Cadillac DTS konceru General Motors.

Cadillac DTS konceru General Motors. | foto: Foto automobilky

Americkým výrobcům se hromadí neprodané vozy. Japonci nasadili slevy

  • 7
Americkým automobilkám se i přes dobré prodeje nových aut ve Spojených státech hromadí neprodané vozy. Jde o problém, se kterým se často potýkaly v minulosti a kterého se chtěly po nedávné krizi vyvarovat. Letos je ale zaskočil agresivní návrat japonských výrobců, kteří se loni potýkali s problémy kvůli tsunami.

Automobilky ve Spojených státech nyní zvažují, zda omezí výrobu, anebo vsadí na slevy, uvedl deník The Wall Street Journal.

Například společnost General Motors začala prosinec se 788 194 neprodanými vozy ve skladech. Zároveň varovala, že se jí pravděpodobně do konce měsíce nepodaří splnit cíl snížit zásoby ve Spojených státech na méně než 670 tisíc nových automobilů. Firma uvedla, že ji zaskočily slevy poskytované konkurencí. V prosinci proto omezí výrobu a zvažuje další opatření.

Válka slev

Průměrná sleva na nákup automobilu pak například u Toyoty vzrostla ze 1 717 dolarů (asi 34 tisíc korun) na 2 075 dolarů v listopadu (asi 41 tisíc korun). U Hondy se pak slevy zvýšily z únorových 1 978 na aktuálních 2 428 dolarů.

Vůbec největší slevu pak připravil Nissan. U modelu Altima vzrostla na 4 273 dolarů z lednových 2 764 dolarů.

Američtí výrobci letos zažili výrazně jiný rok než loni. Tehdy jim rostl podíl na trhu, zejména kvůli prodejům menších vozů po prudkém růstu cen benzinu a problémech japonských automobilek způsobených přírodní katastrofou. Letos se ale společnosti Honda a Toyota vrátily a nabízejí velké slevy, což dlouho nečinily.

"Musely být skutečně agresivní, aby získaly svůj podíl na trhu zpět. Někoho tím možná zaskočily, někdo na to dokonce možná nebyl vůbec připravený," podotkla analytička Michelle Krebsová ze serveru Edmunds.com. Dodala, že Toyota a Honda například často nabízejí financování nákupu nového vozu s nulovým úrokem.

Slevy nabízejí i američtí výrobci. Společnosti z Detroitu ale přesto nečekaly, že se Japonci vrátí na trh tak rychle a tak agresivně. Nyní tak musí reagovat na situaci na trhu. Buď omezí výrobu, anebo zvýší slevy. S tím ale z minulosti nemají dobré zkušenosti, protože jim to snižuje zisky a poškozuje značky.

Nadvýroba je problém, se kterým se americké automobilky potýkaly od konce 70. let minulého století a kterému se po existenčních problémech z doby před třemi lety chtěly vyhnout. Aby v minulosti udržely své továrny v provozu, vytvářely automobilky v okolí Detroitu na volných plochách parkoviště, kde vozy hromadily. Když zásoby překročily únosnou mez, musely sahat k nepříjemným slevám.

,