S vracením peněz je u internetových obchodů problém. Ilustrační foto

S vracením peněz je u internetových obchodů problém. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Webové obchody používají finty a nedodržují zákony

  • 385
Pokud se bojíte vánočního běsnění v obchodech a raději se chcete spolehnout na ty internetové, dejte si pozor. Některé internetové obchody, u nichž jsme nakoupili elektroniku, měly problémy s vrácením peněz za zboží, které jsme jim poslali zpět. Chování internetových obchodů zkoumal velký test MF DNES.

Počítač, internet, businessINFOGRAFIKA
  Jak dopadly internetové obchody?

Objednali jste si v internetovém obchodě foťák. Když vám dorazil domů, zjistili jste, že vám nevyhovuje a chtěli jste ho vrátit. Na to máte právo. Právě v tom je jedna z výhod internetových obchodů.

Zákon dává zákazníkovi možnost do čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy, tedy vrátit zboží bez udání důvodu. Prodejce pak má povinnost vrátit vám peníze.

Taková je teorie. Praxe však může být jiná. Přesvědčili jsme se o tom v testu deseti internetových obchodů nabízejících elektroniku.

Ukázalo se, že nakupování přes internet vás může připravit o čas, nervy, někdy i o peníze.

Chcete vrátit zboží? Buďte neodbytní!
Polovina obchodů nám vrátila peníze bez problémů. U druhé pětice to buď trvalo déle, nebo v horším případě se obchodníci snažili vracení peněz vyhnout. Nicméně vrácení peněz nebylo jediným hodnoceným kritériem (viz Protokol testu).

Internetový obchod Kasa.cz od nás chtěl zaplatit poplatek za opotřebení tiskárny 94 Kč. To jsme na radu Sdružení obrany spotřebitelů odmítli a obchodník na to přistoupil. Z ceny tiskárny nám sice strhli cenu černé náplně, na což mají právo, ale na druhou stranu nám ji bezplatně doručili zpět, a to nemuseli.

Prodejna Alza.cz zase peníze, které měla vrátit, automaticky připsala na svůj účet s tím, že při příštím nákupu můžeme tuto částku odečíst z ceny zboží. My jsme však v dopisu o odstoupení od smlouvy žádali o připsání peněz na náš účet. Tak se stalo až na druhou žádost.

"Takové jednání je protiprávní. Zřízení účtu s kreditem nelze v žádném případě považovat za vrácení peněz,“ říká právnička Jana Teplá ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Horší zkušenost jsme měli s Pixmania.com – reklamaci uznali, ale peníze nikde a nikdo nás nekontaktoval. Telefonní operátorka mi sdělila, že nevědí, kam peníze poslat, přestože v dopisu bylo uvedeno jak číslo účtu, tak adresa, na kterou požadujeme zaslání peněz. Po druhé žádosti s číslem účtu, nám peníze odeslali.

"Jednání Pixmanie je protiprávní, protože v odstoupení od smlouvy bylo uvedeno, kam si žádá zákazník zaslání peněz. Pokud prodejce potřeboval informace upřesnit, měl kontaktovat zákazníka,“ tvrdí Jana Teplá.

Navíc vrácení přenosné LCD televize za přibližně dva tisíce korun se pěkně prodražilo. Přišlo nás na 555 korun, protože sídlo firmy je v Paříži (podle zákona je to v pořádku). Škoda, že nešlo o německý obchod, který u zboží dražšího než 40 eur hradí náklady na jeho vrácení.

Zákazník má právo zboží vybalit a vyzkoušet ho
Další obchod ac-akustika.cz nám odmítal vrátit peníze, protože jsme prý zboží rozbalili, a tím použili. Vrácený přehrávač nám poslal zpět, ale na radu Sdružení obrany spotřebitelů jsme ho nepřevzali.

