Dacia je pro Renault zlatý důl. V Ženevě má premiéru nový Logan MCV, je

Dacia je pro Renault zlatý důl. V Ženevě má premiéru nový Logan MCV, je kulatější a bude už jen pětimístný. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Vítězové evropské autokrize: Británie, malá auta a Dacia

  • 84
Čím dál hlubší propad v prodejích aut zásadně mění rozložení sil automobilek na evropském trhu. Jen za únor klesly registrace nových vozů více než o desetinu. Přesto jsou značky, které dokážou při velkém propadu trhů výrazně posílit.

Prodeje aut klesají nepřetržitě už od podzimu roku 2011. V únoru se v Evropě zaregistrovalo 795 482 nových vozů, což je pokles o 10,5 procenta. Ukazují to výsledky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Klesají přitom všechny klíčové evropské trhy, většinou dvojciferně. Například o deset procent spadly registrace na největším trhu v Německu. Jedinou jistotou je teď pro automobilky Velká Británie, která zaznamenala růst o 7,9 procenta.

Z desítky největších evropských značek zaznamenaly všechny pád. Zajímavější je vývoj prodejů u dříve spíše opomíjených automobilek. Například rumunská Dacia v únoru prodala v Evropské unii 20 037 aut, což je téměř šestnáctiprocentní nárůst.

Dacia už prodává v Evropě více aut než například Seat, dohání už i Kiu. Daří se i Mazdě, růst vykazuje i Hyundai. Ten už téměř dotáhl Škodu Auto, tuzemská automobilka pokles o více než třináct procent však vysvětluje i nástupem nových modelů, především octavie.

Nejprodávanějším modelem na evropském trhu zůstává bezkonkurenčně Volkswagen Golf, následovaný Renaultem Clio a Volkswagenem Polo. Analýza společnosti JATO Dynamics upozorňuje i na silné zastoupení malých aut v nejprodávanějších vozech: pět z deseti nejprodávanějších aut patří do segmentu B, tedy malých vozů.

"Evropský automobilový trh zůstává těžkým místem pro byznys. Trh ve Velké Británii zůstává silný, ale ostatní velké evropské trhy jsou v depresi a nejsou žádné známky zlepšení," říká Gareth Hession, viceprezident JATO.

10 nejprodávanějších modelů v Evropě
Výrobce a modelÚnor 2013Únor 2012Změna (v %)
VOLKSWAGEN GOLF32 66332 746- 0,3
RENAULT CLIO22 31818 999+ 17,5
VOLKSWAGEN POLO19 53824 425- 20,0
PEUGEOT 208*18 867202 -
NISSAN QASHQAI15 81315 266+ 3,6
FORD FIESTA15 57119 423- 19,8
FORD FOCUS14 63219 684- 25,7
FIAT PANDA14 02415 883- 11,7
OPEL/VAUXHALL CORSA13 68618 933- 27,7
OPEL/VAUXHALL ASTRA13 09315 400- 15,0
Zdroj: JATO Dynamics, Poznámka * = nový model