Plastová apokalypsa: Australané po zákazu igelitek napadají pokladní

  6:06aktualizováno  6:06
Vztek, rozčilení i fyzické potyčky vyvolal u některých zákazníků největších australských obchodních řetězců zákaz vydávání plastových tašek na jedno použití. Ten platí ve většině australských států od neděle a obchodníkům za jeho porušení hrozí pokuta.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V australském obchodním řetězci Woolworths došlo v neděli i na fyzické násilí. List The West Australian uvedl, že zákazník škrtil prodavačku, incident pak podle generálního manažera řešila policie. Australská média událost označují za jeden z projevů tzv. „taškového vzteku“, který provází zavedení nového opatření.

Jiné obchody s potravinami poslaly do prodejen více zaměstnanců, aby lidem pomáhali zvyknout si na nová pravidla, jejichž cílem je omezit množství odpadu. Zákazníci si v obchodech mohou koupit tašky, které se dají použít opakovaně.

Fotogalerie

Woolworths přitom odstranil ze svých provozoven jednorázové plastové tašky už 20. června, v neděli jej pak následoval i další řetězec Coles. Australské odbory sdružující maloobchodní prodavače během tohoto týdne provedly průzkum mezi více než stovkou svých členů. Několik desítek z nich potvrdilo, že kvůli zákazu používání jednorázových tašek čelili nadávkám a obtěžování od zákazníků.

Odborová organizace proto zahájila kampaň, kterou chce veřejnost na tuto změnu připravit. „Chápeme, že někteří zákazníci mohou být rozčilení, ale jakékoliv násilné nebo hrubé chování vůči zaměstnancům obchodů je naprosto neomluvitelné,“ citovala tajemníka organizace Gerarda Dwyera agentura Reuters.

Některé zákaznické tašky představují zdravotní riziko

Průzkum australských odborů také odhalil další problémy spojené se zákazem jednorázových plastových tašek. V některých případech neměli zákazníci dostatek použitelných tašek a žádali obsluhu supermarketů, aby je naplnila nad únosnou míru. Objevily se také extrémní případy značně znečištěných tašek, které si nakupující do obchodu přinesli.

„V některých případech se zákazníci pokoušeli využít tašky, v nichž byly zvratky, použité pleny nebo krysí exkrementy,“ řekl Dwyer serveru Brisbane Times. „To je samozřejmě nepřijatelné a představuje to závažné zdravotní riziko pro zaměstnance prodejen,“ dodal.

Ke snaze omezit produkci odpadu vyřazením jednorázových plastových tašek se ale nepřipojily všechny velké australské obchodní řetězce. Server News.com.au píše, že stále zůstávají v nabídce řetězců Target a Kmart ve státech Victoria a New South Wales, jichž se nové opatření zatím netýká.

Jelikož tento zákaz neplatí i pro tlustší plastové tašky, které jsou dražší než jednorázové, mezi ekology se objevují obavy z toho, že je lidé budou využívat stejným způsobem a po jednom použití je stejně vyhodí. Zákaz také nezahrnuje například sáčky na ovoce.

Většinu odpadu v mořích tvoří plasty

Jednorázové plastové tašky jsou podle ministryně životního prostředí australského státu Queensland Leeanne Enochové jednou z hlavních příčin současných ekologických problémů.

„Víme, že zhruba 75 procent veškerého odpadu na pobřeží tvoří plasty a přibližně 90 procent mořského ptactva a zhruba 30 procent mořských želv tento plastový odpad pozřelo,“ uvedla Enochová v prohlášení na webu queenslandské vlády.

Podle Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) každý rok skončí v oceánech více než osm milionů tun plastů. OSN proto chce, aby se do roku 2022 přestaly jednorázové výrobky z plastů používat. Podle organizace se k této snaze připojilo už přes 60 zemí světa.

Syntetické či polosyntetické plastové hmoty se v přírodě v podstatě nerozkládají, kvůli čemuž roste množství plastového odpadu alarmujícím tempem. Jeho koncentrace v Tichém oceánu, pro kterou se vžilo označení „plastový ostrov“, už dosahuje podle magazínu National Geographic plochy čtyřikrát větší, než je rozloha Německa.

O omezení produkce plastů se v současnosti kromě obchodních řetězců snaží i přední světoví výrobci spotřebního zboží, jejichž společným cílem je zavedení tzv. cirkulární ekonomiky. V ní se veškerý použitý plast recykluje a výsledkem je tak nulová produkce tohoto typu odpadu. Používání plastu v současnosti zásadně omezují i další velcí hráči jako McDonald’s nebo IKEA.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Dočkáme se záloh na PET lahve? Je to drahé a složité, ukazují Slováci

Ilustrační snímek

Zatímco u nás se debaty o možném zálohovém systému na PET lahve teprve rozbíhají, na Slovensku už jsou minimálně o dva...

Ochoč si svého politika. Google a spol. vydal v USA na lobbying stamiliony

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)

Společnost Google ze skupiny Alphabet vydala loni na lobbing ve Washingtonu rekordních 21 milionů dolarů (473,74...

Velký bratr Amazon vydělává na zákaznících, prodává jejich data v reklamě

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu.

Internetový gigant Amazon sbírá o svých zákaznících ohromné množství dat. Ví, co nakupujete, kde bydlíte, jak staré...

Najdete na iDNES.cz