Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Amazon fušuje do bankovnictví. Cílí na lidi bez kreditní karty

  • 15
Amazon se zaměřil na poslední část trhu, kterou ještě neovládl - na zákazníky bez kreditních karet a internetového bankovnictví. Začal jednat s finančními institucemi, včetně JP Morgan Chase, o vývoji produktu, který by fungoval podobně jako bankovní účty.

Jedná se o poslední krok e-commerce giganta, který má vyřešit jednu z největších překážek pro nakupovaní online - klienty bez kreditních karet. V pondělí o tom informoval deník The Wall Street Journal

Více než čtvrtina amerických domácností nemá žádný nebo jen omezený přístup k bankovnímu účtu. Tyto nebankovní domácnosti při financování svých nákupů silně spoléhají na hotovost nebo šeky. Nakupovaní online je pro ně tedy velmi obtížné.

Podle zpravodajské stanice CNBC je tato skupina zákazníků pro Amazon čím dál tím důležitější. Jak totiž vyplynulo z průzkumu společnosti Morgan Stanley, počty zaregistrovaných nakupujících na Amazonu ve třetím čtvrtletí loňského roku poklesly. Průzkum Piper Jaffray z června navíc ukázal, že 82 procent amerických domácností s ročními příjmy vyššími než 112 tisící dolarů už jsou prémiovými členy Amazonu. Nejméně jich je mezi těmi, kteří mají roční příjmy nižší než 41 tisíc dolarů, což je pro Amazon velká příležitost. 

Navíc dochází stále častěji k tomu, že se kreditním kartám začíná vyhýbat stále více mileniálů, kteří bankovním institucím nedůvěřují ještě více než předchozí generace. Třicet procent mileniálů uvedlo, že v nadcházejících pěti letech nebude potřebovat bankovní účet. V roce 2015 to zjistil Goldman Sachs.

Amazon vstoupil na území Walmartu

Pro online prodejce je mnohem výhodnější, když u nich zákazníci nakupují opakovaně, i když za menší částky.  Amazon proto pomalu buduje svou základnu produktů pro nakupující s nižšími příjmy. Letos v létě spustil slevovou službu Prime pro nízkopříjmové občany, kteří jsou zapsáni v podpůrném vládním programu a běžně používají potravinová razítka nebo speciální kartu.

To také prohloubilo partnerství s řetězcem 7- Eleven, který umístil doručovací skříňky Amazonu (o doručovacích skříňkách Amazonu si můžete přečíst v článku Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma). 

V listopadu Amazon oznámil, že nakupující v obchodech 7-Eleven mohou po celém státě prostřednictvím programu „Amazon cash“ vložit na účet Amazonu 15-500 dolarů. Tyto peníze pak mohou zákazníci využít při nákupu na Amazonu. Téměř polovina amerického obyvatelstva má obchody 7-Eleven vzdálené maximálně 1,5 kilometru od domova.

„Cítili jsme, že máme tržní příležitost, jak začlenit spotřebitelé bez bankovních účtů do digitální ekonomiky. Amazon Cash je součástí této celkové strategie,“ řekl zástupce Amazonu. Amazon zahájil podobné programy i s dalšími obchody.

Tímto krokem Amazon začal konkurovat řetězci Walmart. Přibližně polovina zákazníků společnosti Walmart měla podle prezentace analytiků za rok 2015 nižší roční příjmy než 49 900 dolarů. Walmart má po celé zemi rozptýleno přibližně 5 tisíc obchodů, které jsou pro nízkopříjmové zákazníky často jedinou nákupní možností v pouštích nebo venkovských oblastech. Devadesát procent populace USA žije do 16 kilometrů od Walmartu.