobrého pocitu z toho, že nikdo neodejde domů s prázdnou, je v Bangladéši skutečným hitem. Hry mají dohromady více než 1,5 miliardy online zhlédnutí a zhruba po necelých pěti milionech odběratelů jak na YouTube, tak na Facebooku. Na populární platformě TikTok má koncept téměř 200 tisíc sledujících.

Cesta byla dlouhá

S konceptem soutěže přišel Somrat před dvěma lety, kdy v Bangladéši po ruské invazi na Ukrajinu vystoupaly ceny ceny pšenice, kukuřice i energií. Světová banka v reakci na to předpověděla, že ceny zůstanou na historicky vysoké úrovni po celém světě až do konce roku 2024.

S tolika sledujícími na sociálních sítích podnikatel podle svých slov každý měsíc vydělá 35 až 45 tisíc dolarů. Zaměstnává 25 lidí, sponzory zatím odmítl přijmout.

Online podnik ale nebyl úspěšný ze dne na den. Dvaatřicetiletý podnikatel začal natáčet videa v roce 2017. Založil poté dokonce online soutěž pro jedlíky, která ale nezískala své příznivce a skončila kvůli obavám o zdraví soutěžících. V roce 2021 začal pořádat klání pro vesnické děti, které soutěžily v různých disciplínách a vyhrávaly ceny, jako jsou domácí spotřebiče. „I když se lidem nápad líbil, hodnota vítězných cen neodpovídala,“ řekl.

„Cena oleje a dokonce i cibule byla obrovská, a proto jsme se rozhodli dávat tyto potraviny jako odměnu,“ vzpomíná Somrat. Toto rozhodnutí se setkalo s ohlasem u vesničanů a přilákalo k účasti další, kteří se snažili vyjít s penězi. Každý z nich s něčím odešel a zároveň se pobavil.

Pozitivní vyhlídky do budoucna

Podle statistického úřadu Bangladéše vyskočily ceny potravin v letech 2022 až 2023 o devět procent, což je nejvyšší průměrné tempo za posledních dvanáct let. „V tomto roce došlo k nárůstu inflace ve všech zemích rozvinutého i rozvojového světa, a to kvůli problémům v dodavatelských řetězcích souvisejících s pandemií a také dopadu ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022,“ uvedl Ruchir Desai ze společnosti Asia Frontier Investments.

„Bangladéš je čistým dovozcem ropy a pšenice. V tomto roce navíc Dháka musela snížit dotace na ropu a další základní komodity, aby si zajistila mnohamiliardovou půjčku od Mezinárodního měnového fondu,“ dodal Desai.

Budoucnost teď pro Bangladéš vypadá lépe. Analytici předpovídají pro letošek snížení cen potravin, což by mohlo ulevit mnoha obyvatelům. Mezi ně patří například Asma Khatunová, žena v domácnosti a matka čtyř dětí. Nedávno se vrátila do své vesnice s výhrou několika kilogramů brambor, cibule, cukru a čočky. Její výhra uživí její rodinu na několik dní dopředu, uzavírá CNN.

The organisers record and upload the videos on their channels on YouTube and Facebook, and the players who participate win various food items including soybean oil, rice, wheat, biscuits etc.

Link in bio for the full story

#youtuberfoodchallenge #YouTubeEarning #ssfoodchallenge #foodchallenge #youtubing #Faridpur #Pabna #Bangladesh#TBSNews

11. srpna 2023 v 12:38, příspěvek archivován: 18. dubna 2024 v 14:19