Při vrácení výrobku má zákazník nárok na celou částku, kterou původně zaplatil

- Katka Havlíková si koupila brýlové obruby za 4700 korun, z nichž se po dvou týdnech začala odlupovat barva. V prodejně reklamaci uznali. Asi za měsíc zástupkyně firmy paní Havlíkové nabídla, že jí obruby vymění za stejný typ, ale jinou barvu, která však paní Havlíkové nevyhovovala. Asi šest týdnů od uplatnění reklamace paní Havlíkové sdělili, že obruby byly objednány v Itálii a budou doručeny tak za 14 dní. To bylo pro Katku Havlíkovou příliš pozdě, a proto odstoupila od kupní smlouvy, ale zástupkyně firmy jí odmítla vrátit peníze. Nyní jí firma nabízí vrácení částky 3200 korun za obruby, ale tato částka nezahrnuje cenu skel, která jsou však pro paní Havlíkovou nepoužitelná. Brýle si musela koupit nové a ráda by věděla, jak může postupovat ve svém zájmu.

Celý postup paní Havlíkové byl zcela správný. Odstoupením od kupní smlouvy se smlouva od počátku zrušila, zákaznice vrátila kompletní výrobek a má nárok na vrácení celé částky, kterou za zboží zaplatila. Dále má nárok na náhradu nutných nákladů, které jí v souvislosti s uplatněním reklamace vznikly (například výdaje za právní zastoupení), i na náhradu škody, která jí vadným výrobkem případně byla způsobena.

paragraf 598 občanského zákoníku:
Kupující má právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady.

paragraf 600 občanského zákoníku:
Uplatněním práv z odpovědnosti za vady není dotčeno právo na náhradu škody.

VLADIMÍRA BRÁDLOVÁ, právnička České obchodní inspekce

Není nad to si brýle před zakoupením důkladně vyzkoušet