Nadešel konec bolavých zad?

  • 40
Znáte to z televizní reklamy: Jsou lidé, kteří mají problémy se zády, a jsou lidé, kteří nosí kosmodisk. Přesně takhle vypadá slogan fenoménu teleshoppingu 21. století. Tato pomůcka má vyřešit problémy s bolestmi zad. Je to však skutečně pravda?

Velké procento lidí trpí bolavými zády. Kosmodisk, dva umělohmotné pásy s gumičkami, je pomůcka, která uvolňuje jejich svalové napětí. Tedy měla by to dělat. Alespoň podle materiálů distributora. Na českém trhu, a zejména v televizní reklamě -teleshoppingu, se objevil před časem. Postoj odborníků je však poměrně skeptický.

ČTĚTE TAKÉ:
Zázrační pomocníci z webu
Masáž nebo kosmodisk?

"Výrobek pomáhá při bolesti zad a naše firma jej prodává více než patnáct let v devatenácti zemích Evropy," říká Danica Češljevićová, ředitelka českého zastoupení společnosti Studio Moderna. Ta produkt do evropských zemí ze Slovinska přinesla.

Snadné řešení není
Bolesti zad jsou opravdu častým civilizačním onemocněním, jímž trpí značná část populace. "Mohou však být i jedním z příznaků závažné nemoci," varuje Olga Švestková, přednostka Kliniky rehabilitačního lékařství 1. lékařské fakulty v Praze. Lékaři musí být v léčbě velmi opatrní. Není často jednoduché určit diagnózu ani léčebný postup.

HODNOCENÍ KOSMODISKU LÉKAŘI NAJDETE ZDE

Ten může být v řadě případů záležitostí třeba i několika měsíců či let, a nikoli krátkého času, jak ukazuje v případě kosmodisku jeho reklama. "Kosmodisk je příkladem toho, jak nekorektní reklama může ovlivnit širokou veřejnost a nabídnout jednoduché řešení problému, který je však nutno řešit komplexně," tvrdí Olga Švestková.

Studie, testy, posudky
Vzhledem k tomu, že kosmodisk slibuje léčebné účinky, měl by splňovat ze zákona určité náležitosti. Podle slov Danici Češljevićové je registrován v Česku jako zdravotnický prostředek, a tudíž má veškerou potřebnou oficiální dokumentaci.

"Máme studie s výsledky testů. Byli bychom potěšeni, kdybychom vám mohli ukázat všechny pozitivní závěry reálných lékařů a medicínských institucí," říká Češljevićová.

Kosmodisk je skutečně zdravotnickým prostředkem. Potvrzuje to iVítězslav Klíma z tiskového oddělení ministerstva zdravotnictví. "Výrobce splnil ohlašovací povinnost u ministerstva podle zákona. Garantuje tedy, že tento zdravotnický prostředek je bezpečný pro poskytování zdravotní péče," doplňuje Klíma.

Údaje nekontrolujeme
Zdravotnické prostředky se v zemích EU uvádějí na trh na základě prohlášení o shodě. Dokumentaci k bezpečnosti výrobku si však v tomto případě shromažďuje výrobce sám.

"Na ministerstvo zdravotnictví poté ohlásí, že hodlá produkt uvést na trh, a předloží veškerou nutnou dokumentaci. Ministerstvo pouze záznam zaregistruje, správnost údajů není povinno kontrolovat," vysvětluje Olga Nováková z České obchodní inspekce. "Je to výhradně zodpovědnost výrobce, zda uvede pravdivé údaje," dodává.

Zákazník je tedy odkázán na jeho pravdomluvnost. Tu může podpořit či snížit i případná reklama. Je pravda, že mnohdy pracuje s nadsázkou. "Ano, nemusí být pravdivá, ale nesmí klamat," uzavírá prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.