"Takové jednání je protiprávní. Zákazník má právo zboží vybalit a vyzkoušet si ho. Nekupujete přece zajíce v pytli. Nesmíte však zboží opotřebovat,“ upozorňuje Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Téměř po měsíci přistoupili na vrácení peněz, museli jsme však zaplatit 500 korun za opotřebení CD přehrávače, který jsme ani nezapojili do zásuvky. Pouze jsme roztrhli sáček, v kterém byl napájecí kabel. René Cimbala z e-obchodu acakustika to vysvětlil takto:

"Naše firma se rozhodla, že vám z naší dobré vůle peníze vrátí. Částka bude ponížena o 500 korun, jelikož zboží nemůžeme prodat jako nové, ale jen jako bazarové.“

Podle Ivany Pickové není roztržený sáček důvodem ke snížení vrácené částky. V takovém případě by se měl zákazník obrátit na Českou obchodní inspekci a na soud.

Objednávání je hračka
S objednáváním zboží jsme v testu problémy neměli, přesto je tu pár věcí, na které byste si měli dát pozor. Před nákupem je dobré si prohlédnout, zda jsou na stránkách uvedeny kontaktní údaje, sídlo a jméno firmy, která internetový obchod provozuje.

To, že je stránka v češtině, totiž ještě neznamená, že jde o českého prodejce. Své o tom ví redaktorka MF DNES, která zakoupila foťák na www. pixmania.com, a když ho chtěla vrátit, se zděšením zjistila, že ho musí odeslat do Francie. A to se výrazně prodraží.

Je cena úplná?
Pozor si dejte i na ceny. Je ta červená ztučněná cena u výrobku skutečně s DPH? Zahrnuje cena i recyklační poplatek, jak by tomu správně mělo být? Tři sta korun za likvidaci velké ledničky navíc není málo. Pak máte štěstí a narazili jste na solidního prodejce, který se vás nesnaží ošálit. Alespoň ne hned na začátku.

A nezapomeňte připočítat náklady na dopravu. Ty se zpravidla pohybují mezi 50 až 200 korunami. U velkých spotřebičů mohou být i vyšší. Všechno si to sečtěte, abyste věděli, zda vás zboží vyjde stále levněji než v kamenném obchodě. Opatrní byste měli být i při platbě kartou. Že jsou vaše přenášená data zabezpečena, poznáte jednoduše tak, že adresa stránky začíná zkratkou „https“.

Poštou je to jistější
Možná by se mohlo zdát, že doručení před dům bude pohodlnější než na poštu, ale v našem případě tomu tak nebylo. Nevýhoda pošty je zřejmá. Musíte tam dojít a vystát frontu. I tak má dodání na poštu určitou výhodu. Balík na vás čeká několik dnů a můžete se pro něj vydat, když se vám to zrovna hodí.

Většinu zboží jsme si nechali zaslat poštou, některé však přepravovaly spediční firmy. Dostat balík před dům v dohodnutý čas je přece fajn. Ale v testu jsme měli smůlu. Přepravce nás nezastihl, protože buď nepřijel v dohodnutou hodinu, nebo se na čase nedomluvil, nebo nám řekl, že na dané místo jezdí jen v určitý čas a jindy nemůže. A tak to řidiči řešili svérázně.

Jednou nám nechali televizi v kadeřnictví, podruhé zase náplň do tiskárny v obchodě s fotoaparáty. Prý to tam nechávají často, protože s nimi mají dobré zkušenosti. „Nechá-li dopravce, byť i na váš pokyn, zaplacené zboží například u sousedů nebo v obchodě, a to se ztratí, odpovídá za něj stále obchodník,“ upozorňuje Ivana Picková.


Rada MF DNES

Balík si pečlivě prohlédněte

Při přebírání balíku věnujte zvýšenou pozornost povrchu kartonu, ochranné pásce a jakýmkoliv, i třeba drobným porušením a trhlinám. Zvlášť pokud bude karton prptržený nebo budou zdeformované rohy, je to signál, že zboží nebude zřejmě v pořádu. Trvejte na sepsání reklamačního protokolu s řidičem nebo pracovníkem pošty.